Nat geregend

Discussie in 'Viool' gestart door Snelviooltje, 4 jul 2016.

  1. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Vorig weekend is mijn viool nat geregend. Niet doorweekt, maar zo natgespetterd dat er toch wel een laagje water op lag. Ik kreeg echt een hartverzakking want ik dacht dat dit het einde van mijn viool was. Hij is zeker wel tussen 5 en 10 minuten nat geweest. Toen heel goed afgedroogd en de kist de hele week open gehouden (die was overigens niet nat) Mijn viool is wel de hele week ontstemd geweest (letterlijk en figuurlijk ;)) maar er zat ook n nieuwe snaar op en het hele weekend buiten gespeeld met veel vocht en tempwratuurwisselingen. Dus daar kon dat ook aan liggen. Er lijkt niet alles aan de hand nu. Volgens mij geen scheuren oid. Ik dacht echt dat een akoestisch instrument geen druppel kon hebben. Heb ik puur geluk gehad of kunnen ze dus blijkbaar wel een klein beetje hebben? Of komen de problemen nog? Wat is jullie ervaring hierin?
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2016
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hoe krijg je dat nu voor elkaar.

    Met regen op de viool, zullen weinig violisten ervaring hebben denk ik. Want als het regent ga je er niet buiten op spelen. Mijn violen zijn nooit nat geweest. Ja één keer heb ik bij wijze van proef een oude viool vol laten lopen met water en een tijdje zo laten liggen. Het hout begon wat te vervormen en wat lijmnaden lieten los. Maar na droging kwam hij toch weer redelijk in model, het hout kreeg geen scheuren of zo.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Alle gelakte violen vormen een barrière tegen water. Het wordt pas problematisch wanneer water aan de binnenkant van de viool terecht komt want daar is 'ie niet gelakt! En dan ook nog gedurende langere tijd. Een paar uur is niet voldoende. Door de f-gaten is dan de enige mogelijkheid.
     
  4. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Nou, door in een openluchttheater te spelen, en mooi overdekt te zitten in het decor. Na verschillende regenbuien prima droog te hebben gezeten even pauze te hebben en mn viool op mn stoel te laten liggen. Maar net dan komt de regenbui waar het decor het half begeeft en het ineens binnen regent.

    Oh dit is echt helemaal nieuw voor me. Dus ik hoef eigenlijk helemaal niet zo enorm neurotisch te doen over elke druppel die in de buurt van mn viool komt.
    Dat maakt het leven weer een stukje relaxter :D
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Nou ja, het is ook weer niet zo dat je er nu maar vrolijk mee in de regen kunt gaan spelen.
    Maar als er ongewild toch een paar drupjes (regen)water op de lak gekomen zijn, kan dat geen kwaad. Zo snel als mogelijk afvegen c.q. drogen.
    Maar meestal komen er dan toch ook druppels in de binnenkant via de f-gaten en dat moet je niet hebben.
     
  6. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    een ander punt is: NOOIT een viool op een stoel leggen! Er is menig viool gesneuveld doordat er iemand op is gaan zitten, Dus kijk uit!
     
  7. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Yep, helemaal eens!
    Alleen was het hier: alles geïnstalleerd, gesoundcheckt en wachten tot het publiek zit om dan op te komen en te beginnen. Om dan nog helemaal opnieuw je viool uit te pakken, microfoon te installeren, checken of alles het doet etc. Dat kan niet. Er zijn goede afspraken gemaakt over de instrumenten en het gaan zitten, dus alles op zich goed geregeld..... Totdat er dus een stortbui komt en het alsnog voor een deel binnen nat wordt.
     

Deel Deze Pagina