Muziektheoriestudente met vragen

Discussie in 'Overig' gestart door Rebecca, 16 jun 2004.

  1. Rebecca

    Rebecca

    Lid geworden:
    16 jun 2004
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Ik doe voor het eerst hier mee aan het forumgebeuren.
    Dit jaar studeer ik af aan het conservatorium van Maastricht met als hoofdvak muziektheorie. Voor analyse heb ik o.a. Already it is dusk van Gorecki geanalyseerd en daarin komen heel wat karakteraanduidingen voor.
    Weet iemand wat Gridendo precies betekent?

    Verder ben ik een literatuurlijst aan het lezen voor Gehoor/Solfège. Daar hoort ook een boekje bij dat heet: Lecons de solfège a changements de Clefs (g en f) données depuis 1835 jusqu'en 1870 aux Concours du Conservatoire Royal de Bruxelles, van F.J. Fetis.
    Wat moet ik me voorstellen bij een Concours du Conservatoires..?

    Bij voorbaat dank,

    Groeten van Rebecca Bethlehem


    (Dit bericht is door Rebecca bijgewerkt op 16/06/2004 om 13:27 uur)
     
  2. Annemieke

    Annemieke

    Lid geworden:
    16 aug 2003
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Hoi,

    Grido betekent schreeuw/kreet/roep en gridare schreeuwen. Ik heb niet genoeg kennis van het Italiaans om te kunnen zien of gridendo hiervan is afgeleid, maar dat zou kunnen....

    Ik ben trouwens erg benieuwd wat voor vakken je precies hebt bij de opleiding theorie. Wat wil je ermee gaan doen?

    groeten
    Annemieke
     
  3. Rebecca

    Rebecca

    Lid geworden:
    16 jun 2004
    Berichten:
    2
    Hallo Annemieke,

    Gridendo kan inderdaad met schreeuwen te maken hebben, dank je.

    Hoofdvak theorie bestaat uit de volgende vakken:
    Harmonieleer
    Contrapunt
    Analyse
    Gehoor
    Solfege
    Algemene muziekleer

    Dit zijn dezelfde vakken, die iemand met hoofdvak instrument of zang als bijvak heeft, maar voor hoofdvak wordt er dieper op de stof ingegaan. Per vak krijg je 5 studiepunten per jaar. Dit ter illustratie, want ik heb er normaal geen idee van, hoeveel studiepunten ik heb. Het maakt ook totaal niks uit, want je moet toch alles halen. Studeer je of heb je gestudeerd aan een conservatorium? Dan weet je waarschijnlijk wel hoe de vakken in elkaar zitten. Voor solfege lees je in de g- en f-sleutel, maar voor hoofdvak solfege lees je ook in alt- en tenor-sleutel. Voor gehoor kreeg ik niet alleen 1- en 2-stemmig dictee, maar ook drie-stemmig dictee. Kortweg gezegd is alles moeilijker dan het bijvak en het is ontzetten veel lees- en schrijfwerk. Maar interessant is het wel!

    Wat ga ik ermee doen..

    Ik heb een aantal stages gelopen. Dat houdt in dat ik op verschillende niveaus hca en g/s binnen het conservatorium heb gegeven. Als ze nou iemand nodig hadden, zou ik solliciteren naar een baan als theoriedocent, maar dat is niet het geval. Van de stages heb ik een aantal leerlingen over gehouden die ik bijles heb gegeven. Omdat ik momenteel de enige theoriestudente ben op de hele school, kwamen er steeds meer mensen naar mij toe. Nu na het examen heb ik hier meer tijd voor, zodat ik er zoveel mogelijk kan aannemen. Maar de banen liggen niet voor het oprapen. Het is vooral goed om je heen kijken en creatief zijn, denk ik. Met een gedegen opleiding als deze heb je voldoende kennis om verschillende richtingen uit te kunnen. Zo is het bijvoorbeeld tegenwoordig 'in' voor oudere dames om zich toe te leggen op bijvoorbeeld muziekgeschiedenis. En laat ik daar nu het een en ander van weten. Ja, het is dat je geld moet verdienen, maar ik heb deze studie gekozen, gewoon omdat ik meer over muziek wilde weten dan dat ik te weten kwam tijdens de bijvakken (oorspronkelijk ben ik begonnen aan het conservatorium met hoofdvak piano). Muziek is niet echt een keuze waarvan je zegt: 'tja, ik wist niet wat ik anders moest doen, dus heb ik dit maar gedaan'. Degenen die dat wel denken heb ik na 1 jaar ook weer zien vertrekken van school. Met piano blijf ik ook doorgaan, waarmee je ook nog het een en ander kunt, zoals lesgeven en in oktober bijvoorbeeld spelen in intratuin voor 'de ambiance'.
    Poeh wat een verhaal he.

    Vertel eens, wat doe jij?

    Groetjes Rebecca



    (Dit bericht is door Rebecca bijgewerkt op 14/07/2004 om 14:14 uur)
     
  4. Annemieke

    Annemieke

    Lid geworden:
    16 aug 2003
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Hoi Rebecca,

    Leuk dat je zo'n uitgebreid antwoord geeft! Ik studeer zelf ook aan het conservatorium (Noord Nederlands Conservatorium). Ik heb de afgelopen drie jaar viool gestudeerd, maar nu besloten over te stappen op altviool (dit deed ik al als bijvak).
    Voor theorie heb ik nu bijna alles afgesloten, ik hoef volgend jaar alleen nog maar methodieklessen/stages te doen. Ik vind theorie heel interessant, maar bij ons bestaat er geen mogelijkheid om dat vak als hoofdvak te doen. Daarom was ik erg benieuwd wat het precies inhoudt.
    Wat betreft de toekomst, conservatorium is inderdaad een studie die je kiest omdat je hart hebt voor muziek en niet zo zeer omdat er nou ook heel veel banen zijn. Dat snap ik helemaal. En als je ook piano studeert, heb je je kansen alleen maar verbreed door ook nog theorie te doen!

    Groetjes,
    Annemieke
     

Deel Deze Pagina