Mischa Elman

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Christoff, 13 okt 2004.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik zit te zoeken welke opnamen Elman in de jaren 60 nou allemaal heeft opgenomen bij Vanguard Classics. Ik heb 4 cd's maar vermoed dat er meer opnamen zijn.

    Ik heb:
    - Vioolconcert van Mendelssohn en Symphonie Espagnole van Lalo. Beiden o.l.v. Vladimir Golschmann
    - Vioolconcert van Bach, Vivaldi en Nardini, ook o.l.v. Golschmann
    - Vioolconcert van Kjachaturain en Introduction/Capriccioso van Saint Saens
    - Mischa Elman en Josepht Seiger spelen stukjes van Kreisler, Dvorak etc.

    Volgens mij is er ook nog een stereo cd dat Elman Joodse en Russische muziek speelt. Is er verder nog meer?
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Beste Elman,

    Het treft mij dat iemand die onder de naam Elman lid is van deze groep, niet ALLES heeft van de goede man :p
    Nou is mijn verzameling ook allesbehalve compleet, maar misschien heb je iets aan het volgende (ik noem niet de opnamen die je zelf al hebt):

    - the Victor recordings 1910-1911 (Biddulph)
    - the Victor recordings 1917-1919 (Biddulph)
    - Tchaikovsky vioolconcert en sérénade mélancholique met Barbirolli en Shilkret (Naxos)
    - Wieniawski vioolconcert nr. 2 met Hülsberg (Naxos)
    - Bruch vioolconcert nr. 1 met Boult (Retrospective)
    - Wieniawsky vioolconcert nr. 2 met Boult (Retrospective)
    - Hebraic and Russian melodies met Seiger (Vanguard)
    - de virtuoze viool met Seiger (Vanguard)
    - Tchaikovsky vioolconcert met Paray (Music & Arts)
    - Mendelssohn vioolconcert met Mitropoulos (Music & Arts)
    - van Beethoven vioolsonates nrs. 5 en 9 met Seiger (DECCA)
    - Mischa Elman collection Vol 1 (DOREMI)

    Plus nog wat LP transfers en niet-commerciële opnamen:

    - Mendelssohn vioolconcert met Munch
    - Lalo symphonie Espagnole met Monteux
    - Mendelssohn vioolconcert met DeFauw
    - Mozart vioolconcerten nrs. 4 en 5 met Krips
    - Martinu vioolconcert met Koussevitsky (1 januari 1944)
    - vioolrecitals 1928-1931
    - vioolrecitals 1928-1937
    - opnamen uit 1956

    Joseph Seiger is zo ongeveer zijn hele leven de begeleider van Elman geweest. Maar zelfs na al die jaren spraken zij elkaar nog met 'u' aan. Tijdens een repetitie houdt Elman op met spelen en zegt tegen Seiger (denk dat dikke Russische accent er zelf maar bij): 'you're playing in the wrong time' Waarop Seiger antwoordt: 'no maestro, I am not playing in the wrong time'. De repetitie wordt hervat maar na enkele minuten weer onderbroken door Elman die Seiger weer verwijt dat hij 'in the wrong time' speelt. Seiger: 'no maestro, I am not playing in the wrong time'. Elman: 'but it is not MY time'.

    Overigens was mij het aanvankelijke onderwerp (vrij naar Wagner 'het Jodendom in de muziek') ontgaan. Maar het is een feit dat de Oost-Europese en Russische muziekwereld (dus ook de naar Amerika geëmigreerden) een sterke Joodse (over)vertegenwoordiging kende. De pianist Horowitz benoemde het als volgt: 'je hebt Joodse pianisten, je hebt homofiele pianisten en je hebt slechte pianisten' :lol:

    Ik kan volstrekt niet beoordelen of hier een genetische verklaring voor is. Maar ik denk dat de schrijver Isaak Babel er niet ver naast zat met de volgende verklaring. Joden in, met name, Rusland en Polen, stonden bloot aan zoveel beperkingen dat er professioneel niet zoveel mogelijk was. Behalve dan in, in dit geval, de muziek. Dus stuurden erg veel Joodse ouders hun kinderen naar muziekles. En het 'moeten' studeren kreeg dus erg veel aandacht. Het gevolg was dat er veel talent kwam bovendrijven. Maar denk eens aan al die niet zo getalenteerden die de eindstreep niet haalden. Of zelfs supertalenten als Weissbord en Hassid die om andere redenen sneefden.

    Overigens zag ik de naam van Krebbers in 'politiek' opzicht voorbij komen. Hij heeft inderdaad twee maal op Clingendael voor Seyss inquart gespeeld. En dan is er ook nog dat, op CD heruitgegeven, vioolconcert van Brahms met Mengelberg. In oorlogstijd, uiteraard.
    Net als veel Nederlanders hebben ook veel Nederlandse musici zich in die periode niet voortdurend even correct gedragen. Sommigen werden zwaar gestraft, zoals Mengelberg en, zij het wat minder, Cor de Groot en Willem van Otterloo en anderen ontsprongen de dans, zoals van Beinum. Daar is inmiddels zoveel over geschreven dat ik mij niet geroepen voel daar nog verder op in te gaan. Of als rechter op te treden. Daarom kan dit boek na meer dan 65 jaar wel dicht. Mijn (Joodse) ouders tilden er na de oorlog ook niet al te zeer aan. Het waren immers maar 'risjes'. En die waren zij wel gewend :/
    In dit verband de kanttekening dat, gelet op hun opstelling, ik jarenlang niet naar Alfred Cortot of Elly Ney heb geluisterd. Evenmin als naar muziek van Wagner, Pfitzner en Orff, trouwens. Ook dat is over, zij het dat ik van mening ben dat de muziek van zowel Orff als Pfitzner niet de moeite van het aanhoren waard :p

    Hopf
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Dank, veel van de opnamen die je hierboven noemt zijn mono opnamen. Maar in de jaren 60 heeft Vanguard Classics Elman voor de microfoon weten te slepen om diverse mooie stereo-opnamen te maken. Die heb ik in mn vorige post genoemd. Alleen weet ik dus niet wat Elman allemaal bij Vanguard Classics heeft opgenomen.
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Mooi voorkantje trouwens

    [​IMG]
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Elman,

    Om met je laatste vraag te beginnen: niets. Vanguard is niet anders dan een merk dat opnamen op andere labels onder licensie heruitbrengt. Zoiets als Brilliant :p
    De betreffende opnamen zijn overigens lang geleden voor het Amadeo label gemaakt.

    En voor de rest heb je pech, want meer oude Amadeo opnames met het Weens Staatsoperaorkest/Golschmann zijn er niet, al zweeft mij nog wel de naam Massenet voor de geest. Dat wordt dus op zoek gaan naar MONO-opnames. Maar ik ontkom niet aan de indruk dat je dat wat tweede keus vindt. Jammer, want die tonen je Michail Saulovich op zijn best. Mit Schmaltz :)

    Hopf
     
  6. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ha Hopf en anderen,

    De Elman-zoektocht gaat door.

    Van Wikipedia:
    Elman's recorded legacy spanned more than six decades. His first 78 rpm discs were made for Pathe, in Paris, in 1906; his final LP sessions were for Vanguard, in New York, in 1967. The greater part of his discography was recorded for HMV and Victor, with whom he had an exclusive relationship through 1950. Thereafter, he recorded for Decca/London and later the Vanguard label. Regrettably, Elman's discs have never been reissued on CD in a systematic manner.

    Overigens is een deel van de opnamen die op Wikipedia worden genoemd door mij ingevuld.

    Voor u nog gevonden in de categorie stereo opnamen; Joodse melodieën:
    [​IMG]

    Deze onderstaande cd van Vanguard Classics heb ik ook (maar dan met een andere voorkant). Zijn de laatste opnamen van Mischa Elman. Ook stereo dus:
    [​IMG]

    Maarrrrr…… kwam onderstaande mono-opnamen tegen van Elman (2 x 4 cd box -heruitgaven van de Decca opnamen uit de jaren 50). Uitgegeven bij Testament, en dat label heeft altijd schitterende mono-opnamen. Die twee boxen zijn toch wel een must have.

    [​IMG]

    [​IMG]

    An sich heb ik niks tegen mono-opnamen maar stereo opnamen geven me toch een veel betere indruk van Elmans toon. Heb via youtube oude mono-opnamen van Elman beluisterd en kan daar niet zoveel mee. Geluidskwaliteit doet me namelijk denken aan de opnamen van Enrico Caruso. Twee kennissen (allebei actief in zang- operawereld) hadden een act die ze op feestjes, verjaardagen van medemusici altijd met succes opvoerden. De één imiteerde met zn stem dat kenmerkende, krakerige, groezelige bijgeluid van die oude opnamen. De ander deed z’n handen om z’n mond en deed zo'n oude, uit de verte klinkende zangstem na. Samen leek het precies zo'n oude opname. Verbijsterend gewoon. Dit was zo echt dat ze de act een keer voor de radio hebben gedaan. Werd gezegd dat een oude opname van...-en dan volgde een Italiaans klinkende fantasienaam-.... werd gedraaid. Dan voerden die twee kennissen hun act op. Leidde tot reacties van luisteraars hoe ze toch die prachtige opnamen konden verkrijgen.
    Dat gevoel heb ik ook als ik oude mono-opnamen van viool beluister (Joachim, Sarasate), het zegt me eigenlijk heel weinig over hun toon. Overigens heb ik van Elman wel deze oude opname:
    http://i05.s2.imagehosting.ws/2010-08-03/396304/00161389_medium.jpeg
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Violen van Elman

    Joachim-Elman Stradivarius uit 1722
    Van Elman van 1907 tot 1923
    Van Joseph Joachim geweest. In bezit van Elman van 1907 tot 1923. Na Elman nog bespeeld door Josef Suk die zijn bekroonde opnamen van de Mozart concerten speelde op deze Stradivarius. Viool is nu eigendom Chi Mei Museum.
    "[quoting Elman]: 'Of course, the instrument the artist uses is an important factor in making it possible for him to do his best. My violin? It is an authentic Strad -- dated 1722. I bought it of Willy Burmester in London. You see he did not care much for it. The German style of playing is not calculated to bring out the tone beauty, the quality of the old Italian fiddles. I think Burmester had forced the tone, and it took me some time to make it mellow and truly responsive again, but now. . ..' Mr. Elman beamed. It was evident he was satisfied with his instrument."

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stradivarius Elman, Hartmann, Samazeuilh uit 1735
    In bezit van Elman van 1923 tot 1926 (Hoe rijmt dat met ‘two decades?)
    Mischa Elman: "The Stradivarius violin known as the 'Count Chapponey' dated 1735 has been in my possession since July 1923 and I have used it at all my concerts for two decades. I consider it one of the best Stradivarius instruments for tone quality and it is in an excellent state of preservation."

    Stradivarius 1717 Recamier
    Van Elman van 1925 tot 1958
    Mischa Elman: "It is interesting to note that some experts believe that my 1717 Recamier should be labeled 1727."

    Dan hebben we nog de ex-Vidoudez Cremona uit 1703. Deze werd in 1998 gekocht door Andre Rieu waarbij trots werd gemeld dat Elman deze viool in de jaren ’20 heeft bespeeld (maar bij deze viool op cozio.com wordt Elman niet als eigenaar/bespeler genoemd). De viool is een paar weken na aankoop terug gegaan naar de veiling wegens twijfel over autenciteit van de viool en de onduidelijke geschiedenis m.b.t. het feit dat de viool in WO2 Joods bezit was. De veilingmeester van toen: "Rieu is niet over een nacht ijs gegaan", aldus Bongartz. "Hij heeft bij mij in Aken op de viool gespeeld en wij hebben opnamen van Elman beluisterd om de klank te vergelijken met dit instrument."

    Die klank vergelijken lijkt me weinig zeggen:
    A: opnamen uit de jaren '20 geven nou niet bepaald een goed klankbeeld van een viool.
    B: Elman haalde uit violen een klank die anderen er niet uit haalden.
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Voor de geinteresseerden een interview met Mischa Elman uit Book 1 van de serie The way they play van Samuel Applebaum.

    http://dl.dropbox.com/u/2296384/Elman%20TWTP%20book%201.pdf
     

Deel Deze Pagina