Mijn eerste liedje.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 10 feb 2016.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn eerste wijsje op de viool vergeet ik nooit. Ik had het mezelf aangeleerd en kon het uit mijn hoofd spelen. Dat gaf de burger moed zomaar een versje laten horen. Het was een liedje dat toen veel werd gezongen, Music Music Music. De Nederlandse tekst was: Zet de wereld op z'n kop met 'n opgewekte mop.

    Ik heb dit later toegepast toen ik enige tijd op school muzieklessen gaf. Ik liet ik de kinderen altijd heel snel een eenvoudig liedje oefenen. Gewoon een zeer eenvoudig wijsje uit het hoofd. Als je een klein melodietje uit je instrument kan halen en dit aan vader en moeder oom of tante kan laten horen. Ben je opeens een echte muzikant. En niet meer het krassende en piepende studentje. Dat een aanslag op de oren van de omstanders doet. Dan krijg je zin om te studeren, om nog meer en mooier muziek te laten horen.

    En dat eerst liedje vergeet je dan ook nooit.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Wereldwijd wordt toch algemeen de compositie van Kortjakje gebezigd.
    In andere landen beter bekend onder de namen 'Twinkle twinkle' of 'Ah je vous dirai Maman' (1761).
    Dit volksliedje schijnt een enorme aantrekkingskracht te hebben op vele beroemde componisten.
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het beroep van Kortjakje had waarschijnlijk aantrekkingskracht op vele componisten.
     

Deel Deze Pagina