Nieuwe snaren cello

Discussie in 'Cello' gestart door Yolande, 26 jan 2008.

  1. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Hallo!

    Ik heb dan eindelijk een nieuwe cello gekocht. Ben er erg mee in mijn nopjes, maar er moet nog wel wat aan gebeuren, zoals een nieuwe kam.

    Nu moeten er ook een nieuw stel snaren op. Dat ding klinkt nu als een akoestische gitaar. Mijn leraar raadde Jargar snaren aan, maar zijn er nog andere (betaalbare) snaren die mijn cello weer mooi zullen laten zingen? Ik heb een 4/4 cello.

    Wat is overigens het echte verschil tussen dolce, medium en forte snaren? Heeft dat nu alleen met de dikte te maken? En welke zijn dan aan te raden?

    Ik moet zulke dingen nu voor het eerst zelf gaan regelen, dus vragen te over!

    Alvast bedankt voor de eventuele reactie!

    Yolande
     
  2. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    De verschillende aanduidingen hebben te maken met de spanning op de snaren. Daarnaast heb je van veel snaren ook solistenversies.

    Wat op de ene cello werkt, hoeft niet op de andere te werken. Meestal is het een kwestie van trial-and-error i.c.m. advies van een vioolbouwer voordat je de juiste combinatie van snaren vindt die goed past bij jouw instrument, stok, spel, en persoonlijkheid. Mijn a is bijv. een Larsen soloist forte, de d is een Larsen soloist dolce, de G is een gewone Larsen medium en de C is een kabelkern medium. Maar het heeft lang geduurd voor ik erachter kwam dat dit de goede combinatie voor mij is. Maar iemand anders zou op mijn instrument misschien weer een andere combinatie willen. Misschien wil je je wel aan toeleggen op barokmuziek, dan moet je kiezen voor darmsnaren. En ook daar zijn weer verschillende dingen mogelijk.

    En zo kan ik nog wel even doorgaan. Vandaar dat ik aarzelde te reageren. Op jouw vraag is geen pasklaar antwoord te geven, zeker niet via internet waar je alle variabelen niet kunt bestuderen. Daarom zou ik je toch willen aanraden je vraag aan een bouwer en/of je leraar voor te leggen.
     

Deel Deze Pagina