Nasaal en agressief

Discussie in 'Viool' gestart door perenelle, 8 sep 2017.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Hoihoi
    Ik heb 2 violen: de ene klinkt vrij agressief en de andere echt nasaal.
    Welke snaren kunnen dit een beetje verhelpen?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Verhelpen is altijd maar een beetje: viool 1: Pirastro Obligato met een Pirastro Eudoxa aluminium omwoelde E.
    Viool 2: Corelli Crystal. Succes!
     
    zapling en perenelle vinden dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik vrees dat het voornamelijk zit 'ingebakken' in de instrumenten.
    Dat krijg je met andere snaren nauwelijks anders.
     
  4. Adriaan Kragten

    Adriaan Kragten

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    100
    Ik heb net het You Tube fimpje 163 RSW Fiddle Fiasco P2 Final zitten bekijken. Hierin (en in het eerdere filmpje P1) wordt een oude viool op geknapt waar van alles aan mankeerde. Als de kam pasgemaakt wordt op het bovenblad wordt gezegd dat het geluid erg afhangt van de dikte van de kam en dat voor een soft geluid een dunne kam nodig is. Misschien is van de viool die te agressief klinkt de kam te dik. Maar ik heb geen verstand van violen en misschien klopt daar niets van.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het komt me vreemd voor dat het geluid 'softer' wordt als de kam dunner wordt gemaakt. Dat druist in tegen de praktijkvoorbeelden waar meer massa direct leidt tot een zachter geluid: beschouw de sourdine maar eens. Is niets anders dan massa toevoegen aan de kam waardoor het geluidsvolume afneemt. (Absorptie van energie). Daarom zal een dikke(re) kam juist leiden tot meer 'softness' (demping) en een dunnere tot een schriller geluid.
     
  6. Adriaan Kragten

    Adriaan Kragten

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    100
    Het kan zijn dat ik me vergist heb en dat precies het tegenovergestelde gezegd werd van dat wat ik me herinnerde maar het is een erg lang filmpje en ik heb geen zin om het nog eens te bekijken om te controleren wat nu precies gezegd werd. Ik denk dus dat je gelijk hebt.
     

Deel Deze Pagina