muziekstuk gezocht

Discussie in 'Musicologie' gestart door Anne, 19 feb 2007.

  1. Anne

    Anne

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    2
    Hallo!

    Ik heb een klassieke-muziek-vraag aan jullie. Voor school moet ik als opdracht voor het vak Nederlands muziek zoeken bij het boek Hersenschimmen van J. Bernlef. Voor degenen die het niet kennen: dit boek beschrijft de leefwereld van een demente man.
    Ik ben al heel ver, maar er is nog één soort stuk dat ik zou willen, namelijk een klassiek stuk dat van vrij rustig naar heel warrig gaat. Het liefst met een onrustige/onheilspellende ondertoon. (Dit vind ik bij het boek passen. In het begin is er voor de man weinig aan de hand, maar in de loop van het boek begrijpt hij steeds minder van de wereld, en wordt hij steeds achterdochtiger.)
    Heeft iemand misschien een tip voor een bijpassend stuk of componist? Of hoe ik daar het beste naar kan zoeken?

    Alvast bedankt!
    Groetjes
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Anne,

    De vraag die je hier stelt is niet 1,2,3 te beantwoorden, tenminste niet door mij. Het boek van Bernlef ken ik niet (nog niet).

    Over dementie, de grote vergeetachtigheid, het wegvallen van vaak het korte termijngeheugen kan ik je wel een beetje op weg helpen en daarbij misschien naar een mix van klassiek naar modern.

    Ik weet niet of je in je directe omgeving ooit te maken hebt gekregen met een dementerend iemand, ’t is maar een vraag. Zelf heb ik twee ervaringen met dementeren en eigenlijk maar een.
    Een ervaring met echte dementie is die met Oma van de kant van mijn vrouw, een schat van en vrouw die tot op late leeftijd “op zich zelf” bleef wonen. Na een (staar) operatie ging zij regelmatig dingen “vergeten”, dementeren. De narcose heeft haar geen goed gedaan. Als de dan ongeveer tachtig jaar bent en de dementie slaat toe heb je er geen greep meer op.

    Het andere geval is het relaas van een vriend van mij, Jeroen.

    Nee, geen echte dementie, nee Jeroen mochten wij verliezen door een meervoudig hersentumor. Bij de begrafenis van Oma (80) speelde heel andere gevoelens een rol dan bij de uitvaart van een man van net 32 jaar. Maar ook de muziek speelde een rol, een heel belangrijke rol. Bij Oma de gebruikelijke kerkstukken, Psalmen, bij Jeroen echter moderne muziek. En nog steeds, nu ruin 10 jaar later heb ik het af en toe moeilijk als ik bepaalde nummers van Pink Floyd hoor.

    Nee, een muzikaal advies kan ik je in deze helaas niet geven.

    Pink Floyd:
    Running over the same old ground.
    What have we found? The same old fears.
    Wish you were here.

    Remi
     
  3. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Hoi Anne,

    even een snelle reactie: deel vier van de zesde symphonie van Mahler is misschien wel iets, (maar dat stuk duurt wel echt verschrikkelijk lang). Het is een stuk wat inderdaad rustig begint en een erg moeilijk te beluisteren deel wordt waarin van alles tegelijk en door elkaar loopt. Met daarin ook nog drie hamerslagen waarvan de derde de dood aankondigt.
    Misschien kun je er iets mee. Succes!
     
  4. Anne

    Anne

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    2
    Beide heel erg bedankt voor jullie reacties!

    Pleunie, zo op het eerste gezicht denk ik dat ik aan jouw voorstel wel wat heb.. Ik heb het stuk hier thuis niet tussen onze collectie kunnen vinden, maar ik ga morgen meteen even naar de bibliotheek, want het klint zeker als datgene waar ik naar op zoek ben.

    Groetjes, Anne
     

Deel Deze Pagina