Meedoen aan concours

Discussie in 'Altviool' gestart door Veerle2013, 28 nov 2025.

1. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    @Veerle,

wat ik mij zit af te vragen is, hoe je ervoor kunt zorgen dat je deel mag nemen aan een concours. Het lijkt mij dat er een soort voorselectie plaats vindt, alvorens een kandidaat verder komt. Heb jij dat ook gedaan of heb je je 'gewoon' aangemeld en dan sta je op de lijst. Als dat de procedure zou zijn, staan er mogelijk veel te veel op de lijst. Kun je ons iets laten weten hoe dat in z'n werk gaat? Moet je een selectie maken uit stukken die je dan moet voorspelen? En daarna volgt dan de auditie?

2. Veerle2013

Veerle2013

Lid geworden:
    19 nov 2024
    Bij het concours waar ik aan mee ga doen kon je aanmelden vanaf 1 oktober tot 1 februarie. Aanmelden moet je online doen en dan moet je informatie invullen over je docent en welke stukken je speelt. Ook moet je het email adres en telefoonnummer van een van een van je ouders opgeven. Op een gegevenmoment zijn er natuurlijk zoveel aanmeldingen dat het formulier om je in te schrijven gesloten wordt.

3. Veerle2013

Veerle2013

Lid geworden:
    19 nov 2024
    Wat de concoursdagen en voorrondes betreft zijn er drie voorspeeldagen. De voorspeeldagen zijn 20, 21 en 22 februari. Je wordt dan op een van die dagen ingedeeld en aan de hand daarvan worden de winnaars bekend gemaakt. Er zijn dus ook geen voorrondes.

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Als ik het goed begrijp is het zo, dat iedereen die zich als violist aanmeldt (binnen de gestelde termijn) ook aan bod komt om te laten horen wat hij/zij in z'n mars heeft. Na een eerste editie volgt dan een afwijzing of ga je door naar de volgende ronde. Je moet van te voren aangeven welke stukken je kunt spelen. Ik neem aan dat de bekende vioolwerken zoals de vioolconcerten van Bruch, Beethoven, Brahms, Sibelius, Paganini (?) en Mozart -om maar een aantal te noemen- daar bij horen. Mogelijk ook de Partita's van Bach voor vioolsolo?

5. Veerle2013

Veerle2013

Lid geworden:
    19 nov 2024
    Je mag geheel zelf kiezen welke muziek je speelt. Ik speel een sonate van Marcello in altvioolbewerking. Het is ook niet alleen voor viool, maar het is voor alle instrumenten zolang je maar klassieke muziek speelt. Je speelt op een van de voorspeeldagen en daarna wordt de winnaar bekend gemaakt. je hoeft dus maar een keer te spele.En ik was vergeten te zeggen dat ik meedoe aan het Maassluisconcours.

Deel Deze Pagina