Na mijn eerste echte old time fiddle les

Discussie in 'Viool' gestart door Beginnertje, 6 okt 2023.

  1. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Drie jaar en een half speel ik nu en er heeft nog nooit iemand mij met kritische commentaren mijn LOL in mijn instrument kunnen afpakken. Zie mijn avatar. Of je dat nu leuk vindt of niet ik blijf spelen en gelukkig heb ik een minder elitaire vioolbouwer die snapt dat elke klant, dus OOK iemand 'die maar wat fiedelt' in principe koning is.
     
  2. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    En wat mij betreft ik stop met het delen van info over old time fiddle, het is het niet waard dat ik hier anderen nog verder wijzer maak. Ik heb er hard voor gewerkt om te weten wat ik nu weet en alles wat ik verder nog allemaal ontdek houd ik fijn voor mezelf. Veel te goed ben ik altijd geweest voor anderen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Het gaat over de setup die werd uitgevoerd door de vioolbouwer. Ik dacht misschien dat er een speciale stemming werd aangebracht, maar mogelijk dat je het dan zelf niet precies weet? Nou ja, dan laten we het maar zo.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Niet dat ik nou een fiddelaarster ben (verre van dat), maar toch kwam ik op mijn jacht naar vrolijke muziekjes voor folkbandjes deze site tegen: http://www.folksweden.com/ en hier kun je dan weer doorklikken naar Ameriaanse muziek (bladmuziek én voorgespeeld!), Zweedse muziek (idem) en Ierse/Schotse muziek, hier in één overzicht (en ook weer bladmuziek+youtube opname). Je kunt dus gaan meespelen, je kunt erop oefenen door het eerst op 0.75 speelsnelheid mee te proberen te spelen. En voor wie noten lezen haat en wel een goed gehoor heeft, is het ook mogelijk het op gehoor aan te leren.
    Misschien is dit wel wat voor je @Beginnertje (en andere Fiddelaars op het forum).
    Ik kwam het overigens niet heel toevallig tegen: @Tobias, van ons forum, attendeerde mij op het bestaan ervan. Dank je wel, Tobias, ook al kun je de letters op het forum helaas niet meer lezen.

    En mocht je helemaal enthousiast raken van folk: in Californië een stuk ten noorden van San Fransisco is er
    komende zomer (weer) het nodige te beleven op het gebied van muziek en dans. https://www.larkcamp.org/
    Ik ben er nog nooit gweest; 't is ook een beetje uit de buurt.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
  5. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314
    Bij old time komt het vooral neer op leren via gehoor , op gevoel. Als het goed zit zit je net niet naar bladmuziek te staren, wat ook nefast is voor leren improviseren vind ik dan zelf.
    Zelf heb ik er ook over gewaakt da ik durf afwijken van recht strijken en meer vanuit pols strijk
    Het is een traditie waarbij muziek auditief wordt doorgegeven, de melodie is dan vaak ook eenvoudig.
    Je zou het misschien niet zeggen maar het kost moeite zo ongepolijst te klinken :D
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    314



    Ik kan het ook in redelijk normale tuning spelen en recht strijkend. Boven op de gang klinkt mijn viool mooi daar hangt niks tegen de muren .
     

Deel Deze Pagina