Nieuwe snaren over de datum?

Discussie in 'Cello' gestart door Josje, 18 dec 2015.

  1. Josje

    Josje

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    16
    Ik las ergens dat nieuwe cellosnaren, die lang opgerold in het papieren mapje hebben gezeten over de datum zijn en niet meer kunnen worden gebruikt. Ze zouden "moe" zijn. Metaalmoeheid? Is dat een raar verhaal of kunnen nieuwe snaren echt over de datum zijn?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Stel je hebt een nieuwe set cellosnaren aangeschaft en je slaat ze vijf jaar op, dan kan er toch geen sprake zijn van 'metaalmoeheid' lijkt me. De meeste kernen zijn ook van metaal of kunststof zodat ook daar weinig of niets mee gebeurt. Een echte darmsnaar droogt uit en wordt bros: is dan onbruikbaar geworden.
    De omwikkeling kan mogelijk oxideren afhankelijk van de samenstelling: zilver zal wat zwart kunnen worden en aluminium geeft een oxidelaagje die juist beschermend werkt.
    Als de snaren verder nooit zijn gebruikt zou ik ze er op zetten en eens bekijken/luisteren hoe ze klinken.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    't Gebeurt niet vaak. maar ik ben het in dit geval geheel met de vorige spreker eens.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Heel opmerkelijk inderdaad! Is denk ik de eerste keer!
    En dan staat er ook nog geheel bij. Ongelofelijk. :)

    Ik ga niet trakteren maar zal er een 'vind ik leuk-je' van maken.
     
    Marloes, Hubertus Bogaers en Willemien vinden dit leuk.
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Zou het de kersttijd zijn? :rolleyes:
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ja, het is de Kersttijd: in januari gaan we weer los!;)
     
    Marloes, JosHuis, marloes s en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Als handelaar/verzamelaar koop je weleens een viool met daarbij in de koffer nog wat enkele oude snaren, ik heb er ondertussen een doos vol van, de stalen g,d,a snaren zijn meestal nog prima als je ze gepoetst hebt, de E breekt weleens bij het kogeltje maar ook in het midden of bij het kielhoutje dit komt door roestvorming de dikkere snaren hebben hier minder last van.

    Overigens heb ik ook veel darmsnaren van fabrikanten die al lang niet meer bestaan maar die zijn ook nog steeds speelbaar!
     
  8. JosHuis

    JosHuis

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    54
    Mijn ervaring bevestigt antwoord #2 en #3. Ik vroeg me af of dit ook voor darmsnaren kan gelden.
    Chrish geeft in #7 het antwoord. Verrassend, vind ik, dat het ook voor darm op gaat.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    ChrisH is wat optimistisch over darmsnaren: je kunt er geluk mee hebben, maar over het algemeen is de levensduur van darmsnaren (gebruikt of ongebruikt) nogal beperkt.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Zoals ik in #2 aangaf is mijn ervaring dat een darmsnaar uitdroogt en bros wordt. Het lijkt misschien nog een bruikbare snaar maar zodra je die bevestigt aan het staartstuk zal de knoop er al snel afbreken of bij het opspannen spontaan ergens breken.
    Ik kan me daarom niet niet vinden in de beweringen van chrish en JosHuis.
     
  11. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Ik verbaasde mij daar ook over, de eerste keer deed ik ook een bril op voor het geval er wat in de lucht zou vliegen. Ik heb het met meerdere darmsnaren geprobeerd zowel degene die in een zakje komen en al klaar zijn als de snaren die dubbel zo lang zijn en die je zelf in 2'en moet knippen en een knoopje erin moet leggen. Ik heb er nog nooit 1 zien breken wel gebeurt het dat bij het kieltje een winding loskomt en dat zal door uitdroging komen maar dat is misschien 2-3 keer gebeurd en ik gebruik de snaren heel vaak voor oude studieviolen die geen nieuwe snaren verdienen..
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Als vaste gewoonte koop ik gewoon ieder jaar nieuwe snaren. Niks geen gezeur over houdbaarheid en zo.

    Ja ik weet het: de meeste violisten en cellisten zijn krentenwegers, maar ik ben hierop gelukkig een uitzondering. Ik heb twee redenen om nieuwe snaren te kopen.

    Ten eerste wil ik gewoon nieuwe snaren, omdat mijn auto na een aantal kilometers ook een nieuwe snaar krijgt. En omdat mijn huis ook op tijd wordt geschilderd. En ik ook na een bepaalde periode mijn CV ketel laat vervangen. Gewoon normaal onderhoud dus.

    En de tweede reden is dat ik de vioolbouwers ook wat wil laten verdienen, ze hebben het tenslotte al moeilijk genoeg.
    Als iedereen deze goede gewoonte volgt dan hebben de violisten geen overjarige snaren meer en de vioolbouwers een vast basis inkomen.
     
    marloes s en JosHuis vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina