Na mijn eerste echte old time fiddle les

Discussie in 'Viool' gestart door Beginnertje, 6 okt 2023.

1. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Drie jaar en een half speel ik nu en er heeft nog nooit iemand mij met kritische commentaren mijn LOL in mijn instrument kunnen afpakken. Zie mijn avatar. Of je dat nu leuk vindt of niet ik blijf spelen en gelukkig heb ik een minder elitaire vioolbouwer die snapt dat elke klant, dus OOK iemand 'die maar wat fiedelt' in principe koning is.

2. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    En wat mij betreft ik stop met het delen van info over old time fiddle, het is het niet waard dat ik hier anderen nog verder wijzer maak. Ik heb er hard voor gewerkt om te weten wat ik nu weet en alles wat ik verder nog allemaal ontdek houd ik fijn voor mezelf. Veel te goed ben ik altijd geweest voor anderen.

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het gaat over de setup die werd uitgevoerd door de vioolbouwer. Ik dacht misschien dat er een speciale stemming werd aangebracht, maar mogelijk dat je het dan zelf niet precies weet? Nou ja, dan laten we het maar zo.

4. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Niet dat ik nou een fiddelaarster ben (verre van dat), maar toch kwam ik op mijn jacht naar vrolijke muziekjes voor folkbandjes deze site tegen: http://www.folksweden.com/ en hier kun je dan weer doorklikken naar Ameriaanse muziek (bladmuziek én voorgespeeld!), Zweedse muziek (idem) en Ierse/Schotse muziek, hier in één overzicht (en ook weer bladmuziek+youtube opname). Je kunt dus gaan meespelen, je kunt erop oefenen door het eerst op 0.75 speelsnelheid mee te proberen te spelen. En voor wie noten lezen haat en wel een goed gehoor heeft, is het ook mogelijk het op gehoor aan te leren.
    Misschien is dit wel wat voor je @Beginnertje (en andere Fiddelaars op het forum).
    Ik kwam het overigens niet heel toevallig tegen: @Tobias, van ons forum, attendeerde mij op het bestaan ervan. Dank je wel, Tobias, ook al kun je de letters op het forum helaas niet meer lezen.

En mocht je helemaal enthousiast raken van folk: in Californië een stuk ten noorden van San Fransisco is er
    komende zomer (weer) het nodige te beleven op het gebied van muziek en dans. https://www.larkcamp.org/
    Ik ben er nog nooit gweest; 't is ook een beetje uit de buurt.

Laatst bewerkt: 3 jun 2024
  5. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Bij old time komt het vooral neer op leren via gehoor , op gevoel. Als het goed zit zit je net niet naar bladmuziek te staren, wat ook nefast is voor leren improviseren vind ik dan zelf.
    Zelf heb ik er ook over gewaakt da ik durf afwijken van recht strijken en meer vanuit pols strijk
    Het is een traditie waarbij muziek auditief wordt doorgegeven, de melodie is dan vaak ook eenvoudig.
    Je zou het misschien niet zeggen maar het kost moeite zo ongepolijst te klinken :D

Bijgevoegde bestanden:

6. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020

Ik kan het ook in redelijk normale tuning spelen en recht strijkend. Boven op de gang klinkt mijn viool mooi daar hangt niks tegen de muren .

7. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    LOL. Vandaag speelde ik mijn eerste echt dansbare eigen versie van een old time tune genaamd Angelina the Baker.
    Ik heb er voetpercussie aan toegevoegd wat al vrij zeldzaam is voor Appalachian fiddle denk ik, en het werd iets zeer afwijkend en raar, het kan dus géén old time genoemd worden. Maar wel dansbaar :D:D:D:

In het begin was het wat zoeken hoe ik de tune met de voetpercussie kon laten samengaan, maar ik had al snel mijn draai gevonden. Nuja, aan mijn gezicht is te zien dat ik er wel een beetje bij moet concentreren. Het is een kort fragment uit een video die zo een tiental minuten duurt, ik slaag er steeds beter in 'niet uit de carrousel te vallen' zoals mijn goede vroegere vioollerares het noemde.

Verder blijf ik verder werken aan vertraagde versies van bepaalde fiddle tunes, dit is opnieuw Two soldiers, maar ditmaal met een door mezelf gemaakte backing track waarbij de gitaar is ingesteld op Celtic slip jig zonder swing in een 9/8 ritme, tempo is 40BPM. Ik speel hier volgens mij gewoon GDAE maar een halve trap lager gestemd.
    Two Soldiers beter gekend als Blue-eyed Boston Boy is een typische bluegrass tune normaal gezien. Ik speel hier enkel op repeat de eerste paar regels van de tekst. Ik moet nog een vervolg maken van de backing track zodat ik ook de rest van de tune goed heb. Als je even doorluistert hoor je ook de backing track zonder dat ik erop meespeel.

Laatst bewerkt: 28 sep 2024
    Marcelita vindt dit leuk.
  8. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Wat leuk is dit, @Beginnertje! Ik noem je eigenlijk liever nog @Doorzettertje! Je laat zien wat voor moois en leuks je met viool kunt behalve dan op de klassieke toer te gaan. Alhoewel strijkinstrumenten allang worden ingzet bij het spelen in andere muziekstijlen, worden onze instrumenten nog maar al te vaak geassocieerd met klassieke muziek door jonge en oudere mensen die er niet zoveel vanaf weten.

Lekker vanalles uitproberen met meespelen. Je kijkt heel geconcentreerd en aan 't eind kan er een voorzichtig lachje vanaf. Maar jezelf opnemen en dat publiceren....ik zie het mijzelf niet doen!
    Ik ben benieuwd naar je volgende experiment(en).

9. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Hey Marcelita, wat een leuke reactie! En ja, mijn vioollerares zei me in het begin eens : viool is een instrument voor doorzetters, in het begin kan je nog niet veel en het is een lange weg, maar gaandeweg ga je steeds meer jezelf kunnen uitdrukken in je spel. Ik heb die uitspraak altijd onthouden en het was en is nog steeds een houvast op de moeilijkere momenten.

Ik experimenteer geregeld met wat er allemaal mogelijk is , zo heb ik een hele tijd geleden in een hele rare tuning (D#F#F#D#) eens iets heel Tool-achtig geïmproviseerd - vind ik dan zelf hè, dat het Tool-achtig klonk- ;) Voor wie ze niet kent: Tool is een progressieve metalband uit de VSA waar ik enkele jaren geleden veel naar heb geluisterd.
    Ik zal eens kijken of ik dat krijg geüpload via mijn smartphone zo meteen.

Wat betreft mezelf opnemen en dat online gooien: het stoort me eigenlijk niet zo wat de meeste mensen over mijn persoon zouden kunnen denken, al zou 99% denken van "Oh nee, daar heb je die rare trut weer die denkt dat ze viool kan spelen!" :p
    Ik zoek helemaal niet naar 99% , die 1% die zonder vooroordelen of kwaadaardige gedachten verder kijken dan louter iemands fysieke hoedanigheid of iemands status, geld, macht, aangeboren intelligentie, verworven kennis of bezittingen: dat zijn mijn soort mensen.

Laatst bewerkt: 29 sep 2024
  10. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Hier het beloofde voorbeeldje van mijn experiment met een sterk afwijkende tuning. Zo kan een viool dus ook klinken. En dit is dan 100% akoestisch, zonder enige bewerkingen achteraf.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 29 sep 2024

Deel Deze Pagina