Luisteren naar (andere) muziek die je niet mooi vindt

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 12 nov 2016.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik introduceer hier even voor jullie heel summier Arthur Jaschke (1984). Hij is contrabassist (ook daarom past hij wel bij ons), drummer én neurowetenschapper. En wat brengt hij naar voren? Dat het goed is om ook naar andere muziek te luisteren. "Als je ccontiunu naar één soort muziek luistert, denken je hersenen: die verbindingen kennen we al, daar kunnen we eenvoudig iets moois van maken. Muziek die je nog niet kent, zorg juist voor het aanmaken van nieuwe verbindingen. En dat is goed, want die vormen een cognitieve reserve die zorgt voor een fitter brein op latere leeftijd. Het recept voor een gezond brein is dus: actief muziek luisteren én zelf spelen! " (citaat uit NRC Cultuur, blz. C10, 9 november 2016)

    En daarom is het ook een goed idee je zuigeling ook eens andere muziekjes te laten horen dan altijd maar het vertrouwde! Ook een tip van Arthur Jaschke.

    Maar goed, wat doet dat hier bij de eigen werken van Rolf Straver? Dat hoef ik jullie vast niet voor te kouwen, toch..?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik introduceer hier dan een andere neurowetenschapper met een ander verhaal:

    Erik Scherder, hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft onderzocht dat het er wel terdege toe doet wélke muziek beluisterd wordt.

    ‘Wetenschappers hebben non-experts naar allerlei soorten muziek laten luisteren: klassiek, tonaal en atonaal, maar ook heavy metal. In die studies kwam heavy metal eruit als angst- en stressverhogend. De hartfrequentie gaat omlaag en de bloeddruk gaat omhoog. Dat is een klinisch symptoom van mensen die heel lang chronische stress ervaren. Die muziek heeft dus een negatieve impact op je systeem – als je er niet van houdt tenminste.’

    Uitkijken dus als je jezelf dwingt te luisteren naar muziek die je niet mooi vindt!!

    In dit verband –want het valt ver buiten dit onderwerp- zal ik de lezer die er meer van wil weten verwijzen naar de bron:

    https://newscientist.nl/nieuws/neuropsycholoog-erik-scherder-muziek-geeft-een-beter-leven/
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Mogelijk dat het één het ander niet uitsluit. Bij angst en stress worden ook verbindingen gelegd, het soort verbindingen waar je lang last van kunt hebben.
    Ik denk echter wel dat de manier waarop Rolf Straver harmonie verwerkt in zijn muziek toch niet gauw richting effect angst en stress gaan bij de luisteraars zoals heavy metal dat kan doen.
    Inderdaad, je moet zeker uitkijken met waar je jezelf naar dwingt te luisteren. Raak je er gestresst van, dat voel je gewoon, dan moet je inderdaad afhaken. Vind je het alleen maar niet mooi, maar doet het je verder eigenlijk niets, dan zou je bijvoorbeeld eens verder kunnen luisteren om te horen of er ook delen komen die je wél bekoren.
    Dat luisteren levert je dan ook verbindingen op die je niet schaden.

    Maar wellicht zouden we het vanaf #12 kunnen onderbrengen in een algemeen overig topic "effect van luisteren naar andere muziek".
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het probleem wat ik ervaar met de composities van R. Straver is dat er geen enkele harmonie in voorkomt!

    Ja, ga ik doen. Wellicht onder een iets andere titel!
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Prima, ik had ook even geen inspiratie in het vinden van een geschikte titel.
    Intussen heeft @IdB een topic gestart. Gaat in op fysieke reacties op muziek. Nét weer anders dan over verbindingen in de hersenen die worden gemaakt.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En nieuwe verbindingen die gemaakt worden in de hersenen zijn geen fysieke reactie?;)
    Als er iets fysiek is zijn het wel onze hersenen.:)
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Je hebt gelijk, alleen is het wel een heel andere fysieke reactie!

    Het verschil met de topic die ik aanmaakte is of de fysieke reactie meteen optreedt, of tot stand gebracht wordt door veelvuldig luisteren (of musiceren).
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik moet in dit verband denken aan de dansers uit bepaalde gebieden in West-Afrika (Soefi's en de Yoruba) die zichzelf blootstellen aan het continue ritme (beat) van het slagwerk. Er zal ook wel meespelen dat er alcohol of nog sterker spul in je bloed zit. Ik heb in een documentaire wel eens geien dat deze mensen als het ware buiten zichzelf treden. Dat lijkt me dan ook een fysieke reactie als gevolg van. Misschien dat het een beetje buiten de context van dit onderwerp valt, maar dan hoor ik het wel.
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Voordat ik viool ging spelen had ik interesse in een jembeegroep. Dat leek me wel wat!
    Als ik die groep weer zie kan ik ook niet stil blijven staan. Je wordt meegenomen in hun ritme. Of je nu wil of niet. Heerlijk voelt dat!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Heb even opgezocht wat een jembeegroep is, maar het moet zijn een djembe, een vaastrommel.
    Ja, daar zal een lekker ritme uit kunnen komen. :)
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Oh dat kan kloppen Frits, dat het zo geschreven wordt.
    Iets heel anders dan viool. Een viool is een melodieus instrument en een djembee een ritme instrument. Totaal niet te vergelijken. Nu ik verknocht ben aan de viool is er geen plaats meer in mijn leven voor de djembee.
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Toch geloof ik dat Rolf sterk onderschat wordt door sommigen. Hoe vaker je zijn werk hoort, hoe meer je tot de conclusie komt dat het boeiende muziek is. Ja en wat ook steeds boeiender wordt. Het is muziek die je niet claimt die je niet wil inpakken met populaire loopjes of vondsten. Het is gewoon eerlijke muziek die zichzelf is, zoals een wind die speels door de bomen zweeft. Ook in de wind hoort een ieder iets anders, wat met het innerlijk te maken heeft en ook met de gevoelens op dat moment. Het is muziek die je vrij laat. We zullen in de toekomst nog veel van hem horen hoop ik.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het grote verschil in de beschrijving van de beleving tussen jou en mij is, dat ik zeg hoe IK over composities van Straver denk en dat jij stelt dat iets zo is: "Het is muziek die je niet claimt die je niet wil inpakken met populaire loopjes of vondsten. Het is gewoon eerlijke muziek die zichzelf is,." Ja, dat vind jij! Dat mag. Maar daarom is het nog niet zo.
    Een ieder beleeft muziek op zijn of haar eigen wijze.
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    We zijn honderdjaar later, het StrijkersForum is al lang geleden ter ziele gegaan met het overlijden van de haar zo diep betreurde beheerder de heer Frits Oosterhof. Ja het Forum is zelfs door iedereen vergeten.
    Dan komt een student erachter dat de bekende Componist Rolf Straver, vroeger zijn werken wel op een StrijkersForum placht te plaatsen. En ziedaar het Forum is voor eeuwig aan de vergetelheid ontrukt.

    Want IK vind, ik stel dus niet dat het zo is. Want IK vind dat Rolf muziek componeert voor de eeuwigheid.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Gelukkig maar. Dan hoef ik me geen zorgen te maken over het voortbestaan van dit Forum.
     
  16. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Er is aardig wat onderzoek gedaan naar de effecten van muziek (muziek luisteren of een instrument bespelen). De resultaten zijn lang niet eenduidig. Het zogenaamde Mozart-effect houdt in dat kinderen die kort voor het maken van een intelligentietest naar een stuk van Mozart luisterden gemiddeld hoger scoorden op ruimtelijke taken dan kinderen die niet naar muziek hadden geluisterd. Dit was echter slechts een kortdurend effect. Op andere aspecten van de intelligentie zijn soms wel en soms niet effecten gevonden. De een schrijft een eventueel positief effect toe aan verbindingen in de hersens, de ander aan een positieve gemoedstoestand die door de muziek veroorzaakt wordt.
    Twee jaar geleden hebben studenten van mij een onderzoek gedaan naar de effecten van verschillende soorten muziek (klassiek, langzaam en snel en modern, langzaam en snel) op rekenen. Hieruit kwam naar voren dat kinderen beter presteerden met muziek op de achtergrond dan zonder muziek, maar dit gold vooral voor langzame muziek, waarbij de kinderen het beter deden met popmuziek dan met klassieke muziek.
    In een ander scriptieonderzoek van studenten, hebben we geen verschillen in IQ-scores gevonden tussen jongeren die muziekles hebben gehad en jongeren die dat nooit hebben gehad. Hierbij was gecontroleerd voor sociaal economische status van de ouders. Ook is gekeken naar de leeftijd waarop kinderen begonnen waren met muziekles, hoe lang ze les hadden gehad en hoeveel uur per week. We hebben geen enkel effect gevonden. Uit een ander onderzoek is wel een effect gebleken, daar hadden ze een groep kinderen een jaar lang keyboardles gegeven. Deze kinderen bleken meer vooruit te zijn gegaan op een intelligentietest dan een controlegroep.
    Ik vind het een heel interessant onderwerp, maar het antwoord op de vraag of muziek invloed heeft op je cognitieve vaardigheden is wat mij betreft nog niet beantwoord.
    Wie het interessant vindt kan mij mailen, ik heb redelijk wat literatuur over dit onderwerp.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar in dat onderzoek werd aan de deelnemers niet gevraagd welke muziek hun voorkeur had?
    Want dat zou een interessante variabele zijn: luisteren naar muziek die iemand mooi vindt of gedwongen worden naar een bepaald soort muziek te luisteren. Past bovendien ook prima in dit onderwerp!
     
  18. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Ik weet niet meer of mijn studenten dat toen gevraagd hadden, maar er zijn wel onderzoeken geweest waarbij aangename en nare muziek is gebruikt (zoals aangegeven door de deelnemers). Als ik het me goed herinner, had alleen de muziek die men aangenaam vond een positief effect op de prestaties. Er zijn echter zoveel variabelen die een rol kunnen spelen, dat er nog heel veel onderzoek nodig is om precies te weten wat muziek doet in je hersens.
     
  19. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    De Russische psycholoog Vygotsky zegt dat het onderwijs zich moet richten op de zone van de naaste ontwikkeling. Dit is gebied net buiten het gebied dat de leerling zichzelf eigen kan maken. Door de leerling te begeleiden op de dingen die net iets verder gaan dan wat hij zelfstandig zou kunnen, komt hij een stapje verder. Ik kan me voorstellen dat dit voor muziek ook geldt.

    Ik denk dat je door muziek te luisteren die net iets buiten de muziek ligt die je graag hoort, je die muziek waarschijnlijk ook wel kunt gaan waarderen. Maar wanneer je iets gaat luisteren dat heel ver afstaat van wat je mooi vindt, lijkt het mij dat de stap te groot is en misschien zelfs je afkeer alleen maar groter is.

    Overigens denk ik dat het helemaal niet nodig is alle muziek te gaan waarderen. Voor mij moet muziek iets zijn waar ik mij prettig bij voel en als dat echt niet zo is, luister ik er gewoon niet naar.
     
  20. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Wat jij oppert zou heel goed kunnen, dat je muziek als het ware moet leren waarderen. Maar zoals ik de openingspost begrijp zou het ook goed zijn voor de algemene cognitieve ontwikkeling om naar muziek te luisteren die je misschien niet echt mooi vindt. Of dat echt zo is, is volgens mij nog steeds niet echt duidelijk, maar wel heel interessant om te onderzoeken. Helaas heb ik maar heel beperkt de tijd en de mogelijkheden voor onderzoek :(
     

Deel Deze Pagina