Hallo allemaal, Ik ben weer wat verder nu ik actiever bezig ben met een goede basis te leggen voor mijn cellospel. Ik begon deze topic door te zeggen dat ik mooiere stukjes wil spelen en dat wil ik ook wel, maar ik kom er steeds meer achter dat ik vooral wil zorgen voor een mooie klank.. En als dat niet lukt ben ik gefrustreerd. Die mooie stukjes komen vanzelf als ik vind dat ik mooier en beter kan spelen. Gisteren was ik bij de vioolbouwer/celloleraar die Nikin ook kent. Het was leerzaam maar ook heel onrustig... Ik kwam er om cello's te luisteren( zie topic over op zoek naar een 3/4e cello) maar we hebben het ook veel gehad over houding, manier van strijken, strijkstokken, etc. Het is een bijzonder aardige man en hij weet ontzettend veel, qua techniek van het cellospelen spreekt hij me aan, maar hij is wel ontzettend chaotisch. Misschien kwam het omdat we er op een zaterdag waren maar er liepen vier afspraken door elkaar heen en volgens mij heeft een leerling bijna een uur gewacht omdat wij er waren. Dat zou ik zelf toch niet zo leuk vinden.. En hij praatte aan één stuk door.. Maar goed, ik heb er zeker wat dingen opgestoken over mijn strijktechniek en houding. Het wordt natuurlijk erg ingewikkeld als je dat ook weer met je eigen leraar gaat bespreken dus daar moet ik over nadenken. Het blijkt in ieder geval dat ik niet recht strijk en dat mijn stok niet geschikt is voor mij. Bij beide had ik al dat gevoel, dat is een opluchting. Ook over mijn houding had hij het één en ander te zeggen(cello tussen de knieen geklemd heb ik nooit geleerd) en over het ontspannen van armen en schouders. Oftewel: vooral laag laten hangen. Daarnaast mankeert er ook het 1 en ander aan mijn huurcello (terwijl het helemaal geen slechte cello is) en dat zorgt voor bijgeluiden. Dat hoor ik idd. als ik speel. Ik ga nadenken over wat ik wil met die technsche informatie, recht strijken is natuurlijk zeer belangrijk. Ik heb een boek aangschaft met strijkoefeningen en verder wat andere muziek met oefeningen gedownload. Daar ga ik dus zelf mee aan de slag. Het liefst zou ik meteen een nieuwe stok kopen maar dat is misschien niet verstandig met mogelijk een nieuwe cello in het vooruitzicht. Deze docent kent mijn eigen docent en qua persoonlijkheid zijn ze compleet anders.. Maar wie weet kan ik van beide een graantje meepikken? Nu even een stukje schrijven over bespelen en beluisteren van cello's in het andere topic.
Toen ik mijn cello aan het zoeken was heb ik dit ook een keer ervaren. En hoewel die vioolbouwer heel aardig en kundig was kon ik mij totaal niet meer consentreren op het kopen en beluisteren van en cello. En door alle goed bedoelde adviezen was het bijna een cello les. Ik vond het niet prettig, bij het beluisteren en bespelen tijdens het zoeken van een cello of stijkstok heb ik rust en ruimte nodig, en wil ik niet afgeleid worden door goed bedoelde adviezen over mijn stijktechniek. Ik kon daardoor niet goed beoordelen wat ik van de cello,s vond die ik probeerde. Nogmaals goed bedoeld maar wat over enthousiast, en ik ben er niet meer terug geweest Ben benieuwd wat je huidige docent zegt over de tips die je hebt gekregen.
Hallo Marloes, Ja als je daar echt niet voor komt is dat natuurlijk vervelend.. Ik vond het niet erg omdat ik zelf het gevoel al had dat zoiets aan de hand was, dus niet goed strijken bijvoorbeeld. Misschien bespreek ik een paar dingen met mijn docent maar ik realiseer me maar al te goed dat iedere docent zijn eigen methode heeft. Ik mis soms wel het puur technische gedeelte zoals ik gisteren hoorde. Maar ik ga niet zomaar overstappen. Ik probeer eerst maar zelf die goede raad ter harte te nemen door bijv. strijkoefeningen en andere oefeningen te doen en sommige dingen laat ik voor wat ze zijn. Het was eerder erg rommelig door al het gepraat en alle andere mensen die ook afspraken met hem hadden. Ik zal nu nog even opschrijven hoe het cello spelen/luisteren bij hem ging in het andere topic.
Toch denk ik wel dat het belangrijk is deze aspecten mee te nemen. Het gaat om veel geld als je een andere cello wilt kopen en het zou toch heel jammer zijn als je denkt een probleem op te lossen met een andere cello als het eigenlijk ergens anders aan ligt. Het lijkt me fijn als iemand die er verstand van heeft meedenkt over welk instrument bij je past, want dat lijkt mij zelf best moeilijk om in een paar keer spelen te ontdekken. En in jouw geval was je toch ook wel op zoek naar tips omdat je wat worstelde met de balans tussen aandacht voor links en rechts? Terwijl ik dit schrijf, zie ik je reactie binnenkomen en bevestigd worden wat ik dacht Ik vermoed dat hij wel wist welke leerling hij liet wachten. Ik heb het zelf ook weleens gehad, maar vind het geen probleem omdat ik meestal voor en/of na de les daar studeer en gewoon ga studeren als hij wat anders doet. De lestijd wordt op een ander moment gewoonlijk ruimschoots ingehaald. Ik neem aan dat hij met een leerling die een wat strakker tijdschema heeft, niet tegelijk afspraken maakt. Deze week geeft hij ook eigenlijk geen les, heeft hij Mattheusvakantie omdat hij veel optreedt. Dat verklaart misschien ook de drukte, dat hij mensen niet te lang wilde laten wachten. Het aardige en veel willen vertellen en uitleggen, herken ik wel. Ik kan me ook wel voorstellen dat dat chaotisch is, misschien ben ik dat zelf ook wel en word ik daardoor vooral heel enthousiast Ik ben benieuwd naar je andere topic en of je qua instrument ook wat wijzer bent geworden!
hallo Nikin, Ik vind het inderdaad heel belangrijk om aandacht te besteden aan het technische aspect, in dat opzicht is hij gewoon anders dan mijn docent. Maar ik kan mijn docent niet dwingen om op een andere manier te gaan werken, dat wil ik ook helemaal niet, hij werkt ook al zoveel jaar met zijn methode en is gewoon een heel ander persoon. Dus het is aan mij wat ik hiermee doe. Eigenlijk wil ik 'the best of both worlds'. Ik wil de situatie voor mijzelf en mijn docent niet ingewikkeld maken dus ik moet het laten bezinken. Mijn docent zegt wel eens dat ik teveel praat in de les maar met deze docent van gisteren vergeleken ben ik een stille muis. Praat hij in jouw les ook de hele tijd, kom je nog wel aan spelen toe? Ik zou er ook helemaal niet tegen kunnen als ik een uur moest wachten op de les en dat er ook nog allemaal andere mensen omheen zwermen..ik heb rust en concentratie nodig en zeker structuur.. Maar iedereen is anders.. Ik heb wel de indruk dat zijn lesmethode gestructureerd is, klopt dat? Ik bedoel, wat hij eerst aan bod laat komen en waar hij op hamert..(die bel op de grond.. Gebruikt hij die bij jou ook en waarvoor?)
Hallo Marianne, Ik geloof inderdaad niet dat je een docent kunt of moet willen veranderen. Je zoekt er een die bij je past en er zijn bij iedere docent aspecten die je goed bevallen en aspecten die je minder fijn vindt. Hij neemt op het moment overigens zelfs geen nieuwe leerlingen meer op de wachtlijst aan omdat de wachtlijst te lang is. Ben je ook weleens bij de bekendste en grootste muziekschool van onze woonplaats geweest? Ik heb daar ook een aantal lessen gehad omdat ik daar nog klarinetlessen had die ik niet kon opzeggen maar wel kon omzetten naar cellolessen. Ik had er geen tijd meer voor omdat ik meer cello wilde oefenen. De docente daar is veel rustiger, maar wel aardig en heel gestructureerd. Ik kan me uit jouw verhalen wel voorstellen dat ze bij je zou kunnen passen. Je kunt daar een proefles nemen of knipkaarten voor een beperkt aantal lessen kopen, zodat je goed kunt proberen of de docente bij je past. Bij mijn huidige leraar praten we in de les inderdaad vaak behoorlijk veel, maar dat ligt zeker niet alleen aan hem, maar we spelen ook genoeg en ik leer heel veel van hem. Zowel over cello spelen als over cello's en stokken en over alles wat daarmee samenhangt. Ik heb al meerdere muziekdocenten gehad, maar nog nooit eerder een van wie ik in zo'n korte tijd zoveel geleerd heb. Ik kan me voorstellen dat hij chaotisch overkomt, maar als hij me iets aan het leren is, gaat dat wel degelijk gestructureerd. Hij heeft ook altijd stappenplannen waarmee je moeilijke dingen in kleine stapjes leert. In de les worden vooral de lastige stukjes behandeld. Hij vindt met name de streekindeling heel belangrijk. Ook de positiewisselingen oefenen we uitgebreid en we zijn nu, ook weer met een gestructureerd stappenplan, bezig met het aanleren van vibrato. Zijn enthousiasme stimuleert mij heel erg, maar het meeste stimuleert het mij denk ik dat hij aansluit bij wat ik kan. Regelmatig heb ik het idee dat het echt te moeilijk is wat hij van me vraagt, maar uiteindelijk lukt het met veel oefenen meestal dan toch wel. In het verleden hoefde ik me nooit echt in te zetten voor muziekles of wat voor leren dan ook en nu moet dat wel en heb ik het gevoel dat ik voor het eerst in mijn leven echt aan het leren ben. Dat is soms spannend, want misschien kan ik het wel niet, maar vooral enorm stimulerend. De freeze-knop heeft hij me wel laten zien, maar gebruikt hij in mijn lessen niet. Bij mijn kinderen soms wel, maar meer voor de grap. Dan roept hij dat ze moeten bevriezen omdat ze dan bijv. moeten kijken hoe hun duim staat, en dan duwt hij een keer op de knop. Ze vinden dat allebei grappig. Als ik les heb, zwermen er nooit mensen omheen. Heel af en toe komt er iemand als ik les heb, hij weet dat ik dat niet erg vind, ik vermaak me wel zelf, maar die persoon is weer weg als we doorgaan met de les. Het gaat ook niet ten koste van de lestijd. Maar ik denk niet dat ik helemaal representatief ben, ik ben daar zoveel, dat hij vermoedelijk met mijn les wat flexibeler omgaat. Grote kans dat dit ook geldt voor de persoon die er gisteren was, want zoals ik in het andere topic al zei, heeft hij nu eigenlijk vakantie vanwege alle paasoptredens. Ik denk dat zijn lesstijl erg goed bij mijn leerstijl past en ik mag hem graag, dus heb ik voor mij de juiste leraar. Als jij het gevoel hebt dat je bij jouw leraar nog goed vooruit kunt en gaat, geen dingen heel erg mist en je het prettig bij hem vindt, is er ook niets aan de hand. Blijft er iets knagen, dan zou ik toch eens verder kijken. Vanwege de wachtlijst, hoef je er denk ik niet uit te komen of mijn leraar iets voor je is, maar misschien kan een proefles bij de grote bekende muziekschool in het centrum je helpen bij een eventuele keuze. Succes weer met alle overwegingen!
Hallo Nikin, dank je voor je uitgebreide mail. Ik ben al ooit op de muziekschool geweest maar daar had ik in een groepje les en dat beviel niet omdat het een groepje was. Bij dezelfde docente waar jij laatst over vertelde. Ik vond haar wel aardig maar verder niet bijzonder, maar dat was niet doorslaggevend. Het ging om het feit dat het een groepje was, dat wilde ik niet. Dus daar ben ik heel snel weggegaan. Ja, jouw docent had het over een wachtlijst, ik heb er niet eens bij stilgestaan dat ik daar mee te maken zou kunnen krijgen mocht ik bij hem wat proeflessen willen.Het lastige bij docenten is natuurlijk dat als je eenmaal gewend bent, je ook een band opbouwt met zo'n docent. Dat heb ik ook met de mijne, hij is erg aardig en op zijn manier heel kundig. Misschien mis ik wat pit en inderdaad een gestructureerde aanpak zoals jij beschrijft. Ik zou best etudes en toonladders e.d willen doen. Maar goed, de tijd moet het maar uitwijzen. Ik weet het op dit moment niet zo goed. Als ik geen goed alternatief heb ga ik niet overstappen. Het uitgesprokene van jouw docent beviel me wel, maar was misschien weer net iets teveel naar mijn smaak. Maar ik kan het dus niet echt beoordelen want ik heb geen lessen van hem gehad. Ik zag dat er nog een vrouw is die les geeft in onze stad. Ze is vrij jong, ik vermoed nog niet zo lang geleden afgestudeerd. Maar mogmaals.. Ik weet het even niet. Ik ga zo slapen en wens je mog een fijne Pasen. Welterusten..!
Bij de docente van de muziekschool heb ik privélessen gevolgd, dat kan dus ook. Ik kan haar lessen niet zo goed vergelijken omdat ze haar mening niet te erg wil opleggen omdat ik eigenlijk les van een ander heb, maar ik merk dat ze sommige dingen wel op dezelfde gestructureerde manier aanleert, m.n. vibrato. Ik heb de indruk dat ze de techniek ook wel erg belangrijk vindt en ze is in elk geval veel rustiger dan mijn leraar, maar ik val wel op de ontspannen gezellige sfeer en het hoge tempo van mijn leraar. Een groepje trekt mij ook niet zo, al ga ik wel bij mijn leraar af en toe een samenspelles met twee andere leerlingen van hem volgen. Maar dat is anders omdat het voor allemaal naast onze gewone lessen is en die zijn bij hem altijd privélessen. Van de lerares waar jij over schrijft, heb ik volgens mij weleens de website gezien (met plaatje met uitzicht op de rivier?). Ziet er wel aardig uit, ik ken haar verder niet. In Oost zit ook nog iemand, maar die website komt mij iets te zweverig over. Ik kan mijn leraar ook wel vragen of hij nog tips heeft. Ik ben nu nog vioolpartijen om aan het zetten naar klarinet voor mijn zoon die klarinet speelt en woensdag met zijn cello-spelende broertje en zusje meegaat naar een orkest met allemaal strijkers. Het orkest is officieel ook voor andere instrumenten dan strijkers en hij is zeer welkom met zijn klarinet, maar dan moest alleen "even" de muziek omgezet worden, 32 A4-tjes overtypen in musescore... Ik heb er nu 7 af, vrees dat de overige 25 niet allemaal voor woensdag gaan lukken, zo meteen inderdaad ook maar eens naar bed. Slaap lekker!
Marianne, zo tussen de regels door lees ik toch wat onvrede over de docent. Mijn ervaring is dat als je onvrede niet uitspreekt het alleen maar meer gaat knagen. Waarom bespreek je niet wat je mist in de lessen? Het is niet zo dat hij geen techniek in zijn lesrepertoire heeft, want ik heb ook etudes van o.a. Dotzauer gehad en ook de oefening die Hier beschreven stond van steeds meer noten op een stok. Misschien heeft hij zo zijn redenen om met jou de nadruk op andere dingen te leggen, maar daar kom je alleen achter door het te bespreken. Het zou zo jammer zijn als dit soort dingen je plezier in de lessen in de weg staat.
Ja Marjolein, ik snap wat je bedoelt. Ik zal erover nadenken.. Mijn(onze) docent vindt dat ik de lat te hoog leg, te perfectionistisch ben en gewoon fouten moet maken. Dat is zeker zo, maar ik heb het gevoel dat ik een bepaalde basis mis. Ik denk dat ik gewoon tegen hem zeg dat ik wel etudes en toonladders en strijkoefeningen wil. Dotzauer heeft hij ooit genoemd maar vind hij voor mij niet geschikt. Ik moet zo even wat andere dingen doen maar denk erover na. Dank je voor het meedenken Marjolein. Ps : ik heb een boek met strijkoefeningen van Secvic besteld via Internet.
In het boek van Dotzauer staan etudes van zeer uiteenlopend niveau. Ik ben er in mijn tweede les mee begonnen en speel er nog steeds weleens uit. Gelukkig denkt mijn leraar er niet zo vaak aan, want ik vind het niet echt leuk. Ik heb nu etudes van Popper die ook duetten zijn, die vind ik wel leuk. Je kunt ze hier vinden: http://www.free-scores.com/partitions_telecharger.php?partition=65668.
Misschien leuk voor wie de duetten van Popper speelt: . Ik heb er zelf wel wat aan! De eerste 15 ben ik zelf aan het oefenen (ben nu bij nummer 6) en dan is het prettig om een voorbeeld te hebben. Van de tweede 10 oefen ik nr. 2 voor les, maar die vind ik nog wel moeilijk.
Ik heb die etudes voor cello even bekeken en het blijkt dat het eigenlijk duetten zijn. Je zag dat ook bij de viooletudes van Crickboom, waar de leraar geacht werd de tweede partij voor z'n rekening te nemen. Ik kan de cello-etudes van Popper gratis aanbieden. Dus even uitprinten en spelen maar!!
Dank je Frits.. die link van Nikin was naar een website, ook om bladmuziek uit te printen. Dus nu heb ik twee links! Zou het spelen nu nòg beter gaan?
Vast, zeker met het filmpje van youtube erbij! Ik heb trouwens ook link naar de etudes van Dotzauer, voor als je er toch eens naar wilt kijken: https://docs.google.com/viewer?a=v&...jQtNWY3My00ZTAwLTg4ZWQtNWZlYjA3MGFhZmYw&hl=en Er staan op diezelfde website (http://cellomusicsheets.blogspot.nl/p/test.html) bij etudes ook de volgende drie delen. Het zijn de boeken die staan bij 113 etudes for cello (Dotzauer, Friedrich) en dan boek I t/m IV. Wat hoger zie ik trouwens bij excercises ook nog de 40 melodic progressive excersises van Sebastian Lee staan, daar moet ik nummer 8 van oefenen. Mocht je hem ook gaan oefenen, dan heb ik nog wel een stappenplan van mijn leraar voor dit stuk. Laat maar weten als je belangstelling hebt!
Sommige zijn wel veel te moeilijk voor mij maar ik kies eruit wat ik denk te kunnen spelen. Nu moet ik weg. Dank voor het meedenken!
Ja, zeg, wat stom van mij! Ik heb niet goed gekeken. Dacht dat er voor betaald moest worden. Sorry, Nikin!