Nieuwe snaren op Chinese cello

Discussie in 'Cello' gestart door Broodje, 2 okt 2008.

  1. Broodje

    Broodje

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    11
    Hallo, ik ben Dave en ik speel nu zo'n 15 jaar cello. Ik ben student aan de TU/e en zit in een kwartet, een kamer orkest en een symfonisch orkest. Nu wil het geval dat ik bij een muziekwinkel van mijn ouders 5 jaar geleden een, blijkbaar Chinese, cello gekregen heb. Daar speel ik nu nog steeds op.

    Ik zou graag de kwaliteit van het geluid uit deze cello willen verbeteren d.m.v. andere snaren en een nieuwe strijkstok. Op dit moment heb ik namelijk een strijkstok die niks waard is en de snaren zijn de slechtste en goedkoopste verkrijgbaar op de markt. Dus het zal in ieder geval de kwaliteit iets verbeteren als ik die laat vervangen door betere varianten. Maar ik weet niet zeker of het echt de moeite waard is om te doen, zeker omdat ik nog student ben en het daarom ook niet breed heb.

    Ik zat te denken aan een koolstofvezel strijkstok van Carbonix. Voor de snaren had ik Larson-solist in gedachte, omdat mijn lage snaren nu vooral erg zacht en dof klinken en de hoge juist zacht en schel. Maargoed, ik weet niet precies wat goed op mijn cello zou passen en of het nogmaals een goede investering is, omdat het toch geen goede cello te noemen is.

    Graag hoor ik jullie reactie hierop

    Dave
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Nieuwe snaren is geen luxe; de chinese snaren die op goedkope chinese celli zijn gezet kunnen beter direct bij het oud-ijzer. Probeer het eerst eens met een set Jargar, die klinkt op veel eenvoudige instrumenten vrij goed, is niet te duur en houdt het lang vol. Uit de beschrijving die je geeft lijkt het wel op de stapel in het instrument niet op de goede plaats staat en wellicht ook niet goed is ingepast. De kam verdient waarschijnlijk ook een inspectiebeurt. Naar de vioolbouwer ermee zou ik zeggen.
    Ik heb ook aan cellisten vaak een carbondix stok verkocht. Je kunt ze vinden op:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=69_91&products_id=441
    Er zijn ook iets goedkopere en iets duurdere alternatieven te vinden. Ik kan je eventueel een paar stokken op zicht sturen zodat je ze thuis kunt uitproberen.
     
  3. Broodje

    Broodje

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    11
    Bedankt voor je reactie :)

    Ik denk ook dat mijn stapel verkeerd zit. Zoiets zei de vioolbouwer ook waar ik heen ben geweest begin dit jaar. De kam is inderdaad ook iets dat vervangen kan worden door één van een betere kwaliteit.

    Jargarsnaren lijken mij ook een goede keuze, bedankt voor de suggestie!

    Ik ga waarschijnlijk morgen of begin volgende week even langs de vioolbouwer in Breda en misschien lukt het dan al om carbonstokken te testen. Anders zou ik graag op jouw voorstel in willen gaan Bert.



    Dave
     

Deel Deze Pagina