Jij ook heel erg bedankt voor je uitleg! En fijn ook dat je de muziek kon laten horen. Had al gezocht op YT, maar kon niks vinden. Zou je ook kunnen aangeven op welk tijdstip (in het bestand) ik dan zou moeten beginnen met spelen?
Ik denk niet dat je het op die manier moet aanpakken. Het is lastig om op een bepaalde seconde te starten en bovendien is een seconde in de muziek best lang (waar start je? Aan het begin, midden ook de einde van de seconde?). Dat is net zoiets als spelen met stickertjes, dan weet je ook niet waar je op de sticker moet gaan staan, een mm verschil maakt uit. Ik denk dat je zowel met ritme als met toonhoogte beter je oren kunt trainen dan je ogen. In dit geval tel je de maat voorspel als e-ne twee-je drie-je vie-re. Je kunt zo verder tellen, dan komt de eerste d die je speelt dus op e-ne twee-j, de volgende d op drie-je en de laatste d van de maat op vie-re. Als dat lukt, kun je het voorspel zo blijven tellen en als je gaat spelen een twee op de eerste noot tellen en drie vier op de volgende twee noten. Veel succes en vooral plezier!
Nou Hennetje, ik heb nu (ook weer) een liedje waar ik niet uit kom. Het begint met 8 achtste maten en is alleen maar trommel. Het heet dan ook Indian Joe. En het is me een partij frustrerend ! En daarna beginnen de liedjes met de tweede vinger op verschillende snaren, ze dansen nu allemaal door elkaar. Wel een gezellige boel hoor.
Wat ik lastig vind aan de boeken van de 21ste eeuw is dat ze alleen begeleiding bevatten en niet ook een versie waar de melodie die de leerling speelt op meegespeeld wordt. Als je net begint en geen ervaring op een ander instrument hebt, is mijn ervaring dat een leerling daar niet altijd goed uitkomt. Natuurlijk is het wel heel leerzaam om het op deze manier te doen, maar als het frustrerend is, zou je eens uit een methode kunnen spelen waar per liedje een versie met melodie en een versie zonder melodie op staat. Een aardige methode die dit heeft is de fiddle time joggers/runners/sprinters. In het eerste deel (joggers) wordt overal de melodie meegespeeld, in de volgende delen staan de stukjes met en zonder melodie op de cd. De opbouw vind ik in de cello-versie van de 21ste eeuw wel mooier, maar ik weet niet of die bij de viool ook zo is. Bij cello leer je de eerste vinger in de eerste positie en daarna in de vierde positie en ga je daarna pas door naar de derde vinger (2e bij viool). Op die manier kom je niet "vast" te zitten in de eerste positie en wen je er sneller aan dat je ook in andere posities kunt spelen. Ook komt de streekindeling steeds heel logisch uit, wat bij cello time niet zo is. Maar om ernaast te doen, is cello time of fiddle time wel heel leuk en toegankelijk.
De opbouw van de 21ste eeuw bij viool vind ik super. Gewoon eerst eerste vinger op alle snaren apart, dan op 2 snaren etc. Vervolgens ook zo met de 2de vinger. Alleen idd geen voorbeeldmuziek met viool er al bij. Dus je moet zelf uitpluizen hoe snel etc je moet spelen. Alhoewel de beginnoten dat wel aangeven natuurlijk. Fiddle time joggers is dan deel 1 neem ik aan ? en runners deel 2 etc ?
Ja, en sprinters deel 3. Verder is er nog scales en een boek met kerstliedjes. Toen ik begon, heb ik nog net twee lessen gehad voordat de zomervakantie begon en speelden we uit de 21ste eeuw. In de vakantie ben ik de boeken van cello time gaan spelen. Ik vond ze erg leuk en ook mijn kinderen spelen er ook met veel plezier uit.
Hmm, ik heb net van Hennetje ook al Stepping stones gehad. Teveel boeken is misschien ook niet goed ?!
't Is niet per definitie verkeerd. Je kunt hebben dat in de ene methode een bepaalde vaardigheid op een bepaalde manier aan bod komt op de manier die jou verder helpt en in een andere methode weer een andere vaardigheid voor jou beter aan bod komt. Dat is dan wel iets wat docenten goed kunnen inschatten. Als beginnende strijker overzie je dat niet. Ja, het is leuk om ook eens uit iets anders te spelen, maar ik denk dat het in de beginfase wel belangrijk is heel gericht te oefenen op datgene wat je docent je als oefenstof opgeeft. Je kunt vragen aan je docent welke dingen uit Stepping Stones voor jou handig zijn om er extra bij te oefenen.
Niet verkeerd, idd. Maar ik bedoelde eigenlijk teveel. Ik krijg al aardig wat liedjes op om te oefenen ( of leg de lat zelf zo hoog ) uit de eigen methode. Om dan ook nog andere liedjes ernaast te spelen is wat veel misschien.
Dat vind ik ook een groot voordeel van Stepping Stones. Je hebt van elk liedje ook een versie waar je kunt horen hoe het moet. Dat mis ik een beetje bij de 21e eeuw, want dan had ik die $%#&&^Bromvliegen al wel onder de knie gehad. Om maar wat te noemen. Maar welk boek je ook hebt, het zijn vooral de lessen die er toe doen. Mijn docente geeft echt haar les en de boeken zijn dan bijzaak. Als in: het maakt haar weinig uit welk boek je gebruikt, als er maar muziek van jouw niveau instaat. De boeken van Fiddle Time heb ik ook (via MP op de kop getikt en ik draaf graag door in mijn enthousiasme), maar daar heb ik nog niet echt uit gespeeld.
Hahaha, ocharme. Ik snap wat je bedoelt. Heb mezelf moeten inhouden om mijn viool niet gillend het raam uit te keilen na de Bromvliegen (nog steeds niet gelukt) dus de kick als het lukt is dan vast erg groot! Jij maandag ook weer les?
Zondagochtend 28-10-18, 11.09 uur: Dans van de bromvliegen NAILED IT. Ha! Iedereen bedankt voor de hulp!
Ha, goed zo !!!!!! Ik heb weer geen les, juf heeft niet zoveel tijd van de week. Wel gek hoor, om geen les te hebben een paar weken lang. Hennetje, kan je me eens een les beschrijven ? Ik krijg echt wel les aan de hand van het boek namelijk. Samen spelen we dan een liedje, gaat dat goed dan volgende liedje. Soms even wat oefenen. voornamelijk de maatvoering. Maar verder eigenlijk niet zoveel. Totnutoe dan in ieder geval.
Les je bij een muziekschool of bij een particulier? Hoop dat je volgende week weer kunt lessen! Mijn les: - binnenkomen en 'uitpakken' - Eventuele vragen die opkwamen de afgelopen week behandelen - Docente legt (nieuwe) dingen uit - De nieuwe dingen worden geoefend aan de hand van bladmuziek van docente of mijn SS boek. Dan spelen we samen. - Docente geeft aan met welke liedjes ik thuis aan de gang kan gaan - Einde les Ik hoefde het SS dus boek niet eens aan te schaffen. Ze raadde hem mij wel aan, maar echt als 'een' boek. Niet als het 'het' boek, zeg maar. Als ik morgen dus met de 21e eeuw op de proppen kom, is dat dus geen enkel probleem, aangezien de boeken meer de hulpmiddelen zijn bij haar les. Snap je?
Maar wat voor nieuwe dingen legt de docente dan uit ? Wij beginnen vaak gewoon met spelen met het huiswerk. Wel vaak natuurlijk met een liedje waarvan ik aangeef dat ik dat moeilijk vind. Ik mag ook best uit een ander boek spelen hoor. Alleen de 21 ste eeuw is een beetje gemiddeld qua niveau, begreep ik. Er zijn ook methodes die langzamer of juist sneller gaan. Alhoewel me dat eigenlijk lijkt liggen aan de hoeveelheid liedjes die je per keer "moet" oefenen.
Spelen van het huiswerk doen wij ook; een paar van de liedjes die ik moest oefenen. Daarna krijg ik dus wat dingen uitgelegd, zoals laatst: portato. Dat zag ik nog niet in de boeken voorbijkomen, maar ik ga ervan uit dat mijn docente een reden heeft om dat te doen. Gebeurt niet iedere les, hoor. Soms gaan we ook aan de slag met mijn strijkhouding, bijvoorbeeld. Dus ik denk dat we qua inhoud van de lessen niet zo gek veel verschillen. Per keer heb ik een liedje of 3 a 4 om te oefenen. En aan het einde van de week ben ik dan ook wel weer toe aan iets nieuws. Zoals je weet zijn de liedjes van Stepping Stones niet zo lang, dus die kun je qua melodie dan wel dromen