Mittenwalder viool van Klotz te koop

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Sylvia van Leeuwen, 28 okt 2023.

  1. Sylvia van Leeuwen

    Sylvia van Leeuwen

    Lid geworden:
    28 okt 2023
    Berichten:
    4
    viool in kist met strijkstok.jpg
    viool bovenkant.jpg
    strijkstok.jpg
    viool tekst in de viool.jpg

    Mijn oma was een zeer goede amateur violiste en liet na haar overlijden een mooie viool na. De familie kon er lange tijd geen afstand van doen, maar wil hem nu toch verkopen.
    Dat heb ik nu op me genomen en ik wil graag dat hij terecht komt bij een echte liefhebber die er met net zo veel passie op kan spelen als zij gedaan heeft. Ik heb een advertentie op marktplaats gezet, maar ik weet niet of dat de beste manier is. Hebben jullie nog tips of heeft iemand op het forum belangstelling?

    De viool is een Mittenwalder, gebouwd door familie Klotz. Op het etiket in de viool staat "Jacobus Stainer in Abfom prope oenipontum 16".

    Geheel nagekeken en in orde gemaakt door vioolbouwer Bouman in Den Haag (nieuwe snaren, nieuwe kam, nieuw staartstuk; sleutels nagekeken en gesmeerd; stapel nagekeken en gezet, etc). Hij is dus geheel speelklaar.
    Geschikt voor goede amateur of beginnend conservatoriumstudent.
    Compleet met goede strijkstok en (beschadigde) houten vioolkist.
    De vraagprijs (inclusief strijkstok en kist) is 6900 euro, dit conform het advies van vioolbouwer Bouman.

    Met vriendelijke groeten,

    Sylvia van Leeuwen, email fbsylvia at xs4all.nl.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2023
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Op het etiket staat dat het om een Stainer zou gaan, dan is die niet "gebouwd door familie Klotz". :(
     
  3. Sylvia van Leeuwen

    Sylvia van Leeuwen

    Lid geworden:
    28 okt 2023
    Berichten:
    4
    Mijn oma heeft altijd verteld dat het een Klotz was en vioolbouwer Bouman bevestigde dat. Maar wie weet heeft u gelijk.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Aangenomen dat uw oma en Bouman gelijk hebben, dan geeft het etiket misleidende informatie. Ware het niet dat -naar het schijnt- de Klotzfamilie wel etiketten scheen aan te brengen met de naam Stainer.
    Ik vind de viool in de taille afwijkend van die behorende bij een Klotz/Stainer.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Klo(t)z was een grote familie. In ieder geval is het géén Stainer.
     
  6. Sylvia van Leeuwen

    Sylvia van Leeuwen

    Lid geworden:
    28 okt 2023
    Berichten:
    4
    Ik heb naar eer en geweten in de advertentie vermeld wat ik weet. Mijn oma heeft de viool rond 1950 gekocht en was beslist niet het type om met een etiket te rommelen. Je kunt er overigens ook niet bij, wij in elk geval niet.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Niemand beweert dat u met het etiket zou hebben gerommeld. De violenhandel hing helaas aan elkaar van gerommel met etiketten, heel vaak door de eerste handelaar (Verleger in het Duits) die instrumenten opkocht van ateliers en fabriekjes en die ze vervolgens van een vervalst- of fantasie-etiket voorzag, alvorens ze naar het land van bestemming te versturen.
     
  8. Sylvia van Leeuwen

    Sylvia van Leeuwen

    Lid geworden:
    28 okt 2023
    Berichten:
    4
    Dank u. Volgens mijn oma en vioolbouwer Bouman is het een echte Mittenwalder van de familie Klotz.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik denk ook dat het etiket er al inzat toen Bouman het instrument in handen kreeg. Wat ik vreemd vind is dat deze viool een andere eigenaar kreeg in de wetenschap dat het een Klo(t)z is. [De naam Kloz en Klotz wordt door elkaar gebruikt maar is dezelfde bouwer.] Want dat schijnt Bouman gezegd te hebben. Uw oma heeft dat altijd onthouden en heeft dat ook zo doorgegeven. Wat ik me dan afvraag waarom Bouman destijds nooit iets heeft gezegd over het etiket, waar het zou gaan om een Stainer. Maar over het waaróm kan men alleen maar speculeren.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Niettemin: het lijkt mij een mooie viool!
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Mooi qua klank? Kun je volgens mij niets van zeggen. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n instrument speelt en klinkt.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Over de klank kan ik niets met zekerheid zeggen, maar de ervaring op grond van de nodige soortgelijke violen die door mijn handen gingen ben ik dienaangaande optimistisch gestemd.

    Een kleine chronologische correctie:
    Oma heeft zelf verteld dat het een Klotz zou zijn en niet Bouman (dat zal best even geleden zijn)
    Bouman heeft het verhaal van oma na de onderhoudsbeurt bevestigd: dat moet recent zijn geweest.
    De opmerkingen in #9 zijn dus op zijn minst speculatief.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Dat zegt ook allemaal niets. Bovendien is geen enkele viool hetzelfde qua klank.

    Als het verhaal (wat oma ooit heeft verteld) door Bouman bevestigd wordt dan is het toch prima?
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Het is een waarheid als een koe dat geen enkele viool hetzelfde klinkt. Niettemin kan ik op grond van veel ervaring aan de hand van een model, herkomst, vermoedelijke bouwperiode e.d. wel iets voorspellen. Vanaf een foto gaat dat uiteraard met een slag om de arm.

    Een speculatieve opmerking die kennelijk uitkomt, blijft natuurlijk speculatief. Wanneer jij dat prima vindt: mij best, maar dan heb je toevallig geluk.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Nou, ik ben benieuwd! Hoe klinkt deze viool dan volgens jou mede gebaseerd op je "jarenlange ervaring", vermoedelijke herkomst en bouwperiode?
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Ik had al gezegd dat ik optimistisch was gestemd. Meer had ik niet beloofd. Maar dat had je al kunnen lezen.
     

Deel Deze Pagina