Lutherie d’art cello

Discussie in 'Cello' gestart door sandra, 29 jan 2019.

  1. sandra

    sandra

    Lid geworden:
    14 jan 2019
    Berichten:
    9
    hallo,

    Ik ben een beginner op cello (ik speel wel al langer dwarsfluit en piano) en ik ben aan het rondneuzen voor een cello.
    Zo ben ik op een cello uitgekomen van lutherie d’art (Henri Delille). Ik vind weinig info over deze bouwer, dus kan iemand me wat meer vertellen?
    Ik heb het instrument laten bespelen door mijn leerkracht. Zij vond de do- en de sol-snaar al heel mooi klinken. De re en de la moesten nog wat openkomen volgens haar. Moeten nieuwbouwinstrumenten worden ingespeeld? En hoe lang duurt dit zo?

    Groetjes!
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2019
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    3.451
    Homepage:
    Henri Delille is geen bouwer. Lutherie d'Art en Delille zijn handelsnamen van EAITC in Gent, een handelshuis dat in China instrumenten laat maken (De eigenaar heet Rik van Rijssel;))
    Over het algemeen is de kwaliteit van deze instrumenten best redelijk. Ze worden "casco" geleverd aan vioolbouwers die ze vervolgens voorzien van stapel, kam en snaren nadat ook toets en zadel in orde zijn gemaakt.
    Instrumenten vergelijken en nog eens vergelijken is het Credo bij het kopen van een instrument!
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.520
    Homepage:
    Dag Sandra, welkom op dit forum. Leuk dat je cello wilt gaan leren spelen! Er zijn hier wel meer beginners met cello

    nadat ze al jaren andere instrumenten bespeelden (zelf heb ik ook eerst lang piano gespeeld).
    Het is inderdaad een kwestie van instrumenten vergelijke. Toch is dat meer iets voor ervaren cellisten, Eigenlijk ben je er (in mijn bescheiden optiek) meer bij gebaat dat er een geschikt instrument wordt aangeboden om te huren en als dat instrument goed blijkt te zijn, zou je die ook kunnen kopen. Zo ging dat bij mij. Ik ben echt blij dat ik niet eerst heel wat celli moest uitproberen, want mijn oren waren ook nog niet zo goed getrained als ze nu in de loop der jaren zijn. Als pianist heb je heus wel goede oren ontwikkeld, maar voor een strijkinstrument ga je je toch nog verder heel specifiek ontwikkelen en dat is ook behulpzaam bij het kiezen van de juiste cello bijvoorbeeld.
    Ik hoop dat je met je docent gauw een goede cello hebt gevonden! Je kunt na heel wat jaren nog altijd verder kijken en je huidige instrument inruilen of doorverkopen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    12.357
    Homepage:
    Pas gebouwde instrumenten zullen in de tijd veranderen in klank als er regelmatig op gespeeld wordt. Ook als de snaren er nog maar net op zitten zal het enige tijd duren (een tot twee weken) voordat de snaren zijn ingespeeld. Het instrument kan er jaren over doen om helemaal 'open' te geraken. Maar dat er verandering in zit, is zeker. Er moet zich ook een evenwicht instellen tussen de opgelegde snaarspanning en de corpus met hals.
     
  5. sandra

    sandra

    Lid geworden:
    14 jan 2019
    Berichten:
    9
    @BertBoonVioolbouw hartelijk dank voor de info!
    @Marcelita Mijn fluitisten-oren zijn zeer sterk ontwikkeld op zoek naar klankkleuren en onzuiverheden. Maar ik weet dat dit voor cello al weer een heel ander paar mouwen is, vandaar dat ik voor de aanschaf vertrouw op de oren van mijn lerares ik heb een aantal exemplaren geprobeerd en beluisterd binnen mijn budget, maar van de bassen van dit instrument krijg ik vlinders in mijn buik...
    @Oosterhof Vioolbouw Komen alle registers gelijk open of is het mogelijk dat de bassen al mooi, vol, diep en rond klinken terwijl de hogere registers nog geslotener zijn?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    12.357
    Homepage:
    Ik verwacht niet dat het allemaal tegelijk gaat plaats vinden. De lagere frequenties kunnen al heel mooi aanwezig zijn terwijl de hogere dat nog niet ten volle doen. Het kan ook heel goed zijn dat een bepaalde snaar het niet goed 'doet' op dit instrument. Dan zou een andere snaar een ander klankspectrum kunnen oproepen. Is een kwestie van goed analytisch luisteren.
     
  7. sandra

    sandra

    Lid geworden:
    14 jan 2019
    Berichten:
    9
    Bedankt voor jullie reacties! Het is uiteindelijk deze cello geworden, en ik ben er best gelukkig mee Heel fijn dat niet alleen ik, maar ook mijn cello nog zal verbeteren (volgens mijn lerares is het nu al wat hoorbaar dat de hogere frequenties er mooier doorkomen, dus ik heb goed geoefend )
     
    JanHut vindt dit leuk.
  8. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.841
    Gefeliciteerd!!!
     
    sandra vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.520
    Homepage:
    Veel plezier met je aanwinst! Nu lekker verder oefenen!
     
    sandra vindt dit leuk.
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.245
    @sandra , of de verschillende registers gelijk op ontwikkelen: mooie, slimme vraag vind ik dat.
    Frits reageerde er al op. Naast wat hij er van zei zou je kunnen zeggen dat het ook wat onvoorspelbaar blijft. Dat maakt het ook boeiend: ontwikkelend, reagerend hout!
    In de loop der tijd kun je bijvoorbeeld de sterkere en zwakkere kanten van je instrument ontdekken.
    Door strijktechniek en eventueel andere snaren kun je daar vervolgens weer mee omgaan.
    Veel plezier ~ jouw spelontwikkeling en de ontwikkeling van de cello kunnen nu samen op.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2019
    sandra vindt dit leuk.
  11. sandra

    sandra

    Lid geworden:
    14 jan 2019
    Berichten:
    9
    Hoi,

    Alles gaat goed met de cello, en de klank wordt ook beter.
    Nu hoor ik wel sinds enkele weken een heel vervelend bijgeluidje wanneer ik een Bes speel op de A-snaar...
    Het is een soort van metaalachtig, ritselend geluidje aan de krul... Van op afstand hoor je het niet echt (als je er niet op let), maar wanneer je speelt is het heel erg duidelijk (en ook heel irritant)...
    Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

    Groetjes,

    Sandra
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    3.451
    Homepage:
    Kan van alles zijn, maar mogelijk ook een te ver uitstekend snaar-eind dat ergens tegenaan trilt. Voor een cello is 5 mm uit de sleutel al genoeg. Een sleutel met een metalen helmpje, knopje of ringetje dat los zit is ook een kandidaat.
    Wanneer je niets kunt vinden kan een vioolbouwer het waarschijnlijk voor je oplossen.
     
  13. sandra

    sandra

    Lid geworden:
    14 jan 2019
    Berichten:
    9
    geen losse snaareindjes of andere spulletjes te ontdekken bij de stemsleutels, ik heb inderdaad ondertussen ook een afspraak gemaakt bij mijn vioolbouwster.
     

Deel Deze Pagina