Mijn Kemenche's

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 22 jun 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    k 1.jpg k 2.jpg k 3.jpg k 4.jpg k 5.jpg k 6.jpg klein 1.jpg Hierbij wat fotootjes van mijn Kemenche's, ze zijn enige jaren geleden door een kennis meegenomen uit Turkije, ik kan er niet op spelen.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Hoi Tobias,

    Mooie instrumenten! Bij mij jeukt het een beetje om zulke instrumenten uit te proberen, maar het lijkt mij inderdaad niet makkelijk te bespelen instrumenten! Bij éen van de twee staat de kam scheef; toeval of speciaal doel?
    Bij "exotische instrumenten" # 13 hebben we kennis met deze instrumenten mogen maken. Ze blijven intrigerend!
    Voor het bespelen is het strijken misschien niet het grootste probleem, maar vertrouwd raken met de afstanden tussen de tonen en dus mooie tonen eruit krijgen. Dat is vast weer heel anders dan de andere strijkinstrumenten. En ook lijkt het mij heel erg wennen hoe het instrument in je handen voelt als je wil spelen. Daar moet je een bepaald gevoel voor ontwikkelen voor de grip op het instrument (het voelt anders dan een cello, anders dan een viool).

    Ze zien er ook gewoon gezellig uit; het oog wil ook wat!
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De Kam staat scheef gewoon een slordigheidje van mij, ik denk dat hij tussen de twee openingen moet staan.
    Er waren ook twee strijkstokjes bij maar die heb ik weggedaan, want je moet met een vinger de haren spannen, echt een onmogelijkheid, het waren gewoon kleine slordige kale stokjes waar geen werk van was gemaakt,
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Waren die stokjes niet intussen handige plantensteun stokjes geworden? (waar had ik dat toch gelezen, je moet er maar op komen:))
    Ik zie op youtube wel eens spelers op dit soort instrumenten met zo'n model strijkstok van het type (pijl en) boog.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb de stokjes gebruikt voor het roeren in potjes verf, uiteraard heb ik wel eerst de haren verwijderd anders wordt het zo'n rommeltje.
    Wat me wel opviel nadat ik deze verf had gebruikt, dat de verf zo mooi was uitgestreken, zo zie je dat een strijkstok voor iets anders gebruikt dan waarvoor hij is bedoeld, toch nog iets van zijn oude bestemming kan overbrengen.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, dat is ook een mooie toepassing! Toch nog mooi verf gestreken. En er bleef vast ook wat aan de strijkstok hangen;)
    Heeft die kennis nog een mooi concertje op die instrumenten gespeeld toen hij ze bij je bracht?
     

Deel Deze Pagina