Nieuwe kam?

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 27 okt 2016.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Plaatje is duidelijk!
    Het toont in feite aan dat er voor de combinatie A-E nauwelijks tot geen probleem kan zijn. Ik schrijf 'nauwelijks' omdat bij een té lage kam op de plek waar de E zit, je mogelijk problemen krijgt met het raken van de rand van het bovenblad en de haren van de stok. Maar dan moet het wel héél bont zijn.
    Het plaatje toont ook aan dat er een bepaalde ronding moet zijn om te voorkomen dat je geen afzonderlijke snaar meer kunt aanstrijken.
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Oeps! Ik moet de E-snaar op een juiste manier strijken, anders raak ik de rand van mijn viool.

    De kam lijkt erg op plaatje 2.
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Wat gebeurt er als je juf de A en E strijkt? Zelfde probleem?
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Irene, zij zei dat het mogelijk is. Maar dat het niet gemakkelijk is. Dat het veel zou schelen als ik langs de vioolbouwer zou gaannen die er iets aan gedaan had (áls dat mogelijk is)
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ben heel benieuwd wat het nou is waardoor het niet makkelijk gaat!
     
  6. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De beloofde foto's!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Dank voor de foto's. Ondanks dat ze tenminste redelijk scherp zijn, is niet te zien wat de ruimte is tussen de E en de toets vlakbij het kielhoutje. Het lijkt er ook op de de afstand tussen einde toets en de E aan de grote kant is. Moet je de E-snaar stevig indrukken in Positie I?
    De ronding van de kam lijkt me eerder te vlak dan te rond, zodat ik me afvraag of je geen problemen hebt met het aanstrijken van alleen de A (of D) zonder de andere snaren te raken.

    Je zou als eerste eens kunnen proberen dat gele hulsje om de E te verwijderen, dat wil zeggen terug schuiven naar het staartstuk. Daardoor komt de E een ietsje lager. Als dat al merkbaar effect heeft zou het aan de hoogte van de E kunnen liggen.

    Het is vanaf een foto, maar het lijkt alsof de afstand tussen de snaren op de kam niet gelijk is: die van de G-D en A-E zijn gelijk, maar die tussen de D en de A is kleiner.

    Kun je omschrijven wat er precies gebeurt of wat er te horen is, wanneer je probeert de A en de E simultaan aan te strijken?
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Frits,
    Vanavond ga ik meten. Wat meet ik precies?
    *de afstand vanaf de toets tot e-snaar vlakbij het kielhoutje
    *de afstand vanaf (einde van de) toets tot e-snaar
    *afstand tussen de snaren

    Moeten de afstanden tussen toets en snaren overal gelijk zijn? Want dat is niet zo.

    Als ik de a-e samen strijk is het moeilijk ze samen te houden ofwel een gelijkmatige toon te houden. Ik gaf mezelf altijd de schuld. Maar mijn docente adviseert me naar de vioolbouwer te gaan. Een kleine aanpassing kon al veel verschil maken, zei ze. Zij vond ze ook moeilijk samen te strijken. Maar het lukte haar wel.

    Je vroeg hoe de snaarwisselingen gingen. Op de a-snaar raak ik erg gemakkelijk de d-snaar. Ik erger me er mateloos aan. Maar door daar erg op te letten raak ik de snaar ernaast steeds minder vaak.
    Ik wilde de juf vragen om snaarwisseloefeningen omdat ik de naaste snaar zo gemakkelijk raak.
    Is dit met een andere kam op te lossen? Wat denk jij Frits?
    Gossie, waarom woon jij zo'n eind bij mij vandaan? :oops:
    Anders kwam ik graag even langs met mijn viool.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2016
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    ja, maar dat is moeilijk te meten. Kun je er nét een speelkaart tussen krijgen? Dat is die afstand goed. Zo niet, dan kan de e lager, hetgeen het spel vergemakkelijkt: hoef je minder hard de snaar in te drukken. Maar dat hangt ook weer af van de hoogte aan het einde van de toets (zie later)

    Nee, daar zit verschil in afhankelijk van de dikte van de snaar en de spankracht.
    Voor de G, D, A en de E zijn de globale afstanden tussen toets en snaar gemeten aan het einde van de toets respectievelijk: 5.5 4 3.5 en 2.5 mm. Dit zijn gemiddelden, maar het zal er in de praktijk niet veel van afwijken.

    Vind dat moeilijk om te beoordelen. Het is vreemd dat het soms lukt en soms niet. Ik zou dan zeggen het lukt of het lukt niet. Niet iets daar tussen in.

    Op de kam meen ik verschillen te zien (foto). Je moet het centrum van de snaar nemen en dat is wat anders dan de ruimte tussen de snaren. Dat komt omdat er verschil zit in de dikte van iedere snaar. Is misschien wat lastig te meten.

    Hieruit concludeer ik dat de ronding van de kam te vlak is.

    Als de ronding te vlak is kan die in veel gevallen worden gecorrigeerd aan dezelfde kam.
    Je zou kunnen overwegen te gaan verhuizen. ;)
     
    Deanone vindt dit leuk.
  10. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    In welke regio zoek je een bouwer? Misschien heeft iemand hier wel een tip. In het Noorden kun je natuurlijk naar Bert Boon, in het Zuiden naar onze eigen Frits, in het land van Maas en Waal naar Hugo Doesburg, in regio Arnhem naar Adrian Martig en in andere delen van het land zijn er vast anderen die door Forumleden aangeraden kunnen worden...
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik woon vlakbij Breda. Daar heb je Pot & van Dalen. Maar daar komt deze kam juist vandaan. Maar misschien is de kam zo gesneden naar de wens van de vorige eigenares?
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Frits in het zuiden?
    Nee hoor, ik zit 15 km ten zuiden van Nijmegen en dat is toch nog redelijk in het midden!

    Als dat zo zou zijn, zou de vorige eigenares (jouw juf, toch?) ook problemen gehad moeten hebben met die kam.
     
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Frits, de viool was van mijn toenmalige viooljuf. Dat klopt. Als ik vroeg waarom ze hem wegdeed was omdat ze vond dat hij niet hard genoeg klonk op het podium. Mij wordt altijd gevraagd zachter te spelen.
    Ik vraag me vaak af wat écht de reden was dat ze hem wegdeed. Ze was niet echt duidelijk met alles.

    Ik heb een ansichtkaart onder de snaren bij het kielhoutje geschoven. Eerst alle 4 tegelijk. Toen afzonderlijk. Past netjes! Ik heb er foto's van. Wil je die zien?

    Het samenstrijken van a en e lukt mij bijna niet. Ik zou het eigenlijk moeten filmen.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Het is toch ook wel een heel vreemd model hoor!
    De verhouding bovenste en onderste helft klopt niet.
     
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dat hoorde ik al eens vaker. Dat het een smal viooltje is. Rare verhoudingen. De bladen zijn érg dun en hebben een flinke bolling. Hij klinkt (vooral bij niet te droog weer) echt mooi. (Vraag maar aan Irene ;)) Al speelde ik, vlak voordat ik deze kocht, op een viool bij Boomsma &Koizumi die erg warm klonk. Maar voor die viool moest ik 3000,- (!!!) meer betalen dan dat ik voor deze betaalde aan mijn juf. Dat vond ik teveel. :eek:
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2016
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Frits, ik weet voor welk bedrag hij verzekerd is en wat ik betaald heb.
    En wanneer en waar hij waarschijnlijk gebouwd is.
    Het is misschien niet eerlijk omdat jij hem zelf niet in handen hebt.
    Maar wat denk jij? Wanneer en waar hij gebouwd is? Kortom... wat kun jij over deze viool vertellen vanaf een paar foto's?
    Anderen mogen dat ook natuurlijk.

    Oja, en natuurlijk hoor ik ook nog graag wat anderen zouden doen met mijn "probleem" met het samenstrijken van a en e snaar.
    Ik wil langs een vioolbouwer. Wel na 6 november pas. Want dan hebben we uitvoering met het orkest. En voor onze Kerstoptredens in bejaarden- en verzorgingstehuizen. Als dat niet lukt wordt het volgend jaar. Ik wil mijn viool eigenlijk nooit kwijt. Tenzij ik een betere te leen krijg natuurlijk :cool::D. Een mens wil ook altijd meer he.
     
  17. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    305
    Ik heb het zelfde probleem. Ik speel nu een liedje met dubbelgrepen en heb veel moeite om de A en E samen te strijken. Maar bij mij komt het omdat ik het zo hard en schel vind klinken. Eigenlijk zet ik me van binnen schrap, en strijk dan heel voorzichtig, bang dat het weer zo klinken gaat ;)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Ik denk niet dat het zin heeft me te verdiepen in de mogelijke afkomst van deze viool terwijl jij het allang weet.
    Het gaat er om of het euvel waar je mee te maken hebt kan worden verholpen en dat moet je laten onderzoeken door een vioolbouwer. Ook al heeft het instrument een afwijkende vorm, als jij er verder tevreden mee bent is dat prima. Het gaat uiteindelijk om de klank. Het is wel zaak de vioolbouwer zo duidelijk mogelijk aan te geven wat het euvel precies is en dat kan best moeilijk zijn.
     
  19. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Je hebt een duidelijk punt Frits!
    Ja, daar zeg je me wat. Ten eerste de vraag; waarom ik die 2 snaren niet goed samen aan kan strijken. Dat ga ik op les maar eens bekijken.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Heb je dat gele hulsje om de E-snaar al terug geschoven om te zien of dat wat uitmaakt?
    (Zie foto's 3 en 4 in #26)
     

Deel Deze Pagina