Mogelijkheden elektrische viool + welke?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Roza, 16 jun 2019.

  1. Roza

    Roza

    Lid geworden:
    16 jun 2019
    Berichten:
    4
    Ik heb mijn viool van zolder gehaald en speel graag mee met popmuziek/top40. Dit doe ik dan via Spotify op een JBL boxje. Gaat prima, maar ik durf hem niet veel te pakken ivm de buren en ik zou ook graag mezelf willen opnemen/over mezelf heen kunnen spelen en via apps is de kwaliteit laag, of de mogelijkheden beperkt. Dan nu mijn vragen:

    - Is het mogelijk om met een elektrische viool via koptelefoon te spelen en dus viool én Spotify/telefoon/computer tegelijk aan te sluiten/te horen? Is het mogelijk om dan bijv. viool op te nemen en geluid van de andere bron niet, zodat ik na een eerste opname over mezelf heen kan spelen en opnemen? Andere opties?

    - Welke violen hebben deze mogelijkheid? Op welke aansluitingen moet ik letten?


    Mijn budget is voor nu max €500.

    Graag jullie ervaringen in het meespelen met muziek. Alvast bedankt!
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Eigenlijk heb je twee vragen;
    1) de vraag naar een silent viool: Als je electrisch viool wilt spelen vraag ik me af of er iets fatsoenlijks te vinden is binnen je budget, voor cello is dat in ieder geval niet goed mogelijk.
    2) De mogelijkheid om op te nemen en met jezelf mee te spelen. Elementje of microfoon op je eigen viool, aansluiten op je computer en je kunt opnemen, overdubben via een gratis programma als audacity is wellicht het goedkoopst; en best simpel. Het is wel zo dat er soms een heel klein tijdsverschil (latency) zit tussen de afgespeelde muziek en de opgenomen muziek op een computer, hoe sneller de computer hoe minder dat is. Omdat je niet zoals in echt samenspelen meer op elkaar kunt afstemmen en intoneren, valt het resultaat voor mij vaak tegen. Sommige electrische instrumenten hebben een eigen input voor mp3 en cd. Maar dan kun je er nog niet mee opnemen natuurlijk.
    succes!
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Doorsparen: voor 500 en minder is er alleen maar speelgoed te koop.
     
  4. Roza

    Roza

    Lid geworden:
    16 jun 2019
    Berichten:
    4
    Ik zie op marktplaats o.a. Yamaha en bridge violen te koop voor rond de 500. Dat leek mij prima kwaliteit voor wat ik er mee kan en wil...?
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Dat zijn inderdaad realistische tweedehands prijzen. Wat ook nog leuk is, is dat er minder kans op verborgen gebreken is dan bij akoestische instrumenten... als je weet waar je op moet letten!
    Maar een Bridge viool "Vrijwel nooit gebruikt nieuw waarde 1800 euro" voor € 450 laat ook zien dat de handelswaarde laag ligt, vooral omdat er teveel mensen zijn die 'm in een opwelling kopen en er dan niets meer mee doen... een nieuwe kopen is een heel slechte inverstering...
     
  6. Roza

    Roza

    Lid geworden:
    16 jun 2019
    Berichten:
    4
    Dat leek mij bij beide modellen geen goed idee ( nieuw kopen). Tis hier puur een hobby en investering zodat ik vaker en langer kan oefenen.
    Zover ik nu heb kunnen vinden is bij de yamaha sv120/sv130 iig een extra aansluiting voor mp3, dus denk dat daarop ook telefoon aan te sluiten is met een kabeltje.

    Iemand ervaring met deze modellen? 130 is nieuwe begrijp ik en de aansluiting zit aan een wat praktischere kant dan bij de 120. Verder nog dingen om op te letten?
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Het zijn allebei oude modellen, in een wat hogere prijscategorie dan de nieuwe.
    Grootste voordeel van de 130 is veel minder ruis in het signaal heeft. Grootste probleem schijnt te zijn dat de schoudersteun vast zit aan het instrument, en het niet iedereen past, je zou waarschijnlijk een andere steun kunnen monteren. De 200 schijnt meer als een gewone viool aan te voelen.

    Een bespreking staat hier:
    https://www.fiddleforum.com/fiddleforum/index.php?topic=29049.0
    maar omdat alleen Nederlands is toegestaan op dit forum hier een vertaling van de twee meest zinnige bijdragen, en nog een andere post die ik vond:

    "Dus ik heb nagedacht over een elektrische viool, zodat ik die op elk gewenst moment kan bespelen. Als beginner is mijn primaire doel om te oefenen en te oefenen, dus ik ben niet op zoek naar een geweldig geluid van e-viool op dit moment. Dan naar het forum kreeg ik zo'n beetje het idee van wat ik nodig heb: Yamaha SV-serie. De muziekinstrumenten zijn erg duur in Frankrijk (veel duurder dan in de VS bijvoorbeeld), dus ik kan me alleen SV120 of SV130 veroorloven. Ik heb hier gelezen dat SV120 een goede keuze is voor iemand die in stilte wil oefenen (en alleen maar wil oefenen) en ik weet dat SV130 een soort van verbeterde versie van SV120 is. Maar omdat SV130 nieuw is, staat er niet veel informatie op.
    Dus mijn vragen zijn: Is SV130 zo stil als SV120? (het is eigenlijk de belangrijkste vraag voor mij). Ik vond een Franse winkel die SV130 veertig euro LESS verkoopt dan SV120 - enig idee waarom is dat? (de meeste winkels verkopen SV130 duurder dan SV120)." en "
    De grootste verandering in de SV-130 is dat deze een standaard 1/4" aansluiting heeft die in het instrument is ingebouwd, ter vervanging van de 1/8" uitgang van de originele SV-100 en de resulterende vastgeschroefde 1/8" naar 1/4" adapter die ze als workaround op de SV-110 en 120 hebben gebruikt. De hoeveelheid achtergrondgeluiden van de SV-130 die de voorversterker produceert is drastisch verminderd ten opzichte van wat de SV-120 uitstraalt -- als je de viool zelf op ongeveer de helft van het volume houdt en de versterker het grootste deel van het werk laat doen, komt er vrijwel geen ruis uit de versterker.

    De gegoten plastic kinsteun (waar niets aan gedaan kan worden, omdat deze in het lichaam is ingebouwd) en de gewijzigde 1/2-3/4 grote Kun schoudersteun zijn nog steeds een probleem. Maar als het enige probleem is dat het te kort voor u is, kunt u altijd de schoudersteun van de viool halen en een langer stuk draadstang in de juiste maat krijgen om de hoogte te verhogen.

    IMO, de SV-130 is veel meer bruikbaar als een concert-instrument (voor de casual/amateur speler) dan een van de SV-100/110/120 ooit eerder zijn geweest. Het is zeker een stap in de goede richting.

    Vertaald met www.DeepL.com/Translator"

    volgens een goed uitziende post, zou het de moeite lonen tot je een sv200 zou vinden:

    "Yamaha SV-130 serie Stille elektrische viool - alleen voor instrumenten

    De Yamaha SV-130 wordt de "originele concert select" stille viool genoemd. Het heeft ingebouwde reverb-instellingen zodat u kunt genieten van het geluid van het spelen op het podium wanneer u in uw kamer oefent. Het heeft ook een speciaal gemaakte Kun schoudersteun die wordt geleverd met geen andere Yamaha stille viool modellen.

    Het is moeilijk te geloven dat dit prachtige instrument niet iets uit een sciencefictionfilm is. Het is ook indrukwekkend hoe goed het klinkt, met een hoofdtelefoon of via een versterker. Neem de tijd om het te testen of je het kunt testen, of luister in ieder geval naar een sample.

    Terwijl de kinsteun, zijlichaam en staartstuk zijn gemaakt van gegoten plastic, is de hals opgebouwd uit esdoorn en de body uit sparrenhout. De toets en de pennen zijn van ebbenhout. Er is één piëzopickup en geen microfoon, dus er is nooit feedback.

    De regelaars die beschikbaar zijn op de SV-130 zijn het hoofdvolume, het lijnvolume en het type nagalm. Je kunt deze allemaal aan de onderkant van het instrument vinden. Aangezien het een elektrische viool is, heeft hij stroom nodig om te werken, maar hij kan slechts twee AA-batterijen of de AC-adapter gebruiken.

    Wanneer je een stuk wilt oefenen, kun je een mp3 of CD-speler aansluiten via de AUX IN poort om naar de begeleiding te luisteren. Hoewel de SV-130 niet wordt geleverd met een eigen strijkstok, kunt u elke standaard strijkstok gebruiken, zelfs carbon composiet in plaats van hout.
    Meer mogelijkheden van de Yamaha SV-130 stille viool:

    Alleen instrument, geen accessoires
    Wordt geleverd met Kessler stalen kern snaren

    Yamaha SV-200 Stille elektrische parelwitte 4/4 viooltje

    De Yamaha SV-200 stille viool is nog meer dan de SV-130 als een akoestische viool gemaakt. Als je de esdoornhals in je hand houdt, zul je merken dat het oppervlak van de viool zeer realistisch aanvoelt. De sparrenhouten body met oversized frame, ebbenhouten toets en ebbenhouten stemhaken dragen bij aan de illusie dat je een gewone viool in je hand hebt. Maar dit is geen gewoon instrument.

    Naast het realistische gevoel, klinkt de SV-200 bijna als een akoestische viool. Je kunt de equalizer op het instrument zelf instellen zonder dat je een versterker hoeft te gebruiken of afhankelijk bent van andere externe regelaars. Je hoeft je nooit zorgen te maken over feedback omdat er geen microfoon is. En als u liever externe geluidsapparatuur gebruikt, kunt u de instellingen van de viool overschrijven.

    De bedieningselementen bevinden zich aan de onderkant van de viool. U kunt ze gebruiken om het volume, de equalizer-modus en de equalizer zelf te regelen. De twee piëzopickups bevinden zich onder de poten van de brug. Ze zijn vrij gevoelig, zodat de viool de nuances in je speelstijl weerspiegelt, net als een akoestisch instrument. Het zwevende staartstuk draagt ook bij aan de heldere toon van de snaren.

    De Line Out jack zit op een nieuwe plaats, zodat je het koord over je schouder kunt leggen terwijl je speelt. En als je liever je eigen schouder- of kinsteun gebruikt, zal het grotere frame van de SV-200 daar waarschijnlijk ook geschikt voor zijn.
    Meer functies van de Yamaha SV-200 stille viool:

    Vereist een 9V batterij om te werken
    De alkalinebatterij gaat ongeveer 12 uur mee met de speeltijd.
    E-snaar heeft een fijnstemmer
    Weegt 1 pond 6 ounces...

    Advies

    Als u op zoek bent naar een stille viool, hebben beide modellen van Yamaha kwaliteitskenmerken en een goed geluid. Beginnende spelers willen misschien een stille viool om te oefenen zonder anderen te storen, maar houd er rekening mee dat het moeilijk is om te beoordelen hoe een akoestische viool zal klinken in een uitvoeringsomgeving als je alleen maar elektrische violen hebt gespeeld terwijl je een koptelefoon draagt.

    De SV-130 heeft concert-selecte geluids-reverb effecten die je doen denken dat je op het podium speelt. De SV-130 werkt op twee AA-batterijen en wordt geleverd met een speciaal gemaakte rust.

    De SV-200 voelt en klinkt een beetje meer als een akoestische viool en heeft een ingebouwde equalizer. Je kunt vrijwel elke rust die je maar wilt gebruiken met de SV-200. Hij werkt op een 9V batterij.
    http://microphonevs.com/yamaha-sv-130-vs-sv-200-review/
    Vertaald met www.DeepL.com/Translator
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2019
  8. Roza

    Roza

    Lid geworden:
    16 jun 2019
    Berichten:
    4
    Bedankt!
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wat betreft de Bridge viool: Als ik mij niet vergis, heeft @Snelviooltje, die hier ook weleens op het forum is, een Bridge viool. Ik denk dat ze best haar ervaringen met die viool met je zou willen delen. Gewoon even een berichtje sturen via de "conversatie" en hopen dat ze spoedig weer op het SF kijkt.

    Ik had overigens wel de indruk dat ze blij is met haar e-viool.
    Zelf heb ik een bridge-cello en de klank is heel best. Voor viool zal dat waarschijnlijk ook gelden en dan heb je voor die 450,- euro (mits er geen schade is) een prima instrument.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    ik denk dat de meesten onder ons uitstekend Engels spreken en dus zou een link naar het oorspronkelijke Engels artikel volstaan. Temeer daar die vertaling mij pijn aan de ogen doet, zoals zo vaak met vertaalprogramma's, daar klopt vaak niet zo veel van.
     
  11. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Dag Roza, wat jij wil doen aangaande het routeren van geluid is volgens mij met elke electrische viool mogelijk. Ik zou hiervoor vooral uitkijken naar een goede interface die je tussen de pc en viool kan steken. Hiermee kan je het signaal van je electrische viool rechtstreeks opnemen zonder interferentie van andere bronnen, het is dan ook eenvoudig om als output kanaal voor viool, achtergrondmuziek en eventueel een metronoom je hoofdtelefoon te gebruiken. Verder zal je wel nood hebben aan een degelijke pc en een audioprogramma. De meeste bekende programma's hebben ook een gratis lightversie kijk eens naar cubase le van steinberg of naar reason van propellerhead. Uiteraard is audacity zoals in een voorgaande post aangegeven ook een goede optie. Bij aanschaf van een interface krijg je trouwens vaak wat gratis software bijgeleverd.
    Ik gebruik zelf vaak een guitarport van line six, niet het beste toestel, maar voldoet voor mij en valt goed mee van prijs. Als electrische viool heb ik trouwens nogal een goedkoop dingetje van stagg, op zich voldoet dit voor mij zolang je niet moet optreden, nadeel is een wat hoge actie maar het geluid met een goede versterker valt eigenlijk best mee. Als je wat meer geld kan/wil uitgeven zou ik uiteraard kijken naar een yamaha viool zoals de sv250 of eventueel een yev104 als je iets gemiddeld zoekt van prijsklasse.
     
  12. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Als je een iphone of ipad hebt is dit dingetje aan te raden bij een elektrische viool: https://www.bax-shop.nl/externe-aud...IXGvUxG2IzHjhryXB6J6jM72IgCNFG7xoC-oIQAvD_BwE
    Ik gebruik het met Amplitude Ampkit, en daarvan heb ik de akoestische versterker erbij gekocht. Alles met elkaar een paar tientjes. Daarmee kan je het geluid van je viool een stuk helderder maken. Zelfs de stagg van satch krijg je daarmee enigszins klinkend.
    Tegenwoordig speel ik op een Yamaha yev, ziet er prachtig uit. Ik heb er een akoestische gitaarversterker bij, op accu, fishman loudbox mini. Klinkt veel beter dan aansluiten op gewone gitaarversterker.
     
  13. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    O ja, heel fijn apparaatje om viool op computer aan te sluiten (interface) is de Yamaha AF-03 of 06. De reverb daarvan klinkt ook erg goed. Kost 125,- Plug-and-play
     
  14. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Ik bedoelde AG06
     

Deel Deze Pagina