Als je jouw idee van klank geeft aan iemand die deskundig is, kan hij/zij je anders wel op weg helpen met de juiste snaren. Mijn beeld van een deskundige is iemand die luistert naar wat de wensen van violist zijn en die vervolgens weet hoe je dat uit een viool kan halen. Voor het bepalen van jouw eigen klankbeeld gebruik je oren en je ervaring, de bouwer gebruikt vervolgens zijn oren en ervaring om jouw klankbeeld waarheid te doen worden...... En ik denk dat dat nou ook precies hetgeen is wat verrreweg de meeste vioolbouwers zullen doen. hartelijke groet, Annemieke
Was het maar waar dat "de bouwer met zijn oren en ervaring jouw klankbeeld, jouw klankideaal te voorschijn kan brengen". Dat hangt in sterke mate af van de mogelijkheden die het instrument in zich heeft. Wat wèl zou moeten: er het maximale uithalen en de bouwer weet op een zeker moment wanneer het moment is aangebroken dat dat is bereikt. Is het ideaal daarmee niet tot klinken gekomen, dan zal men zich moeten bezinnen of een ander instrument moet worden aangeschaft. Frits
Ok, mits het natuurlijk in de viool zit. Een lamme leer je ook niet lopen, al is met misschien een vergelijking die wat kort door de bocht is.........Ik neem aan dat aan het optimaliseren en aanpassen van klank ook een einde zit. (niet dat ik daar nou zo zelf mee bezig ben, ik moet eerst maar eens zelf klank leren maken) Er was echter een zin van Pleunie die me opviel (zie boven, mijn vorig bericht). Ik vermoed dat vioolbouwers over het algemeen graag en voldoende in samenspraak met de violist werken en dat het dus niet zozeer de deskundige is die bepaalt. hartelijke groet, Annemieke
Aha, ik denk dat ik je nu volgen kan! Binnen wat de viool in haar mars heeft, wil je in samenspraak met de vioolbouwer een bepaalde klank hebben. Met zijn/haar kennis zou dan met een bepaalde set snaren of combinaties daarvan dat ideaal verwezenlijkt kunnen c.q. moeten worden. Correct? Frits
Ik ben vorig jaar samen met mijn cellojuf naar Zutphen geweest. Zij had, op aanraden van een van de lokale vioolbouwers, een complete set Larsen medium op haar cello. Van Berkum bekeek eerst of haar cello technisch in orde was (stapel, kam enz.) en vroeg haar daarna iets te spelen, probeerde ook haar persoon een beetje te leren kennen. Na het proberen van een aantal snaren, kwamen we op een heel ander type snaar voor haar C (Jargar zilver). Toen die erop zat, werd een passende G gezocht, daarna een passende d, en een a. Het uiteindelijke resultaat was een combinatie waar niemand, zelfs Van Berkum niet, aan gedacht had. Ze had nu Jargar C, G en a en een Larsen d, terwijl Jargar en Larsen toch zo ongeveer de twee uitersten in het hele spectrum zijn. Mijn cello werd vervolgens ook aan een kritische blik onderworpen. En warempel, de stapel stond schots en scheef en bleek niet te passen. Dus die werd eerst vervangen. Daarna begon het proberen van snaren. Ook ik kwam uit op een combinatie die ik niet verwacht had en waar andere bouwers en deskundigen nooit op waren gekomen (Larsen kabelkern C, Larsen medium G, Larsen soloist dolce d en Larsen soloist forte a). Je betaalt wel veel bij Van Berkum voor het advies (€ 60,- per uur), maar als ik alle snaren die ik die dag heb geprobeerd had moeten kopen om te proberen, was ik veel meer geld kwijt geweest. En wat betreft grammatica en spelling, toevallig heb ik daarvan mijn beroep gemaakt. Het feit dat je daar aandacht aan besteedt geeft aan dat je je lezers serieus neemt. Iedereen heeft al op de lagere school leren spellen. Mensen die zeggen dat ze het zo moeilijk vinden, vind ik een beetje gemakzuchtig. Als je musiceert wil je valse noten toch ook zoveel mogelijk vermijden? En dan wil je toch ook zo mooi mogelijk spelen om je publiek te behagen? En daarvan zegt toch ook niemand hier dat hij zich daar maar niet mee bezig houdt omdat het zo moeilijk is? Bovendien, als je in je browser een goede spellingsplugin installeert, haalt die er al een hoop fouten uit.
Lise schreef: (.....)"Je betaalt wel veel bij Van Berkum voor het advies (€ 60,- per uur), maar als ik alle snaren die ik die dag heb geprobeerd had moeten kopen om te proberen, was ik veel meer geld kwijt geweest."(.....) Hoelang is van Berkum dan bezig met een cello? Want als de selectie in een kwartiertje is gedaan, valt het reuze mee. Valt het opnieuw zetten van de stapel en het pas maken daarvan ook in hetzelfde uurtarief of staat daar een apart (vast) tarief voor? Frits
Bovendien, de snaartypes die beschreven worden zijn tamelijk normaal "gereedschap" voor een vioolbouwer; niet iets waarvoor je alleen bij van Berkum terecht komt.
Ja ja Bert, we weten het. Voor snaren kunnen we ook bij jou terecht. Maar mijn vraag (post #26) was gericht aan Lise. Frits