nasaal geluid cello veroorzaakt door dikke kam ?

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 10 jun 2014.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    In mij toppic over mijn zoektocht maar mijn eerste eigen cello, heb ik in mij stukje geschreven dat het geluid van sommige cello's die ik geprobeerd heb, nasaal overkomt.
    Nu was ik gisteren aan het spelen op mijn eigen huurcello en gebruikte een dikke demper op de kam.
    Toe realiseerde ik mij dat de cello net zo klonk als de cello die ik geprobeerd heb bij de vioolbouwer.
    Nu vroeg ik mij af wat in de cello zo,n geluid (gedempt, nasaal, naar binnen gekeerd) teweeg kan brengen en hoe je dat kan bij stellen.
    Kan dat bv komen door een dikke kam?
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik had ooit een mooie huurcello, die wel tikkeltje nasaal klonk. De vioolbouwer zei: het enige nadeel aan deze (chineese) cello is dat ze 'em bespoten hebben (ipv het traditionele aanbrengen van de lak). Misschien is daar een verband?
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Over gespoten lak zou je kunnen zeggen: goed gespoten is beter dan slecht gekwast, maar helaas wordt er meestal slecht (te dik) gespoten. Of celli daar in het algemeen nasaal van gaan klinken? Mogelijk. Een cello klinkt in de eerste plaats nasaal door zijn (haar?) bouw en materiaalgebruik en vervolgens de afwerking met stapel en kam.
     

Deel Deze Pagina