Neolin

Discussie in 'Overig' gestart door gdae, 12 sep 2008.

  1. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    121
    Ik ben net lid geworden, en zie dat de Neolin hier nog niet is doorgedrongen. Fantastisch instrument van een Duitse bouwer die in Frankrijk woont. Hij heet de Neolin, is akoestisch (met ingebouwde microfoon) en heeft FRETTEN. Daardoor kun je er mandoline op spelen en akkoorden zijn ook veel makkelijker. Vals spelen kan niet meer. Je vindt heel makkelijk info door googlen op 'Neolin'.
     
  2. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Dit is nou precies iets wat ik niet in een viool zoek. :p
    Maar iedereen uiteraard zo zijn ding. :)
     
  3. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    121
    Waarom lees je dan berichten op de VSO-pagina? Die lijkt me niet bedoeld voor mensen die een gewoon instrument zoeken.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Het lijkt me, dat wie mandoline wil spelen dat het beste op een mandoline kan doen. Met fretten klinkt een viool JUIST vals, maar inderdaad; dit hoort op een ander forumdeel thuis.
     
  5. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    121
    Heb jij erop gespeeld dan? Volgens mij heeft Bodo een knap stukje werk geleverd en klinkt hij zeker niet vals, integendeel.
    Natuurlijk koop je geen Neolin als je alleen mandoline wil spelen. Maar als je in een klein combo zit, en je wilt niet alles dichtstrijken met viool, noch elke keer als er gezongen wordt of er een ander een solo speelt een sjaggie draaien of je neus leegbaggeren, dan is het mooi als je een instrument hebt waarmee je verrassende begeleidingspatronen kan spelen, mooie fills, een enkele solo met een heel ander geluid of een heel stuwende slag. Ik heb een half uur durend jazzconcert gegeven met een Neolist en één Stagger met octaver (dubbele bas), en we speelden met zijn tweeën een zeer afwisselende set waarin we geen nummer dezelfde combi gebruikten. Nummers van Sting en Django, franse chansons en Ierse folk.
    Ga nu maar eens kijken op die site, Bodo heeft iets aangedurfd wat gitaarbouwers heel normaal vinden (een instrument met de tijd mee laten gaan en muzikanten een brede keus aan stijlen en geluiden geven) waar andere vioolbouwers zich verschuilen achter een instrument dat in 1800 al ouderwets was. En daarmee geeft hij creatieve muzikanten die optreden voor een nieuwsgierig publiek een heel spannende ervaring, waar de 'silent violin' (de naam alleen al geeft aan dat die vooral voor 'studeren' in je eentje is) schril tegen afsteekt.
     
  6. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Maar hoe kan je nou viool spelen op een instrument met fretten? Dat impliceert nl. dat het instrument niet in reine maar in getemperde kwinten is gestemd. En dat wil je nou juist niet bij een viool. Daarom merkte Bert misschien ook op dat een neolin vals klinkt.
     
  7. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    121
    Hoi Lise,

    Het hangt natuurlijk een beetje van het genre af. Als je folk, jazz, rock, klesjmer, zigeunermuziek, chansons, indie, raj of highlife speelt maakt het echt niet zo uit of je gelijkzwevend of niet speelt. Het zou zelfs een voordeel zijn als je samenspeelt met een piano (vind jij pianoconcerten ook altijd vals omdat de vleugel het enige gelijkzwevende instrument in het orkest is) of gitaar.
    De Neolin is niet bedoeld voor mensen die de gewone viool helemaal perfect vinden, maar voor mensen die zichzelf, hun medemuzikanten en hun publiek willen verrassen met een viool waar bijna alle viooldingen op kunnen (geen glissandi inderdaad) plus een heleboel extra dingen.
    Ik heb trouwens geen aandelen, ik vind Bodo gewoon erg moedig en hij maakt iets wat ik als violist nodig had: een viool die je beter als begeleidingsinstrument voor zangers kan gebruiken.
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Is het niet even wennen, een viool met fretten?

    Ik sta er niet vijandig tegenover. Hoewel de plectrum wat mij betreft meer bij de gitaar thuis hoort.

    dus wel even de website bezoeken en kijken en luisteren (helaas geen vergelijkings materiaal)


    Remi

    Weblinkje:

    http://www.violin-neolin.com
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    In mijn herinnering stond vast, dat hier toch al best wel eens een keer wat over is gezegd. Blijkt na enig speuren door mijzelf gedaan te zijn. Heb even gezocht waar dat ook alweer ter sprake is gekomen. Hier is het: Neolin-viool en dan post#54 voor een aantal plaatjes.

    Trouwens de maker heet niet Neolin, maar Bodo Vosshenrich!!

    Ik sluit me aan bij wat anderen al zeiden:
    een instrument met fretten is altijd vals, maar dat wisten wij strijkers al lang!

    Frits
     
  10. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Apart instrument, het lijkt wel een kruising tussen viool en gitaar.

    Misschien moeten we het ook helemaal niet als een viool zien, maar als een instrument op zich, of als een gitaar met strijkstok. Ik bedoel, een gitaar heeft hetzelfde probleem met zuiverheid en daar klaagt niemand over.

    Denk dat de discussie moet gaan over hoe geschikt het instrument is voor het doeleinde waarvoor hij dient en dat lijkt me niet het spelen van Mozart vioolsonates.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Dat niet iedereeen dit als een ‘echte’ viool ziet, moge blijken uit de plaatsing ervan onder de rubriek VSO’s.

    Ik weet ook niet welk doel de maker van het instrument voor ogen had. Als het slechts een poging is om met iets nieuws op de markt te komen is het enige doel een economische. Maar het kan ook zijn dat de maker het gewoon leuk vond om te maken. Mij trof het ontwerp van de krul en met die achtergrond werden een aantal afbeeldingen geplaatst onder de rubriek ‘vreemde krullen’.

    M.b.t. geen intonatieklachten bij het klassieke gitaarspel ben ik het niet met NoName#2 eens: ik heb eens een gitarist erg lang zien stemmen omdat de toonzetting zodanig was dat het eigenlijk niet zuiver te spelen was. Wanneer je echter gitaarspel bedoelt zoals er ‘dertien in een dozijn’ voorkomen en dan bedoel ik met vier akkoorden en een capodaster ‘alles’ kunnen spelen, ja dan kun je inderdaad niet meer vals spelen. Maar dat ligt dan niet aan het instrument maar aan het onontwikkeld muzikaal gehoor van de gitarist.

    Frits
     
  12. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    121
    Ik heb Bodo uitgebreid gesproken over zijn motieven. Hij bouwt ook gewone violen (die erg goed zijn), maar verbaasde zich erover dat de gitaar in zoveel variaties bestaat en de viool niet. Hij verdient niet erg veel aan deze instrumenten en heeft er ontzettend veel ontwikkeltijd in gestoken, dus hij doet het niet om er rijk van te worden. Hij wilde graag een nieuwe viool maken waarmee 'nieuwe' muziek gespeeld zou kunnen worden die anders klinkt dan andere muziek. Door de fretten klinken de pizzicati veel helderder. En het wordt iets makkelijker om slagakkoorden te spelen, die ook nog eens helderder klinken.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ja ik geloof direct dat een pizzicato bij een instrument met fretten heel anders klinkt dan zonder fretten. De klank gaat de kant op van een gitaar. Maar wat dan ook gebeurt is dat het geen pizzicato meer is: de aangetokkelde snaar klinkt gewoon door terwijl pizzicato een heel speciale vorm is van een klank opwekken. De nagalmtijd van de 'echte' pizzicato is vele malen korter dan een aangetokkelde toon met een fret en kam, als begin- en eindpunt.

    Frits
     
  14. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Frits,

    Je hebt helemaal gelijk over de zuiverheid, maar dat bedoelde ik er ook mee. Ik bedoelde niet dat een normale gitaar zuiver is, maar inderdaad altijd enigszins vals. Ik gaf ter illustratie dat we de Neolin dienen te vergelijken met niet alleen een viool en probeerde aan te geven dat wat bij een gitaar acceptabel is, wellicht (door een bepaalde doelgroep) ook bij de Neolin acceptabel is. Dus denk dat we het wel met elkaar eens zijn ;).
     
  15. NicoDezaire

    NicoDezaire Nico Dezaire

    Lid geworden:
    2 apr 2010
    Berichten:
    32
    Homepage:
    Grappig, vanmorgen las mijn vrouw de Ezine van NoName#2 waarin de Neolin als "Viool van de toekomst" wordt gepresenteerd.

    Wordt de Neolin nu inderdaad gezien als viool om gemakkelijk op te leren spelen (zoals in het artikel wordt staat) of blijft het een ander instrument?

    Mijn mening is dat wanneer iemand viool wil leren spelen 1 van de belangrijkste dingen is het luisteren naar de noten, luisteren en blijven luisteren om zo uiteindelijk zuiver en mooi te leren spelen.

    Is dit dan de genoemde generatiekloof en begin ik ouderwets te worden?
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Bij een instrument met fretten wordt dat wel heel erg moeilijk om te corrigeren.
    Dat is wat ik heb tegen fretten: 't is (bijna) nooit zuiver!!
     
  17. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    ik kan maar 1 filmje vinden wat hierover gaat

    &feature=PlayList&p=4E3FEAFFFA0B7E8C&playnext_from=PL&playnext=1&index=8

    Jammer dat het zo'n modern "stuk" is , dan hoor je dus niet hoe het instrument zou performen in een klassiek scenario.

    Ook moet je je viool techniek compleet aanpassen omdat je nu geen vibrato kan maken in de hals richting, maar een bend in 90 graden op de hals omhoog en omlaag zoals bij een gitaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  18. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hij probeert het overigens wel om een normale vibrato te maken, maar dat lukt niet zo goed.

    Het lijkt me een ding van iemand die geen krul wil of kan maken ed.

    Ook is de ene upper bout lager gemaakt dan de andere upperbout
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik heb er onder het hoofdstuk 'Vreemde krullen' in #48 ook al eens aandacht aan geschonken.

    Deze vioolbouwer maakt naast zijn modernere Neolin-modellen ook de reguliere. Kijk maar eens op zijn website. Hij kan wel degelijk een fraaie krul snijden en ook een prachtig ouderwets instrument bouwen.

    Frits
     
  20. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    aha
    inderdaad , ik heb te vroeg gesproken.

    sorry :/
     

Deel Deze Pagina