mi-snaar van vedel springt steeds, help aub

Discussie in 'Viool' gestart door Chantal1403, 9 jul 2017.

  1. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Beste, ik heb een vedel die gestemd is gelijk een gewone viool: dus eadg. Mijn probleem is dat geen enkele mi darmsnaar het langer uithoud dan een week. De meeste springen zelfs al na een eerste stemming. Nu heeft de bouwer van mijn vedel wel gekozen voor hoge spanning op zowat alle snaren. Ze zouden elk tegen de 6 kg zitten. Gisteren zei iemand me dat die hoge spanning steeds de mi snaar doet springen en dat ik een lagere spanning op alle snaren moet nemen. Klopt dit?
     
  2. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Heeft iemand een idee? De e snaar springt steeds bovenaan, dus waar de snaar aangedraaid wordt. Ik heb al bij een vioolbouwer geweest en advies gevraagd aan verschillende mensen. Niemand heeft me tot nu toe kunnen helpen hiermee. Bij het stemmen begin ik steeds met de g om te eindigen bij e. Ik draai helemaal niet hard aan en zeker ook niet te ver. Ik gebruik cleartuner. Klopt het dat de mogelijk te hoge spanning van de andere snaren de e doet springen?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Chantal,

    ik begrijp na je tweede post, dat de E niet breekt na een tijd er op gespeeld te hebben, maar bij het opdraaien c.q. stemmen. De spanning van de andere snaren heeft niets van doen met het breken van de E. Als de snaar steeds breekt op de plek 'waar hij wordt aangedraaid', moet ik denken aan het gat in de stemsleutel waar de snaar ingestoken wordt. Mogelijk dat daar het gat niet is ontdaan van de scherpe rand. Wanneer de snaar dan wordt opgespannen, wordt de snaar daar als het ware omgevouwen onder een hoek van nagenoeg 90° en doorgesneden.
     
    zapling vindt dit leuk.
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Precies Frits! Een ander punt is de plaats waar de snaar bovenaan door het zadel glijdt, als dat te nauw is zit de snaar vast, en ook helpt wat potlood daar om de snaar te smeren. Nog een ding waar het vaak fout gaat is als de snaar steeds klem zit tussen de opgedraaide snaar en het hout waar de stemsleutel in zit. Ze zou aan de afgebroken snaar moeten kunnen zien waar die is afgebroken.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, maar zo gedetailleerd is de informatie niet om te mogen beweren dat de kerf in het kielhoutje te smal is. Zal wel meevallen want het gaat hier om de relatief dunne E-snaar. Chantal zou die informatie eerst moeten verstrekken alvorens we gerichtere oplossingen kunnen aanbieden.
     
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Precies Frits, een foto van de afgebroken snaar en de kop van de vedel zou duidelijker maken waar het mis gaat...
     
  7. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Hallo, alvast bedankt voor de reacties. De mi darmsnaren die erop gelegen hebben, springen niet steeds bij het stemmen, meestal na erop gespeeld te hebben. Mi snaren met diameter 0.54 zijn steeds bij een eerste speelbeurt gesprongen. Ze waren nochtans goede kwaliteit van Toro. De mi snaar die er het langste op gelegen heeft, was diameter 0.50 en dus lager van spanning. Die heeft er denk ik zeker twee weken op gelegen, misschien zelfs meer. Uiteindelijk deed ik op een dag de kist open en ze was blijkbaar in de kist gesprongen. Toen was het wel een hittegolf, dus mogelijk zat het warme, droge weer er voor iets tussen. Mijn vioolleraar heeft er eens een stalen mi snaar opgelegd. Dat bleek een slecht idee. Die mi snaar is er bij een eerste stembeurt direct afgeschoten. Er is al meermaals met potlood gesmeerd geweest..
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De snaar schiet dus los. Maar schiet de stemsleutel dan los of schiet de (stalen) snaar los uit de stemsleutel?
     
  9. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Ik zie dat ik het verkeerd heb neergeschreven. Wat er gebeurde was dat de stalen mi snaar bij het stemmen direct bovenaan afbrak.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    "Direct bovenaan" schrijf je. Maar dat is voor mij te vaag. Is dat:
    1. bij het kielhoutje?
    2. halverwege kielhoutje - stemsleutel?
    3. direct waar de snaar de stemsleutel verlaat?
     
  11. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Ik heb gelukkig iemand gevonden die ook vedel speelt en bouwt en die heeft enkele aanpassingen gedaan aan mijn instrument en het is gewoon zoveel beter nu, ik kan veel makkelijker spelen en ze klinkt veel beter.
    De mi snaar sprong dus steeds omdat de groef in het kielhoutje te dun was. Hij heeft me ook aangeraden om steeds wat zeep aan te brengen in het groefje voordat ik de snaar erop leg. Ik heb nu een stuk harde zeep gekocht in de supermarkt. Maakt het wat uit dat die geparfumeerd is. Ik bedoel is alle harde zeep goed?
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    zeep lijkt me een slecht idee, omdat het alkalisch (basisch) is, als er vocht bij komt dat de darmsnaar week maken. Voor viool en cello gebruik je daar grafiet voor (potlood) als smeermiddel. Mooi dat het opgelost is!
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Bedoelt degene die dit heeft geadviseerd niet sleutelzeep, speciaal voor strijkinstrumenten?
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar sleutelzeep is voor de stemsleutels, niet voor een groef in het kielhoutje.
    Ik zou er zeker bij gebruik van een darmsnaar geen zeep aan doen. Grafiet is het enig toelaatbare en inerte materiaal wat daarvoor gebruikt dient te worden.
     

Deel Deze Pagina