muziek voor altviool

Discussie in 'Musicologie' gestart door Heleen, 2 nov 2009.

  1. Heleen

    Heleen

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    3
    Na jarenlang viool gespeeld te hebben ben ik al weer een aantal jaren geleden overgegaan op de altviool. Ik heb sinds kort meer tijd om te studeren, maar omdat ik nooit les gehad heb op de altviool mis ik kennis van altvioolmethodes. Is er iemand die mij oefenboeken aan kan raden? Ik ben inmiddels in staat om het concert voor altviool van Telemann te spelen en heb ook het boek Klassische Stücke voor altviool en piano ontdekt. Wie weet er nog meer speelbare concertjes, duetten of verzamelalbums voor de altviool liefst in het klassieke genre?
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik weet een boek van Zwartjes met altviool duetjes: [website op verzoek verwijderd]

    Het niveau is vrij eenvoudig, dus misschien net leuk, of te makkelijk, kijk maar even :).
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Er is nog een concert in Es van J.G. Graun (Lebermann).
    Voor viool en altviool zijn er de 'Trois Grand Duos' opus 69 van I. Pleyel.
    Voor twee altviolen zijn er de Sechs Sonaten op 12 1-11 van J.M. Leclair (Lebermann)

    Etudes:
    J.S. Spindler: Bach-Studien 11 (Passionen, Konzerte)
    E. Kreuz: 20 Studies 111
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    - De cellosuites van Bach in een altvioolzetting! Prachtig om te doen "Arrenged and
    edited by Watson Forbes.

    - de arpeggionesonate van Schubert in een zetting voor altviool en piano.

    - De drie gambasonates van Bach in een zetting voor altviool en klavecimbel

    - De gambasonate van CPE Bach in een zetting voor altviool en klavecimbel

    - "Sonate Nr 2 F- fur für Viola und Cembalo" van Johann gottlieb Graun

    - Sonate B- dur für Viola und Klavier" van Carl Stamitz

    - Sonate D-Dur für Viola und Cembalo obligato" van Christlieb Siegmund Binder


    Maar waarom willen mensen altijd CONCERTEN spelen? Er zijn toch genoeg sonates, voor de huiskamer? Wie gaat ècht met een orkest spelen?


    :) :)
     
  5. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik ben het wel een beetje met liuwe eens: waarom zou je zo veel tijd steken in concerten als er zo veel ander aanbod is (maar ik kan de verleiding wel begrijpen).

    Als je het niet erg vind om bewerkingen te spelen (hebben altisten volgens mij wat vaker last van) is dit misschien ook wel een leuk boekje om duo's uit te spelen:

    Lynne Latham: Fifteen viola duets (muziek van Teleman, Handel en Bach)

    (Ik denk trouwens dat het lijstje nog lang niet af is).


    Ferrie
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Je gaat concerten studeren, omdat de gelegenheid zich voor kan doen, dat je die met een orkest kan spelen. Bovendien kan je tegenwoordig met CD begeleiding spelen. En dat kan je in de huiskamer doen. Zo heb ik CD's met de orkestbegeleiding van het Beethoven concert tot en met Bach a klein en de Vier Jaargetijden, maar ook vioolsonates van Bach, Mozart en Beethoven.
    Voor altviool zijn er ook CD's met begeleiding, waaronder het concert van Telemann.
    En dan speel je tussen de schuifdeuren met orkest of een pianist, die je zo uit de kast kan halen. Heel leuk om te doen en prima als oefening voor het echte podium. :)

    Nog wat muziek voor altviool:
    Altviool solo:
    Ch. Hampe: Sieben kleine Barock Tänze

    Viool en altviool:
    W.A. Mozart: 12 Duette (oorspronkelijk voor 2 bassethoorns)

    Altviool en piano
    P. Doktor: Solo's for the viola player
     
  7. Heleen

    Heleen

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    3
    Iedereen die gereageerd heeft op mijn vraag: hartelijk dank. Ik ga in de stedelijke muziekbieb kijken of ze wat van de aanraders te leen hebben, anders naar de muziekwinkel. Het maakt mij niet zoveel uit of het nu om concerten gaat, sonates of bewerkingen, als ik er maar verder mee kom. Ik ben het met Alexander eens, het is heel stimulerend om met behulp van een CD begeleid te worden door een piano of orkest. Het concert van Telemann is daar een heel goed voorbeeld van: 1 keer met orkest in het juiste tempo, 2 keer met piano in een langzamer uitvoering. Het geeft veel voldoening als het uiteindelijk lukt mee te spelen met het orkest tempo. Dus wie nog meer ideeen heeft voor methodes, stukken met CD of andere: ik hou me aanbevolen. Overigens speel ik in een amateur symfonie orkest, dus wie weet staat Telemann nog eens op het repertoire....
     
  8. dutchpublisher

    dutchpublisher

    Lid geworden:
    13 nov 2009
    Berichten:
    7
    Ook Carl Stamitz schreef zes mooie duo's voor viool en altviool. (opus 1)
    Ik heb er een CD van, waar Gabriela Demeterova ze 'in haar eentje' uitvoert.
    Vooral de altvioolpartij is hier ook heel virtuoos uitgewerkt. Ze is begonnen met de vioolpartij te spelen en daarna speelt ze op de altviool de tweede partij erbij. Ze schrijft in het CD-booklet dat ze erg veel heeft geleerd van het spelen op alt, ook veel bruikbaars voor haar spel op viool.

    Ja, op CD kan dat natuurlijk, live zal je het toch met z'n tweetjes moeten doen.
     

Deel Deze Pagina