Mijn violen.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 19 sep 2018.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik kocht de viool ruim tien jaar geleden zomaar in een opwelling, voor 600 euro.
    Ik vond het toen best een boel geld, maar het achterkantje vond ik wel aardig. Is het een Chinees een Duitser, een Tsjech of een Franse viool, ik weet het niet. Soms neemt iemand hem in de hand, maar de meningen zijn verdeeld.
    Hij is zomaar gebleven, er wordt bijna nooit op gespeeld. Hij ligt al tien jaar te niksen. De klank is niet slecht, krachtig en open. Maar waar komt hij vandaan, in wat voor fabriek zag hij het levenslicht. Onbekend maakt onbemind zeggen ze wel eens, en dat is ook zo met deze viool.
    zzz.jpg zz.jpg z.jpg
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Oh, eindelijk weer eens een quiz! :D:D:D

    Ik gok een Duitser.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    O, ik wist niet dat het (weer) een quiz was!
    Het achterblad ziet er nogal Chineesachtig uit!
     
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Owja, da's waar. Mmm, dan gaat de prijs waarschijnlijk naar jou Frits......
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De vlammen van het achterblad zijn wel smal maar niet schuin, waarom dan Chineesachtig.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik wil geen prijs. :(
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nou vooruit dan: het is Chinese makelij.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik gok zelf ook op een Chinees. In China wordt veel rommel gemaakt, maar er worden ook goede violen gebouwd. En deze viool valt onder de afdeling, goede viool. Voor een Chinees heb ik er teveel voor betaald, maar wat de viool eigenlijk is, te weinig. Goede violen uit China zijn stukken goedkoper dan violen uit andere landen. Op deze viool is dan ook weinig of niets aan te merken. Ik ben een lastige klant, maar ik kan er geen fouten aan ontdekken. Aan de meeste violen mankeert wel iets, maar deze viool zou je volmaakt kunnen noemen. De welving der bladen, hoe vaak hield ik niet een viool tegen het licht, waarvan ook van dure violen deze welving niet volmaakt was.
    Zelfs het garnituur is er niet te snel opgezet door de bouwers, een euvel waaraan veel violen uit China lijden. De lak heeft even de tijd gehad om goed uit te harden.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Veel violen van Chinese makelij hebben een te dik bovenblad met een verkeerde diktegradiënt. Het resultaat is dan dat de lagere frequenties niet willen. Zo'n viool heeft dan een niet-evenwichtige klankverdeling over de vier snaren. Die valt ook niet te corrigeren door de stapelpositie te optimaliseren.
     
  10. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Toch heb ik ook gehoord dat er tegenwoordig naast de goedkope troep, ook betere violen uit China komen; het schijnt niet meer vanzelfsprekend rommel te zijn. Of heb ik het mis?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat is juist, maar dan zijn de prijzen ook veel hoger.
     
  12. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Logisch; voor een paar tientjes koop je natuurlijk geen deugdelijk instrument.
    Maar als we het over de betere Chinesen hebben: zijn de prijzen dan vergelijkbaar met Europese instrumenten van vergelijkbare kwaliteit? Of zijn ze toch nog goedkoper?
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De betere Chinese instrumenten zijn gebouwd van Europees klankhout en hebben een goede kwaliteit ebben voor toets en stemsleutels. Door de lage(re) lonen zijn deze instrumenten goedkoper dan de vergelijkbare Europese instrumenten. Voor een bedrag van ongeveer €1500,= kun je een fraai instrument bekomen. Het wordt alleen wel heel moeilijk, zo niet onmogelijk het instrument vooraf te bespelen en te onderzoeken op diens klankeigenschappen, tenzij je dat combineert met een vakantie in China.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zulke celli worden toch ook naar Europa geïmporteerd? Mijn Vakantiechinees/oefenchinees is er ook zoééntje.
    Vermoedelijk komen die celli vooral terecht in de internethandel en zijn de iets duurdere exemplaren bij bijvoorbeeld Thomann mogelijk ook de betere Chinezen.

    Alleen....je kunt van te voren zelf niet vaststellen of je inderdaad zo'n beter exemplaar krijgt.
     
  15. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Maar als het goede violen zijn, dan zijn er vast vioolbouwers die die importeren (en zo nodig nog mooi speelklaar maken)?
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er zijn vioolbouwers waaronder Johannes Jacobs uit Middelburg, die zogeheten 'Atelierviolen' bouwt. Dat zijn instrumenten die qua onderdelen uit China komen en door Johannes zélf verder worden bewerkt tot een volwaardig instrument. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
    Neemt niet weg dat ook goede, volledig afgebouwde instrumenten via China in de handel zijn.
     

Deel Deze Pagina