muziek voor altviool

Discussie in 'Altviool' gestart door Andrea, 18 aug 2005.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nu ook ik ben overgestapt van viool naar altviool (!) had ik natuurlijk muziek nodig om mij te bekwamen in niet alleen het altvioolspel maar ook het opnieuw aanleren van een voor mij nieuwe sleutel: de C-sleutel. In een klassieke muziekhandel heb ik gezocht naar etüdes voor altviool en wie schetst mijn verbazing, daar kom ik o.m. de Kreutzer-etüdes tegen, maar dan voor altviool. Even goed kijken en het notenschrift volgende kom ik tot de conclusie dat dit in feite dezelfde etüdes zijn, maar dan omgezet in een voor de altviool geschikt notenschrift!

    Nu heb ik de Kreutzer-etüdes voor viool zo voor het grijpen, maar ik ga niet de door Andrea gehanteerde methode gebruiken. Dat zou namelijk inhouden dat ik op de altviool de K.-etüdes voor viool zou kunnen spelen: vingerzettingen allemaal precies hetzelfde enkel de stemming is een kwint lager. Ja, daar leer je natuurlijk geen C-sleutel mee. Idem voor de Bach-partita’s en sonaten: kun je zo spelen met dezelfde vingerzettingen! Eigenlijk kun je zo wel doorgaan: vioolconcerten etc.

    Resumé:
    ik denk dat het voor het leren van het notenschrift het beste is de muziekwerken aan te schaffen zoals ze zijn herdrukt in de C-sleutel voor altviool.
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Frits,

    "Praktische Bratschenschule"van Hans Sitt: dan lees je na een paar weken de sleutel en kun je beginnen met de cellosuites van Bach in de altvioolversie, down te loaden van Internet (Kijk bij Werner Icking Music Archive). Dan heb jij voor de rest van je leven wel wat te doen!
    (s)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Liuwe,

    Met de door jou aangegeven link ben ik op zoek gegaan naar de 42 Kreutzer-etüdes maar dan voor altviool. Helaas hebben ze die niet, althans ik heb ze niet kunnen vinden. Het blijkt dat ze lang niet alles hebben: ook niet Bach's vioolsonates en partita's omgezet naar altviool. Die cellosuites van Bach ken ik niet, dus voor mij zou een altvioolversie, beginnen bij af zijn. En zoals je zelf al aangaf zou ik er mijn hele leven wel mee bezig kunnen zijn (een beetje overdreven): maar een levenswerk wil ik het niet laten worden, want ik heb nog een aantal bouwerswensen in vervulling te doen gaan.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Frits,

    Kijk op de volgende link en schrijf wel alles achter elkaar op! Ik kan dat nou niet doen, want dat pikt dit programma blijkbaar niet, ik heb het al twee keer geprobeerd en misschien lukt het zó:

    http:// icking-music-archive.org/ scores/bach/ sonatas_and_partitas/ s%26pva.pdf
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Jammer, ook dat werkt niet. 'k Heb van alles al geprobeerd, ook met werner en www ervoor (plus de rest hetzelfde).
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Wat jammer! Ik heb het weer even ingevoerd en ik kom dadelijk in het pdf-bestand met de solowerken in de altvioolbewerking. We hebben hier in het Noorden toch hetzelfde Internet als in de Randstad? Heb je alles aan elkaar gezet? Het bestand bestaat uit 46 pagina's.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ha, gelukt! Heb ze al allemaal uitgeprint. Kan ik nu eindelijk aan de slag :).

    Kan iemand hetzelfde voor mij ‘regelen’ voor:

    Kreutzer – 42 etüden, (die voor viool heb ik) maar dan nu voor altviool?

    Ik heb weer eens een poging gewaagd maar Icking-music schijnt deze uitgave niet in het archief te hebben. [of doe ik iets verkeerds?]
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Na een dikke twee weken wachten, denk ik niet dat er nog verwacht mag worden dat iemand zo aardig is mij een link aan te bieden met de gevraagde Kreutzer-etüdes. Laat hij of zij zich niet bezwaard voelen, want het hoeft niet meer: ik heb ze gewoon aangeschaft, gekocht dus bij de reguliere muziekbladenhandel in, ja wel, het bekende Arnhem. Om de prijs hoef je het niet te laten: EUR 16,50.

    Het is best grappig, dat deze etudes die ik voor viool in de loop der tijden allemaal heb doorgeworsteld nu ook op de altviool gespeeld gaan worden, alleen alles klinkt een kwint lager denk ik. Waarom doe ik het allemaal? Nou, om het notenschrrift onder de knie en in het hoofd te krijgen en om te voorkomen dat de methode zoals voorgesteld door Andrea wordt aangewend, want die lijkt me absoluut verkeerd. Ik ben er nog niet achter of de vingerzetting hetzelfde is, maar dat komt nog wel.
     
  10. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Aaaarrggghhhh ;) Die etude zien er wel errug ingewikkeld uit!!!

    Ik heb wel de cello-suites van Bach voor altviool. Dat is volgens mij al iets beter te spelen. Verder speel ik een duet voor viool en altviool van Mozart, altvioolconcert van Telemann. Kan via internet weinig mooie stukken voor altviool vinden. De meeste solo stukken zijn nogal modern.

    Wat ik dolgraag zou willen hebben op muziek is de bladmuziek van het thema van Schindlers List, dan kan ik het overzetten naar altviool (liefst met piano partij erbij) Zo'n heerlijk droevig stuk moet het goed doen op de alt volgens mij.

    Dit stuk dus:
    http://mfile3.akamai.com/14123/wm2/...dyaOcJa7-bfjJN3-Ci-egddi&aifp=1234&obj=v40413


    (Dit bericht is door Christoff bijgewerkt op 06/10/2006 om 13:13 uur)
     
  11. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Ik speel zelf viool, alt en cello (contrabas lukt ook , maar helaas geen contrabs thuis, :rolleyes: ).
    Viool is mijn hoofdinstrument. Mijn docente heeft mij de altvioolsleutel leren lezen door dit te zeggen: Je moet de altvioolsleutel lezen als de normale vioolsleutel in de 3e positie.

    Als je dus een d op de a-snaar speelt op een viool in de derde positie, gebruik je je wijsvinger.
    De noot die er zo uitziet in de altsleutel is een e, namelijk de wijsvinger op de d-snaar.


    Valt het te snappen?


    Cello heb ik mezelf aangeleerd met behulp van de piano, waarbij de onderhand in de cellosleutel leest.
     

Deel Deze Pagina