Luilekkerland

Discussie in 'Overig' gestart door Hopf, 17 sep 2009.

  1. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Zo'n diktemeter met magneten is onder andere bij de Firma Dick in duitsland te koop voor naar ik meen een 250 - 325 Euries :(
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, klopt.
    Ik heb even gezocht hoe die dingen werken en wat de meetnauwkeurigheid dan is.
    De firma Dick heeft ze inderdaad in de verkoop. Er zijn ook nog twee types. Versie C in het meetgebied van 1 - 8 mm lijkt me het meest nauwkeurig:

    [​IMG]

    Dit apparaat kost (incl. VAT): € 247,52
    Maar, wat me tegen staat is de meetnauwkeurigheid van ± 3% (volgens opgave van Dick) in horizontale toestand van het te meten vlak!
    Dat houdt namelijk in dat een meting van een bepaald punt van het bovenblad bijvoorbeeld aangeeft: 2.0 mm terwijl dat evengoed 1.9 of 2.1 mm kan zijn, want dat is de meetfout. Komt ook nog eens bij, dat de probe in een wat minder verticale toestand vermoedelijk een nóg grotere meetfout heeft. En omdat er maar een heel klein gebiedje is, waar de oppervlakte van het blad horizontaal loopt lijkt me dit niet ideaal. Maar daar is misschien wel wat aan te doen, door het oppervlak te draaien in plaats van de meetprobe.

    Een ander punt is de niet-lineaire schaalverdeling! Kijk maar eens naar de afstanden op de schaalverdeling naar het gebied tussen de 0 en 1 mm. De lengte van de schaal is precies dezelfde voor een dikte van 3 mm: (8-5)mm onderste gedeelt evan de schaal. Ik denk dus dat een opgave van een meetfout van 3% onzin is, want die blijkt afhankelijk te zijn van het niveau. Bij een diktemeting tussen 8 en 5 mm is evenveel ruimte op de schaal als bij een dikte van 0 tot 2 mm, dan is de meetfout wel 15%!! Dan laat ik nog even buiten beschouwing wat de juistheid is.
    Nee, teveel geld voor een té simpele -en daardoor té onnauwkeurige- meter.

    Vanwege deze grote onnauwkeurigheid kom je dan toch al gauw uit op sensoren die werken volgens het Hall-principe. Hele mooie meetapparatuur, wat je er alleen maar boven hoeft te houden (dus ook geen intern magneetje plaatsen!) en de boel digitaal uitleest. Maar ja, die kosten nogal wat. Om dat nu aan te gaan schaffen voor dit project?

    Misschien dat zich nu een welwillende sponsor aanmeldt? Ik hoor het graag! :)
    Mag ook per e-mail!!


    Frits
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste forumleden,

    Zoals we kunnen lezen heeft Hopf een bezoek aan het Gemeente Museum in Den Haag gemaakt.
    En heeft de collectie Scheurleer mogen bezichtigen. Natuurlijk was ik een beetje jaloers en ben het nog steeds.
    Maar Hopf zou Hopf niet zijn als in mijn mailbox een aantal foto’s binnen komen, van Hopf mag ik ze publiceren dus bij deze zet ik ze onbewerkt online.

    Hopf schreef me dat hij ze gemaakt heeft met een eenvoudige digitale camera, fotograferen is niet voor hem weg gelegd maar toch geeft hij wel de aanzet tot meer.

    De c.a. 20 foto’s zijn te vinden op www.remianja.mijnalbum.nl onder het kopje violen.

    De instrumenten:
    Foto’s (DSCF) 02 tot 05 is een J.B. Cuypers (1781-1840)< Johannes Bernardus, zoon van TH Cuypers.
    De Foto’s (DSCF) …

    En toen ging het fout. Mijn album gaat alle foto’s hernoemen en het is uitzoeken hoe ik dat beter kan doen.

    [​IMG]
    is een Bouwmeester (barok) viool maar welke Bouwmeester het is is nog niet duidelijk, is het een Hermanus, Johannes of een Margaretha Bouwmeester, ik ga uit van een Johannes Bouwmeester uit 16xx.


    Op 5 oktober gaan Hopf en ik op bezoek bij het Gemeente Museum, en hopen nog meer mooie foto’s te maken, en met nog meer informatie uit de catacomben van het Gemeente Museum te komen.

    Een boekwerk maken (hersenspinsel) is heel veel, te veel werk, er voor pleiten dat de collectie weer eens wereldwijd gewoon in de belangstelling moet komen ten staan, een Mundo-Viola-Hollandica tentoonstelling moet toch mogelijk zijn. We moeten alleen het Gemeente Museum nog even wakker schudden.

    Bij deze de foto’s. Oh wacht even… Als je in de fotostrip rechts op het scherm gaat staan en je krijgt het Windows handje, krijg je een klein popup dingetje met de werkelijke naam van de foto.

    Veel plezier en na 5 oktober volgen er nog veel meer foto’s

    Met vriendelijke groet Hopf en Remi
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Remi,

    ik ben reuze benieuwd naar al die mooie instrumenten, maar ik kan je album niet laden. Dan krijg ik een foutmelding. Misschien dat je dat kunt oplossen?

    Frits
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Ik heb vanaf verschillende locaties geprobeerd om mijnalbum te benaderen en het gaat telkens 100% goed.

    http://www.remianja.mijnalbums.nl/

    remi
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Alles werkt nu bij mij.
    Weet niet wat het probleem was. :(

    Dank voor de moeite om het na te gaan.


    Frits
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb je fotoalbum bekeken en het is denk ik zinvol om nog wat meer werk te besteden aan die foto's. Want volgens mij heeft Ronald zijn uiterste best gedaan om alles erop te krijgen, maar volgens mij kun je beter de hals (inclusief krul) apart nemen. Dus een serie van alleen de corpus en een serie die allerlei aanzichten van de hals en krul weergeven. Ik weet het, ik heb gemakkelijk praten van een afstand, maar het is opbouwend bedoeld.

    Ik begrijp hieruit dat de 'kapitein' het schip heeft verlaten en het 'project' niet meer leeft?
    Jammer.
    Misschien dat we dan nu de Munda Musica del Scheurleer krijgen?

    Frits
     
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Je hebt gelijk waar het betreft 'het alles op de foto te willen zetten', besef ik nu. Maar 'achteraf' is het mooi wonen :D

    Met betrekking tot 'de op hol geslagen' foto's op de website van Remi heb ik geprobeerd door vergelijking met de oorspronkelijke foto's uit te zoeken welke foto bij welke viool hoort. Volgens mij betreft gaat het dan om het volgende:

    1 - 4 Bouwmeester
    5 - 7 J.B. Cuyper
    8 - 10 J.B. Cuyper (kwart viool)
    11 - 13 J.B. Cuyper
    14 - 16 Jacobs (1686)
    17 - 19 J.T. Cuyper

    Ik heb Remi inmiddels ook nog foto's toegestuurd van violen van Jacobs, van der Sijde, Verbeek en Asseling. De foto's van instrumenten Jacobs, Rombouts, Lefebvre, en van de Sijde heeft hij nog tegoed. Alleen weet ik niet of hij die ook allemaal ook nog eens op zijn website plaatst. :/

    Hopf
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hopf stuurt wat en Remi plaatst. Geheel uit vrije wil maar ik moest er wel even tijd voor maken, druk, druk, druk.

    Op het inmiddels bekende adres staan een aantal nieuwe foto’s. Ook weer onbewerkt.

    22 - 24 Jacobs (1655)
    25 - 27 van der Sijde
    28 - 31 Gijsbert Verbeek
    32 - 34 Hendrik Asseling

    Ik neem nog geen tijd om ze allemaal te hernoemen en aan te passen, sorry.

    En, Frits, de kapitein heeft het schip nog niet verlaten. Ik loop nog steeds met het idee rond maar realiseer me dat het veel zo niet heel veel werk is.
    Als er een boekwerk komt moeten alle instrumenten perfect gefotografeerd worden. Daarvoor moeten echt studio omstandigheden gecreëerd worden, foto’s zonder schaduwen en zo. Er zal zeer gedetailleerd gewerkt moeten worden en gecatalogiseerd, omschrijvingen en zo.
    Daar gaat gewoon verschrikkelijk veel werk in zitten.

    Nog even een linkje naar Daniel S.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dani%C3%ABl_Fran%C3%A7ois_Scheurleer

    gewoon om jullie bezig te houden.


    Oh ja de foto’s: http://www.remianja.mijnalbums.nl/


    Remi

    Ze staan er
     
  10. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Remi en Hopf,
    Heel bijzonder om de violen op deze manier te bezichtigen. Ik vind de foto's nog helemaal niet zo slecht.
    Zeer bedankt! Wie weet komt er nog iets meer uit.
    Sibelius.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Remi is weer bezig geweest, heeft een standaardje gemaakt op violen te fotograferen heeft de tafel ontruimt en is aan het fotograferen gegaan.

    Natuurlijk met wat beperkte mogelijkheden, geen foto studio en zo, geen tien flitsers met van die paraplu’s er op geen tienduizenden euri kostende studio maar gewoon even het standaardje op tafel, viool er op en fotograferen.

    Het fotograferen is toch moeilijker dan ik dacht, niet alleen de licht gele achtergrond van de muur maar ook de schaduwen van de flitser en het correct afstellen van de kleurbalans zijn met de gele muur heel moeilijk. Ook het ontbreken van een draadontspanner laat zien dat er bewegingsonscherpte ontstaat.
    Onscherpte, kleur, details en schaduwen spelen een rol, ondanks alle voorbereidingen begin ik toch een beetje zenuwachtig te worden, krijg je de tijd voor een opname of tien per instrument, straks natuurlijk handschoentjes aan. Is mijn statief wel goed en stabiel genoeg? Heb ik wel de rust om tussen al deze mooie instrumenten mijn rust te bewaren.

    Aangezien ik net als zovele op ons forum gewoon viool gek ben dan toch maar weer een paar foto’s. Foto’s van mijn Ruggeri en van de Decani.
    Alle foto’s genomen op c.a. 10 Mp en daarna uitgesneden.

    Een kleine indruk van de foto’s die ik straks wil gaan maken. Alle hulp en advies zijn natuurlijk van harte welkom.

    Morgen ga ik in ieder geval kijken naar een draadontspanner en misschien een groter en beter statief.


    Foto’s staan natuurlijk op het bekende adres, maar dan onder het kopje “testviool”.

    Kijk, bewonder, bekritiseer en kom a.u.b. met advies.


    Remi

    Oh ja de foto’s staan er op redelijk hoge resolutie
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik kan geen 'testviool' vinden.
    Waar staat dat dan?

    Frits
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Sorry was vergeten openbaar te maken.

    [​IMG]
    kopie Francesco Rugerri.

    http://www.remianja.mijnalbums.nl/


    Remi
     

Deel Deze Pagina