muzieksoftware

Discussie in 'Overig' gestart door Hansje, 16 dec 2003.

  1. Hansje

    Hansje

    Lid geworden:
    16 aug 2003
    Berichten:
    7
    Mischien kan er nog een onderdeel bijkomen op de site voor informatie, ervaringen en eventuele problemen rond muziek software?

    Hansje
     
  2. cecilia

    cecilia

    Lid geworden:
    3 mrt 2006
    Berichten:
    8
    Oops deze is van 2003 dus even oppeppen. Er is gelukkig ook steeds meer gratis verkrijgbaar via internet en hierbij een voorbeeld.


    http://www.akkoord.be/downloads/software.htm


    Met name GEHOORTRAINER AUDIX

    Nederlandstalige gehoortrainer voor intervallen, toonladders, absoluut gehoor en akkoorden. Knap bedacht en makkelijk in bediening!


    en WEIRD METRONOME

    Weird metronome is een metronoom waar je (zoals de naam doet vermoeden) de meest vreemde metri mee kan maken. Je kan zelf kiezen welke klank je wil horen op welke tel, met eender welk instrument van je geluidskaart en in maatsoorten zoals je het maar wilt! Je hebt 9 geluidskanalen om mee te experimenteren.


    cecilia
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Hey Cecilia,

    Leuke site met veel programma’s alleen de Weired Metroneme doet bij mij niets, helemaal niets. En Audix, een verhaal apart blijft bij mij slechts op een toonhoogte spelen, wel keurig majeur, mineur melodisch en harmonisch en alle andere toonladder soorten hoor, maar ik krijg het (nog) niet voor elkaar om b.v. een voorkeur te maken.
    De trainer voor “absoluut” gehoor vind ik erg leuk.

    Er is natuurlijk software in overvloed zelf heb ik een tijdje de volgende software gebruikt, de online metronome van http://www.metronomeonline.com/.

    En om mijn viooltje te stemmen heb ik maandenlang het programma in-tune gebruikt totdat ik een tuner voor mijn verjaardag kreeg en dus met het stemmen niet meer van de computer afhankelijk was.
    http://www.musicmasterworks.com

    Daarbij is mijn gehoor er dus danig op vooruit gegaan dat ik het stem apparaat bijna niet meer nodig heb, en gebruik hem eigenlijk meer als referentie.

    Daarbij is er natuurlijk ook nog software voor de muziek notatie.
    Zelf gebruik ik Finale Notepad 2006. Niet dat ik nu hele dagen er mee bezig ben, maar meer om stukjes waar ik op vast loop in te voeren en vervolgens als een soort privé trainer in een loop te laten herhalen (en mee spelen).

    Soms is het ook best leuk om en deel oude en bijna vergane bladmuziek opnieuw in te voeren en uit te draaien. ’t Is alleen een hels karwij omdat er natuurlijk geen een fout in mag zitten, niet een.

    En dan ook nog het programma beetje bij beetje leren kennen, ach een mens heeft zo veel te doen.

    Remi
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    ……“Zelf gebruik ik Finale Notepad 2006. Niet dat ik nu hele dagen er mee bezig ben, maar meer om stukjes waar ik op vast loop in te voeren en vervolgens als een soort privé trainer in een loop te laten herhalen (en mee spelen)”……

    Het zou een methode kunnen zijn om bepaalde als moeilijk ervaren fragmenten te oefenen. Maar of het een slimme manier is om je muzikaal geheugen te trainen vraag ik me terdege af. Een dergelijke training is juist van belang om te voorkomen dat er halverwege een stuk even een pauze ingelast moet worden wegens het omslaan van een bladzijde bladmuziek.
    Dat gebeurt al gauw bij bijvoorbeeld een partita van J.S. Bach (vioolsolo) die je daarom wel uit het hoofd mòet leren spelen.

    Mijn aanpak zou daarom zijn het fragment uit het hoofd te leren spelen en daarmee niet alleen de techniek inclusief vingerzetting 'erin te slijpen', maar tevens het geheugen getrained te krijgen. Twee voor de prijs van een, om het zo maar eens te zeggen.
     

Deel Deze Pagina