Nederlandse Componisten 21e eeuw

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Marcelita, 10 dec 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Het is natuurlijk leuk om een oude bekende van mij (Amerikaan Traiger) terug te vinden als componist; we hebben ook componisten van eigen bodem! Zoekt en gij zult vinden.

    Vandaag hoorde ik op de radio een bericht over een stipendium die Merlijn Twaalfhoven ten deel was gevallen om een project te kunnen uitvoeren. (begreep ik, radio ging halverwege bericht aan, corrigeer mij svp/vul mij aan wat ontbreekt).

    Merlijn Twaalfhoven, altviolist, componist en artistiek ondernemer op het gebied van projecten met als centraal kenmerk: Verbinding. Hij wil met muziek contrasten overbruggen tussen culturen waarin mensen leven (muziekprojecten in conflictgebieden). Daarnaast contrasten in muziekstijlen verenigen in nieuwe muziek en trekt erop uit om dat voorelkaar te krijgen. Zie hierover verder informatie over hem op zijn Llinked-in pagina.

    Het Kronos strijkkwartet gaat op 7 maart 2015 het strijkkwartet "On Parole" van Twaalfhoven in premiere brengen in Carnegie Hall, NY. Hiervan kun je alleen maar dromen als componist/musicus, en het komt nog uit ook!

    Hier een impressie van een project waar ook Verbinding in de praktijk wordt gebracht:

    http://merlijntwaalfhoven.com/nl/ch.../kinderkabaal-verrijkt-symfonie-voor-iedereen

    En daarnaast zijn compositie voor strijkkwartet"Voorwaardelijk vrij" over de spanning tussen vrijheid en gebondenheid.
    Uitgevoerd door het Lendvai kwartet (heb nog even overwogen om dit te plaatsen in het andere topic over strijkkwartetten, weet nog niet of dit hier de beste keuze is)



    Het idee achter dit topic is om een idee te krijgen van de rijkdom van ons land op het gebied van hedendaagse componisten die voor strijkers van belang kunnen zijn.

    En natuurlijk ook om met elkaar te bespreken wat we van hun werk vinden, waar dit forum voor bedoeld is.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik vind het begin van 'On Parole' (een minuut of vier) zwak qua compositie. Bij dit stuk dacht ik in het begin: wat stemmen ze lang. Blijkt het stuk al begonnen te zijn. Zo ergens vanaf 6.00 min vind ik het interessant worden en dat is voor mijn doen best wel heel bijzonder. Ik moet zeggen dat ik wel slechtere composities heb gehoord van huidige componisten, daarentegen ook wel betere. ;) Jammer dat het geen bewegende beelden zijn.

    Het is gelukt! Deze muziek heb ik geheel uitgehoord. Vind het eigenlijk heel aardig.
    Een cijfer? Nou vooruit: een dikke 7!

    Er zijn echter wel componisten die stukken componeren die qua klank uitgekiend zijn en goed zijn opgebouwd: een weldaad voor het oor! Ik doel daarbij bijvoorbeeld op Jan Mulder.

    Let wel: ik kan er van vinden wat ik wil. Een ieder mag er wat anders van vinden. Zo is dat nu eenmaal met muziek.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ha Frits, je hebt jezelf de rust gegund om eens goed te luisteren :)

    Ik ben natuurlijk direct gaan kijken wie Jan Mulder is. Van deze heb ik immers nog niet gehoord.
    Ik kom tegen: variaties op kerstmelodieën in De Doelen met orkest ; The piano dreamer, Mulder achter orgel en harmonium, Meet The Mulders in Orlando, florida (filmpje van het Goede Leven met Mulder pianomuziek), zijn zoon die als Amadeus van Orlando in America's got talentshow optreedt. Natuurlijk hier geen YT-link, want geen strijker centraal.(;))
    De Pianodreamer, lichte muziek, ligt makkelijk in het gehoor, opbouw meer vertrouwd, easy listening. Hier ga je dus niet op het puntje van je stoel zitten met 'wat gebeurt me nou?' maar zak je eerder lekker weg in een diepe fauteuil met een glaasje wijn, wegdromend, dat is hem gelukt mijns insziens!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, Jan Mulder is 'gemakkelijke' muziek. Ik noemde dat meer omdat de toegepaste harmonieën mij zo heerlijk in de oren klinken terwijl hij tóch gebruik weet te maken van onverwachte wendingen in de toonzetting. (Iets wat je ook heel vaak tegenkomt bij de orgelcomposities van Feike Asma. Maar goed, dat is orgelmuziek en hoort hier niet thuis!)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik vraag het maar eens: heb je mijn composities wel eens beluisterd?
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Frits, ik ben eergisteren aan je oeuvre begonnen. Oeps, dat had ik je weleens kunnen melden.
    Dat is het largo voor strijkers als ik mij niet vergis (doe ik nu even uit mijn hoofd). De digitale weergave is al minder beroerd dan waar sommige andere werken het mee moeten doen:(, maar het doet nog steeds geen recht. Ik zou het weleens willen spelen met echte strijkers, want mooi opgebouwd, totdat het ergens op een of andere manier toch langdradig wordt. Ik moest nog eens een moment nemen om het nóg een keer te horen om je goed aan te kunnen geven waar voor mij de spanning eraf ging. Of het kan ook een onterechte klacht van mij zijn, omdat ik ook door iets buiten dit werk werd afgeleid.
    Het lijkt mij wel een uitdaging dit mooi strak gespeeld te krijgen (strak= mooie constante lange tonen die natuurlijk ook zuiver zijn; dit is natuurlijk ook de uitdaging voor veel andere largo's als die uit Hydn's Reiterkwartet, heb ik volgens mij al gepost in het topic over kwartet spelen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik noemde in mijn vraag composities (meervoud) want er staan maar een paar hier op SF. En het Largo is al eens uit en te na 'behandeld'. Zo heb ik ook een aantal nocturnes gemaakt voor piano maar die kan ik hier op SF niet kwijt (strijkersforum!)
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Aanvulling op vorige post: Ik heb intussen ook meditation 1 gehoord.
    Ik vond het wel lastig alleen de geluidsweergave te horen. Door het soort weergave en jouw 'volle' accoorden (weet niet hoe ik dat precies moet zeggen), komt het bij mij binnen als een soort orgelconcert, terwijl het voor strijkers bedoeld is. Anderen konden daar makkelijker doorheen prikken dan ik, voor mij leidde de weergave dus af.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Meditation 1 en 2 heb ik gevonden. En heb je al ergens anders die pianonocturnes kunnen plaatsen?
    Bestaat er geen pianoforum?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb geen idee of Kortjakje ook al op SF te vinden is. Er zijn in totaal 11 nocturnes gemaakt, Symphonie N.1, Temporal, Fantasie, vier Etüden.
    Die piano-dingen staan voor zo ver ik weet 'nergens'.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Even voor het goede begrip: je hebt hier op SF je composities geplaatst die voor strijkers zijn bedoeld.
    Zijn dat:
    - Kortjakje
    - Symfonie nr. 1,
    - Fantasie
    - Vier Etüden ?
    Want ik ben tot nu toe dat Largo en Meditation 1 en 2 tegengekomen. En heel wat werken van je broer Koos.
    Maar zijn dit dus alle werken waar ik naar moet zoeken?

    Voor die pianonocturnes moest je destijds (in 2005 als ik het goed heb) nog een andere passende plek vinden om ze te plaatsen (bijv. als er een pianoforum of zoiets zou zijn). Mijn vraag was of dat intussen gelukt is.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat Kortjakje -na wat aanpassingen- een andere naam heeft gekregen: 'Altijd is...'

    Nee, voor die pianowerken is het er nooit van gekomen. Voor de 'grap' plaats ik hier even Nocturne 9, die vind ik zelf wel aardig.

    Edit: is door mij op 18-12-2014 verwijderd wegens conflict met de Regels.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik kan -denk ik- al die Nocturnes wel versturen via Conversaties, dan ben ik niet in strijd met de Huisregels!
    Is dat wat?
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, dat lijkt mij wel een goed plan, gezien de huisregels:).
    Ik ben heel benieuwd. Volgens mij laat jij je in je opbouw inspireren door Jan Mulder.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nee, dat denk ik niet.
    Ik houd van logische opbouw. Ik vind die mathematische benadering van bijvoorbeeld de stukken van Bach van een ongekende schoonheid. Daar houd ik van. Jan Mulder denk ik ook! :)
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    De nocturne die ik nu hoor gaat óf te snel, óf het is nogal pittig (op z'n zachtst gezegd) voor een nocturne. Zware avondkost waar geen moment voor ademhalen is. Harmonisch heb je wel mooie dingen gedaan, maar het dendert over mij heen en dat nu de avond valt...Frits, als de avond valt en de mens is een maaltijd aan het verteren en hangt in zijn/haar stoel of loopt nog wat rond. De mens bouwt zijn dag af en overdenkt die. Daar mogen best wat heftigere herinneringen bij komen die dan toch ook weer naar meer rust/berusting zakken of melancholie of wat anders, maar de dag die ik met deze nocturne moet overdenken kan ik misschien beter niet meemaken.

    Toen ik je dit schreef, ging ik eens kijken of mijn beeld van het woord 'nocturne' misschien niet helemaal klopt.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Nocturne_(muziek)

    Ik heb er dus zeker wel een eigen beleving aan geknoopt, maar deze wiki-uitleg heeft het over muziek van de nacht, romantiek (ws is de uitleg al teveel geïnspireerd door Chopin).

    Maar zo iemand als Manuel de Falla, Spaans bloed, temperamentvol, heeft ook een nocturne die de dag wat helpt verteren en afbouwen.

    Lang verhaal iets korter: ik hoor zeker mooie lijnen en accoorden, maar mis adempauze. En misschien is nocturne niet de passende naam (dus heb ik het over zoiets als 'verwachtingen-management':D)
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, Bach en mathematische opbouw: had ik kunnen weten!:)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik ken niet alle pianoliteratuur, maar ken weinig tot geen pianostukken waar een maat rust in voorkomt.
    Het mag alles heten wat je maar wilt, voor mijn part noem je het 'Muziekstuk'. Dat je de naam Nocturne niet vindt passen, zou toch niet een dusdanige invloed mogen hebben dat het nu 'opeens' niet meer mooi is? What's in a name? Ik heb nooit nagedacht over de naam. Als ik aan een piano denk is het voor mij "Nocturne', Chopin denk ik dan direct aan.

    In eerste instantie lijkt het alsof je de definitie van Wikipedia volgend gelijk hebt, maar al verder lezend vind ik mijn naamgeving uitstekend passen, getuige "De vorm, die Chopin vaak gebruikte voor de nocturne komt overeen met A-B-A. Het B-gedeelte is vaak gemoduleerd in een andere toonsoort en de sfeer staat vaak haaks op het A-gedeelte. Vervolgens komt weer het A-gedeelte met de lyrische melodie terug. De virtuositeit van de pianist kan in dit gedeelte benadrukt worden door het stuk op een lastigere en andere, complexere manier te laten eindigen."
    Het is voor 't eerst dat ik dit lees, maar lijkt me volledig van toepassing.
    Hoe het ook zij, als je 't niks vindt: mag ook hoor.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    What's in a name: de verwachting. Die verwachting wordt zo'n beetje 'geprogrammeerd' door wat er al aan nocturnes in de wereld geholpen is. Intussen hebben we al afgesproken dat ik de naam van je stukken negeer en zuiver luister naar wat ik hoor. Over de 'nocturne-discussie' zou ik nog kunnen zeggen dat qua opbouw van het muziekstuk je er mogelijk wel aan gehouden hebt. Dat moet ik zelf nog vaststellen. Maar een nocturne is niet alleen vorm, maar ook sfeer. En ademen dus (daar heb je haar weer); je zou het haast moeten kunnen zingen zonder buiten adem te raken.

    En iets 'niets' vinden: grijstinten!;)
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    O.K. 't is weer tijd voor een Nederlandse componist: Peter Jan Wagemans (1952)

    Dit strijkkwartet nr. 1 heeft hij voor het Doelenkwartet gecomponeerd. Ik zat nog te dubben of ik deze niet maar gelijk in het topic "strijkkwartet spelen" zou zetten. Ik was op YT op zoek naar kamermuziek werken van hem waar cello in voorkomt. Tenslotte wil ik als enthousiast cellospelende amateur weten welke muziek hij voor mij en mijn collega's in petto heeft (in mijn geval: als ik nog een beetje verder ben).
    Hij heeft werk voor cello voor Pieter Wispelwey gecomponeerd en voor 2 celli voor Monique Bartels en Monique Heidema (de laatste heb ik als inspirerend docente mogen meemaken op het Dordrechtse Cellofestival, waar zij als trouw docent veelvuldig aan heeft meegewerkt).

    Maar als ik de kamermuziekwerken waar cello in voorkomt op YT probeer te vinden, krijg in nul op request. Gelukkig dus nog wél het kwartet. (alhoewel: wat doet "Rob Zuidam" in de balk, zou het wel kloppen? Wie komt mij te hulp?)



    Ook gevonden: bladmuziek van "Drie Liefdesmelodieën" op zijn site. Voor viool, cello en piano.
    http://www.peter-janwagemans.com/wp-content/uploads/2011/12/03-Piano.mus_.pdf

    Heel intense liefdes hier! In liefdesrelaties zijn er ook ups en downs, heftige momenten, intieme momenten en vormen een liefdesgeschiedenis; het lijkt erop dat Wagemans dit heeft willen verklanken.
    Zou er een trio zijn die dit werk heeft gespeeld?
     

Deel Deze Pagina