Na mijn eerste echte old time fiddle les

Discussie in 'Viool' gestart door Beginnertje, 6 okt 2023.

  1. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Ik heb eindelijk een oldtime fiddler gevonden die gewoon bank transfer accepteerde in plaats van PayPal of Visa, in de UK! IK zag hem voorbij komen met een eigen interpretatie van Dry and Dusty in een facebook groep en contacteerde hem. Onze eerste les was een succes.
    En ook: ik bestelde op bol voor 9.95 euro een set RotoSound snaren en vind ze helemaal geweldig klinken:

     
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Sinds ik verhuisd ben heb ik een mooie galm in keuken en living :cool::D

    De eerste les heeft me veel geleerd , vooral over consistent strijken en zo ritme creëren, ik moet nog wat oefenen, maar dit klinkt al veel meer old timey :thumbsup:
     
    Satch vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Hoe kom je op dit merk? Ik kende het niet en een beetje googelen leerde mij dat het vooral gitaarsnaren zijn waar men zich op richt. Er zijn geen gegevens bekend over de snaarspanning. Het zou dan gaan om zogeheten 'super high Burnished flatwound' snaren. Omwonden met een vlakke wikkeling en daarna super gepolijst zou ik dan denken.
    Als ik je laatste akkoord hoor (in #1), dan klinkt die lage snaar wel extra laag. Is die anders gestemd dan normaal? :(
     
    Beginnertje vindt dit leuk.
  4. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    De snaren vond ik op bol voor 9.95 en ik betaal daar geen verzendkosten dus ik dacht het kan geen kwaad eens te proberen , bovendien had ik op den duur diverse merken op mijn goede viool liggen en wou terug 1 en dezelfde set erop. Ik ben uitermate tevreden over deze RotoSound snaren, ze klinken naar mijn gevoel een stuk beter op deze viool dan de helicores en die pasten al mooi bij mijn viool. Ze zijn goed en makkelijk bespeelbaar en de klank staat me erg aan.
    Het klopt dat de lage snaar extreem laag gestemd staat, dit is CCGD ipv GDAE
    Er ZIJN wel fiddlers die enkel in GDAE spelen, maar ik ben nu eenmaal gebeten door het crosstunen. Ik breek vrijwel nooit snaren, maar soms wissel ik per ongeluk de stemsleutels van de A en E en dan heb ik prijs haha.
     
  5. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    En dit is dan de versie zoals mijn lesgever ze speelt ongeveer. Mag nog wat sneller maar dat komt nog wel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Maar dan heb je toch een veel te lage snaarspanning voor met name de C, die verkregen wordt door de G-snaar lager te stemmen? :(
     
  7. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Klopt dat je een extreem lage spanning krijgt, je lost dat op door de snaar niet krachtig maar zeer subtiel te laten meeklinken met de ook tot C gestemde D -snaar:

     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    RotoSound vioolsnaren zijn te beschouwen als nevenproduct van de prikkeldraadfabrieken: mogelijk zijn ze nog geschikt als snaar voor een decoratieviool. Van mij mag je ze prachtig vinden klinken, maar dan heb je geen serieuze staalsnaren geprobeerd. ik kan ze niemand aanbevelen.
     
    Beginnertje vindt dit leuk.
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Maar uit het YT-fragment blijkt dat je de laagste snaar niet aanstrijkt. Die snaar -nu als C gestemd- resoneert slechts. Aanstrijken kan ook niet want de snaar zal te weinig spanning hebben. De D-snaar een toon lager stemmen zal nog net voldoende spanning opleveren om die te kunnen aanstrijken.
     
    Beginnertje vindt dit leuk.
  10. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Ik snap er helemaal niets van. Waarom zou je een G snaar naar een C stemmen. Kun je dan niet beter een tweede D snaar pakken? Of een alt-viool C snaar?

    Groeten,

    Ook een (weer) beginnend klassiek violist.
     
    Beginnertje vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Die G-snaar wordt naar de C gestemd om mee te kunnen resoneren. Die lage C wordt dus niet aangestreken. Dat kan ook niet zoals ik eerder (zie #9) heb geprobeerd uit te leggen. Die resonantie treedt op wanneer er op de andere snaren een c, C of c1 wordt gespeeld. Dus een geheel veelvoud va de grondtoon behorend bij de C-snaar. Wanneer dat gebeurt geeft dat een rijker gevuld klankbeeld. Het komt heel dicht in de buurt van een zogeheten Hardanger Fiddle. Ik denk daarom dat 'Beginnertje' misschien wel heel erg gebaat is bij het spelen op een Hardanger Fiddle. Dat instrument heeft vier resonerende snaren, ook wel sympathische snaren genoemd. Die moeten derhalve ook goed gestemd worden. ER zitten daar dus acht snaren vast in de sleutelkast c.q. krul. Dat ziet er zo uit:

    Sleutelkast.jpg
    Die snaren lopen in de onderste kant over/in de kam, waardoor de kam een heel speciale constructie heeft:

    Kam constructie.jpg
    Het gaat nu een beetje bezijden het onderwerp lopen, maar ik noemde dit om Beginnertje er op te attenderen dat dit voor haar misschien iets zou kunnen zijn en tevens om uit te leggen dat er snaren op zitten die niet aangestreken worden.


     
    Beginnertje en koningwouter vinden dit leuk.
  12. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Ik heb ook nergens gesproken over aanstrijken , ik heb geschreven dat je die subtiel moet laten meeklinken, maar om eerlijk te zijn ik raak telkens die laagste snaar ligt net wel net niet, heb het gisteren bekeken terwijl ik speelde.
    Ik besef dat dit alles in de ogen van enige klassieke violisten erg onorthodox is maar dat is nu eenmaal old time fiddle stijl, die crosstunen allemaal of toch een groot deel.

    Ik vind mijn viool saai klinken in GDAE en gecrosstuned resoneert die dan telkens net weer iets anders : opener en mooier en het leent zich enorm voor het aanpassen van bestaande melodieën en experimenteren . Elke crossstuning heeft zo zijn eigen klank. De kunst is subtiel gebruik maken van dit effect . Niet altijd die naaste snaar laten meeklinken maar op strategische plekken. Dat en consistent strijken , als je drie noten in een upbow neemt en een in down bow bij een bepaald stuk melodie zien dat dat volgende keer zo herhaald wordt, niet chaotisch strijken maar ritme aanbrengen. Ik heb veel bijgeleerd van 1 les.
     
  13. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Ik had er al van gehoord, maar ken persoonlijk geen old time fiddlers die hier op spelen. Ik ken 1 scandinavisch folk stuk, Stam Willum het is speelbaar met twee violen.
    Ik vraag me dan als eerste af : kan je zo een ding crosstunen? En wat kost dat?
     
  14. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Hey ik ben Appalachian/ American oldtine fiddle aan het leren. Crosstunen is heel normaal. Er is bijvoorbeeld de Dead Man's Tuning DDAD en sawmill tuning GDGD of Calico tuning AEac# of AEDA (High Bass tuning) of FCGD , wat men ook wel Cajun Tuning noemt. Regel is twee hoogste snaren nooit hoger enkel lager stemmen.

    Ik heb een degelijke door de vioolbouwer aangepaste viool van Chinees hout die zich uitstekend leent voor crosstunen. Dat is wel een vereiste dat je viool makkelijk stemt en dat dat op orde is. En je moet stalen snaren gebruiken.
     
    Snelviooltje en koningwouter vinden dit leuk.
  15. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Ik laat ze er toch op liggen hoor. Ze zijn zeer makkelijk te bespelen. Ik snap niet wat je verdere bezwaren kunnen zijn, het kan toch mijn viool niet beschadigen? Je hoort toch zelf dat ze wel iets beter klinken dan 'geschikt als decoratie'. RotoSound doet het naar verluidt zeer goed wat betreft de gitaarsnaren. Gek hoe anders fiddlers hier op reageren. Ze zijn fijner dan de Helicores, de snaren dan!!
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Gitaarsnaren hebben een hele andere (minder precieze) productiewijze dan vioolsnaren: bij wijze van spreken zet je de machine aan en er wordt een kilometer gitaarsnaar uitgespuugd die je dan alleen maar automatisch in duizend stukjes hoeft te knippen.
    Vioolsnaren worden bij serieuze producenten per stuk gedraaid zodat ze overal exact even dik zijn, niet rollen tijdens het strijken etc. Bij B en C merken als RoToSound, Galli, Alice en wat dies meer zij, is dat niet het geval. Maar wie er desondanks toch graag op speelt: zelf weten!
     
  17. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Ik moet zeggen dat de snaren me na enige tijd spelen niet meer aanstaan, er komen terug helicores op. Dat is het veiligste.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Veilig? :(
     
  20. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Ik vraag me af , wat kost dat zo een viool? Het is misschien iets om voor te sparen, want ik had er al eens van gehoord en het interesseert me wel. Het enige wat ik niet zo leuk vind aan die violen is de overdreven decoratie, maar het draait natuurlijk niet om het zicht maar wat je ermee kan doen. VIJF snaren om te crosstunen denk ik dan :D:D:D hoeveel opties heb je dan wel niet!
     

Deel Deze Pagina