Inmiddels staat er een recensie van dit boek in het decembernummer van het blad ARCO van ESTA Nederland/Vlaanderen (De club can docenten op een strijkinstrument) van de hand van Mart Roegholt. Citaat:"Een aanwinst op de methodemarkt! "
Alleen..ik heb geen abonnement op dat blad (ben geen lid van ESTA, vandaar). Ik kan het niet lezen, al zou ik het artikel/recensie wel willen lezen.
Dat begrijp ik, maar het hier zomaar kopiëren zou inbreuk maken op het copyright. Ligt het niet bij jullie in de Bieb?
Ik zal eens kijken, weet het zo niet. Ze is afgestudeerd viooldocent, dus lijkt me nogal logisch dat ze lid is van de beroepsvereniging ESTA. En wellicht hoef je geen concertviolist te zijn om leerlingen goed les te kunnen geven!
Docenten kunnen al dan niet lid zijn van de ESTA. Heel benieuwd naar de zienswijze van Oosterhof op het mogelijke of onmogelijke lidmaatschap van Brouwer.
Dat het mogelijk was, was van meet af duidelijk, maar zonder enige aanleiding voer je het in jouw ogen twijfelachtige lidmaatschap van Brouwer van de ESTA op. Dan is een verklaring toch niet te veel gevraagd?
Alvorens dit te plaatsen heb ik nauwkeurig uitgezocht of het toegestaan is artikelen uit de Arco extern te delen/of er copyright op zit. Dat mag, er zit geen copyright op. Voor de geïnteresseerden voeg ik het bij deze bij.
Dat is mooi om te weten: als er een artikel of recensie dat in Arco is pgelaatst heel specifiek aansluit op wat we hier bespreken, het hier gedeeld kan worden zonder problemen met copyright. Jullie methode vraagt natuurlijk wel een sterke affiniteit van docenten met de creativiteit, fantasie, improvisatie en luistervaardigheid trainen van (jonge) leerlingen. Zo zal elke methode zijn eigen fans hebben onder docenten. Jullie methode lijkt mij vooral handig bij leerlingen die nog geen noten kunnen lezen en ook geen grote haast hebben dat snel te leren. Jullie starten daar veel later mee. Hebben jullie je methode ook uitgeprobeerd op leerlingen die wel al noten lezen (die bijvoorbeeld eerst blokfluitles hadden in combinatie met AMV)? Krijg je dan niet dat ze persé van noten willen spelen vanaf het begin? Overigens denk ik dat je zelfs dan nog de luister-en naspeeloefeningen en het improviseren (zoals in jullie methode is ontwikkeld) gewoon met de leerlingen kunnen oppakken en natuurlijk de motorische oefeningen. Op gehoor leren naspelen en improvisatie, ook met volwassenen kan dat nog heel goed. Ik zie het bij hoe onze wereldmuziekgroep Ravelijn geleid wordt. We krijgen daar geregeld een stukje ter plekke te horen dat we leren spelen zonder bladmuziek. Die stukjes hebben dan nog wat 'gemenigheidjes' doordat er een zigeunertoonladder een rol speelt in plaats van de meer vertrouwde en dus voorspelbare 'gewone' toonladders. De bedrevenheid om het op te pakken, is aanmerkelijk toegenomen in de groep. Zo ook het improviseren: er zijn in diverse stukken een paar maten die ruimte geven tot improvisatie en dan komt iedereen aan de beurt (je moet dan ook weer binnen die bepaalde zigeunertoonladder iets durven spelen). Het kan, ook bij volwassenen die met traditionele methoden hun instrument hebben leren bespelen.
Noten lezen veel later....nee hoor, al na 10 weken beginnen we ermee. Dus dat is geen probleem als iemand al noten lezen kan. En ja, ook in dit opzicht is er vele jaren getest en de vraag naar noten in les1 kwam nooit. De methode heeft als uitgangspunt zoveel mogelijk leerwegen tegelijk te bewandelen en probeert dit inzicht uit de recente hersenonderzoek uit te werken. Een ieder die met viool begint snapt dat het vinden van een klank prioriteit heeft en dat het noten lezen best even kan wachten. Laten we niet vergeten dat muziek per definitie iets auditiefs is en dat het eigene van muziek niet op papier te vangen is . Deze boodschap wil ik ook uitdragen. Maar noten lezen is na een poosje wel handig dus na de auditieve motorische fase wordt een breed scala aan leervormen aangeboden waar noten lezen voldoende aandacht krijgt. Vioolwereld probeert een handvat te geven complete muzikanten op te leiden, violisten die zowel van blad kunnen spelen als op gehoor kunnen spelen. De doelgroep is dus juist heel breed. Ook zijn de leermiddelen divers: de docent, boek, internet en daarbinnen weer veel diversiteit denk aan MP3 foto video notentekst, etc etc
Dank voor je verheldering! Ik las dat pas bij les 15 aan notenlezen werd begonnen en had geen idee hoelang het duurt voordat je aan les 15 toe bent.
In de recensie staat les 15 en notenbalk met 5 lijnen ..maar daarvoor druppelen al zaken uit het noten lezen binnen, les 10 heeft een 1-lijnige balk. En...15 lessen is op de vele jaren die je nodig hebt om een beetje leuk te spelen nog altijd relatief vroeg....
Overigens geef ik ook lezingen waarin ik vertel over de methode. Eerstvolgende is op 18 januari om 16.00 u , St Jorisstraat 20 Den Bosch. Toegang gratis. Graag aanmelden via nicodezaire@gmail.com
Ik zou inderdaad wel denken aan een lezing/workshop om docenten goed wegwijs te maken in de methode. Boek 1 is nu uit, is er al zicht op de uitgave van het volgende deel?
Ja, deel 2 komt binnen een maand of 2 uit. Morgen worden de foto's gemaakt.Ik houd jullie op de hoogte.
Hey wat leuk dat ik zo mijn 'oude' vioolleraar tegen kom. Inmiddels overgestapt op de cello dus even wachten tot je boeken uitkomen voor cello.