Nieuwe strijkstok

Discussie in 'Viool' gestart door benartwork, 5 okt 2015.

  1. benartwork

    benartwork

    Lid geworden:
    18 apr 2014
    Berichten:
    4
    Ik ben nu ongeveer weer 2 jaar bezig met vioolspelen. Heb vroeger toen ik 9 jaar was ook 2 jaar les gehad en heb het vioolspelen op latere leeftijd (55) weer opgepakt. Het gaat eigenlijk best heel goed, maar loop steeds tegen het feit aan dat de strijkstok die ik gebruik niet echt meewerkt. Er staat het merk 'Lupot' op, maar ik vind hem wat te zwaar en spreekt niet zo goed aan. Ben dus nu op zoek naar een nieuwe stok en ik vernam dat er tegenwoordig ook goede stokken van carbon zijn. Wie kan mij er wat meer over vertellen? Wanneer je die berichten op internet van de strijkstokmakers moet lezen, moet het geweldig zijn. En zou ik een aantal stokken ergens kunnen uitproberen voor een bepaalde periode. Kortom, hoe gaat dat eigenlijk.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Ja, dat kan allemaal. Ik heb hierover een PM gestuurd.
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Ja, uitproberen, dat is een kansrijke manier en er zijn vaak mogelijkheden. Wat je eigen stok betreft zul je ook wel gewezen worden op opnieuw laten beharen en op het harsen. Wie weet wat je stok dan doet .... .
    Sommige vioolbouwers geven je gerust een stok mee om thuis te proberen. Wat in elk geval mogelijk is is een afspraak maken en een hele rits stokken proberen (steeds 2 of 3 klaar laten leggen en de mooiste eruit nemen of de mindere opzij leggen, weer een andere erbij enz.). De duurste hoeft niet altijd beter te zijn.
    Carbon: we lezen over goede ervaringen. Een medespeler treffen die het gebruikt komt nog niet voor. Ik zag ze tussen al mijn viool- en cellocollega's (amateur) niet voorbij komen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Als de stok zelf nog mooi recht is en verder goed is zou je met een nieuwe beharing veel geld kunnen besparen. Ga er eens mee naar de strijkstokkenmaker.
     
  5. benartwork

    benartwork

    Lid geworden:
    18 apr 2014
    Berichten:
    4
    Ik ga eens even bij de vioolbouwer langs om de verschillende mogelijkheden te bekijken en idd misschien valt er wel wat aan de bestaande stok te doen. Blijf daarom wel benieuwd naar ervaringen met die Carbon stokken. Er zullen toch wel forumleden met een dergelijke stok spelen of gespeeld hebben? Zelf uitproberen is natuurlijk altijd het beste. Groet, Ben
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik ken, en speel weleens, met een cellist (ook leerling bij mijn leraar) die heel blij is met zijn carbonstok. Ik heb er ook op mogen spelen tijdens een repetitie van het ensemble waar we samen in zaten. Dat speelde beslist heel fijn!
    Alleen...de allerfijnste stok is toch de houten geworden!

    Op het forum is ook een apart topic over carbonstokken
    https://strijkersforum.nl/threads/carbon-strijkstok.2738/

    en

    https://strijkersforum.nl/threads/keuze-van-geschikte-strijkstok.2919/#post-26276

    en dan maakt het eigenlijk niet echt uit of je voor een vioolstok gaat of een cellostok. Je bent toch met hetzelfde soort keuzeproces bezig in het geval je uiteindelijk toch een andere stok wilt.
     
  7. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Carbonstokken hebben één groot voordeel t.o.v. houten stokken:
    Je kan er mee gaan zwemmen :)

    Mopje hoor.
    Uiteraard altijd welkom voor tips en advies.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Met een houten stok kan je ook zwemmen.:D
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik vind het wel een eye-opener van je dat je beter af kunt zijn met een carbonstok dan een stok van goedkoop hout.
    Dit dus voor wat betreft het zoeken in de categorie lagere prijs strijkstokken.

    Wat betreft de prijsklasse van zo'n 500-750 euro kom je met houten stokken al in het betere houtsoort. De strijkstok die ik nu heb, verslaat bijvoorbeeld de dure Arcusstok van 900 euro (echt honderden euro's duurder dan mijn houten) op veelzijdigheid (kan zowel 'springen' als mooie lange tonen, alleen zonder moeite heel hard spelen lukte beter met die Arcusstokken. De andere stok, als ik mij niet vergis de CodaBow, speelde best aardig voor een repetitie, maar kan toch niet op tegen mijn mooie houten en waar 't 'm in zat? Dan zou ik er langer mee moeten experimenteren om dat goed op een rijtje te krijgen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Carbonstokken klinken doorgaans heel zuiver, TE zuiver.
    Dit heeft twee grote oorzaken
    1: carbon is homogeen en foutloos, in hout heb je altijd afwijkingen, perfectie is vaak zielloos, ook in strijkstokken.
    2: veel belangrijker: Een mooie klank is het resultaat van en trilling (snaar) maar vooral van de juiste demping van die trilling. klink op het eerste zicht vreemd maar waar het om gaat is de boventoonrij (een la op de viool is niet hetzelfde als een la op eentrompet). Carbon heeft compleet andere dempingseigenschappen dan pernambuco of dan massarandube (een van de houtsoorten die onder brasilhout vallen). Voor dat carbon-strijkstokmakers daar geen oplossing voor hebben zal hout altijd mooier klinken.
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Begrijp ik hieruit dat een carbon-viool dan driemaal niks is wat klank betreft ?
     
  12. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Eigenlijk heb ik dezelfde ervaring als Marcelita. Voor mijn cello heb ik nog niet zo lang geleden een nieuwe strijkstok uitgezocht. Daarvoor heb ik een stuk of 6 stokken mee naar huis gekregen (nog bedankt Bert voor deze goede service), waaronder een paar carbonstokken. Er waren 2 stokken die er echt uitsprongen, 1 carbonstok en 1 houten. Het is uiteindelijk de pernambuco stok geworden maar de keuze was best lastig; ze lagen dicht bij elkaar. Qua speelgemak en -gevoel waren ze vergelijkbaar; de carbonstok kon meer volume produceren maar de houten stok had nèt even een andere, meer verfijnde klank die mijn docent heel treffend omschreef als 'romig'.
    Overigens om de discussie over klankverschil nog even op te rakelen; ik heb niet alleen met mijn docent overlegd maar ook mijn man blindelings laten luisteren (dwz dat hij niet wist welke stok ik in handen had) maar ook hij kon het verschil in klank horen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Kun je die dempingseigenschappen meten of kwantificeren? Is een perfect stuk hout dan ook zielloos. Ik heb veel ervaring met zowel houten als met carbonstokken. Houten stokken kun je niet zo maar over een kam scheren, maar carbonstokken ook niet: er zijn verschillende typen carbon: het type met wapening (de textielstructuur is vaak in de vorm van een ruitpatroon zichtbaar - CodaBow, Carbondix) en zonder (carbon-vezels zijn ongeveer in de lengte in een kunsthars ingebed; de vezelstructuur is na het slijpen te zien -zoals bij Arcus- of dekkend gelakt -zoals bij JonPaul.
    Wat ik begrepen heb dat je met een z.g. Lucchi-meter de snelheid van een gestandaardiseerde geluidsgolf over een bepaalde afstand in carbon 0f hout kan meten en dat de stokken waarin de geluidsgolf zich het snelst beweegt, ook het best presteren. In carbon plant geluid zich sneller voort heb ik mij laten vertellen. Voordeel van carbon is, dat je er (omdat het zwaar is en de stokken dus hol moeten zijn) trucs met de wanddikte op verschillende plekken mee kunt uithalen om zo te schuiven met de balans, de gewichtsverdeling en mogelijk ook de dempingseigenschappen. Dat is precies hetgeen een innovatieve firma als b.v. CodaBow uit de VS doet om de carbonstokken te verbeteren. Ik wil hier niet uitsluitend doorgaan voor Carbon-profeet; ik geniet ook zeer van de bezoekjes van stokkenmakers die vol trots een kist prachtige houten stokken opentrekken: ik vul daar graag mijn collectie weer mee aan. Maar het goede Pernambuco raakt zoetjesaan op, nieuw gekweekt kan mij nog niet zo bekoren en carbon scoort nu al heel goed en is nog niet uitontwikkeld. Geef carbon naast hout een kans, en test desnoods geblinddoekt, omdat er de nodige strijkers zijn die met de paplepel ingegoten kregen dat een stok van hout moet zijn en dat "plastic niks kan wezen" Maar we spelen intussen al jaren op snaren van allerlei kunststof i.p.v. darm en gebruiken veelvuldig kunststof onderdelen als snarenhouders aan instrumenten.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2015
    Marloes en zapling vinden dit leuk.
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Wat een mooie beschrijving van het zoeken en de klank is dit!
     
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Het belang van dempingseigenschappen. Ik hoorde daar ook eens over op een workshop van stokkenmakers. Enorm interessant. Het gaat ons natuurlijk om het spelen en de klank, maar ik vind het zo leuk om er ook iets van te begrijpen!!
    Misschien is het: trilling + demping = karakter v klank.
     
  16. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Om te beginnen trilling - demping... of zoiets toch.
    De boventoonrij is vast, altijd en bij elk instrument hetzelfde. welke boventonen versterkt worden en welke gedempt maakt de specifieke klank van een nstrument ,kerkorgel of cello of doedelzak (brrrrr). Uiteindelijk mag de strijkstok ook gewoon mee in dit rijtje want hij doet net hetzelfde, in combinatie met het instrument dan.
     
    zapling vindt dit leuk.
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    En als je verkeerd intoneert, ook gelijk té vals. Toch?

    De mooiste uitvoeringen zijn inderdaad daar waar de imperfectie tot kunst is verheven. Het heeft iets broos, gevoeligs. Een carbonstok zou dan weer meer geschikt zijn voor een bepaald soort achtergrondmuziek waar je niet afgeleid moet worden door gevoeligheid. Misschien wel bijv. bij internetgames met van die gelijkmatige muziekjes die kunstmatig zijn geproduceerd. Als je dat na zou willen proberen te doen, helpt een carbon stok je hier eerder mee. Denk ik.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    En is dat nu op eigen waarnemingen gebaseerd Marcelita, of filosofeer je maar wat uit de losse pols?
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Je kunt wel uit mijn formulering opmaken dat het wel uit de losse pols moet zijn. Maar misschien slaat die losse pols in jouw ogen wel een beetje op hol?:rolleyes:
    Ik heb inderdaad weleens met carbonstrijkstokken gespeeld in het kader van de juiste stok voor mij zoeken. Hierdoor kan ik mij wel iets voorstellen bij wat @n.plog in #10 beschrijft. Maar het is misschien wel iets té karikaturaal hoe ik het verder heb opgevat.
     
  20. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    De vraag gaat over het uitproberen van strijkstokken, daar kan ik helaas niet mee helpen. Maar ik heb nadat mijn oude pernambuco stok was kromgetrokken, ras gezocht naar een carbon vervanger en kan uit eigen ervaring melden dat het kwaliteitsverschil bij stokken tussen de €50 en €125 behoorlijk groot is en ongeveer, maar niet precies, evenredig aan het onderlinge prijsverschil.
    Ook, dat ik blij ben met de Carbondix altviool stok, gekozen uit 8 of zo mededingers, en met een merkloze Chinese lichtgewicht vioolstok van ongeveer €150 die ik heb gekocht. Waarbij ik opmerk dat de Carbondix wat aan de zware kant is voor mijn 15" alt en ik inmiddels denk aan een Arcus om hem te vervangen.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015

Deel Deze Pagina