Nog eens een strijkstok ; H.A. Stöhr

Discussie in 'Aangeboden' gestart door gerardk, 6 okt 2011.

  1. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Ik ben op zoek naar een oude cellostrijkstok die me geen fortuin kost - je moet er wat geluk bij hebben en ook risico nemen, zeker als je op Ebay iets vindt. Daar staat een oude strijkstok van ene H.A. Stöhr te koop voor nu 84 pond ( er kan tot vanavond nog hoger worden geboden), dus iets meer dan 100 euro. Over die Stöhr kom je op internet niets tegen over deze bouwer, behalve dat wat stokken op veilingen voor hoge prijzen zijn weggegaan. Weet iemand iets over deze H.A. Stöhr?

    Antwoorden hoeft al niet meer (14 u 6) voor de strijkstok is al een bedrag geboden waarop ik afhaak. dank voor 't lezen.
     
  2. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Misschien toch een tip voor in de toekomst... Koop geen bogen/instrument via eBay!
    je bent nooit zeker over de echtheid van de boog of de staat ervan.
    Vaak zijn de bogen niet meer bruikbaar (of zitten er barsten in)....

    Je moet er altijd vanuit gaan dat ze een waardevolle boog nooit gaan verkopen onder hun prijs... dus als dit het geval is ga ervan uit dat er iets mee mis is (of namaak).
    Je ziet duidelijk dat alle dure bogen op eBay verkocht worden met certificaat.

    Kijk liever wat op 2ehands.nl (of.Be) of kapaza.
    Zo heb ik zelf een celloboog van Heinz Dölling gekocht voor 650euro.
    Was van een oude vioolbouwer die ze wegdeed voor de prijs die hij er in 1980 aan betaald heeft... Dus zo kan je nog wel koopjes doen. (Boog is trouwens geschat op 2000euro)

    Maar een boog moet je eerst zien, nakijken en ermee spelen!
    Het is niet omdat je een 'dure' boog of een boog met een naam erin koopt dat het een goede boog is.
     
  3. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Misschien nog iets.... Als je een hoop bogen bijeen wil zien kan je altijd naar een veiling zoeken.

    Zo kijk ik zelf regelmatig op www.tarisio.com
    (er loopt nu een veiling tot ergens in November; met heel wat cello's, violen, en bogen)

    Binnenkort is er ook de veiling in Keulen of Berlijn: www.Bongartz-auctions.com
    Dat is al iets dichterbij dus daar kan je zelf een kijkje gaan nemen (ga ik ook doen! gewoon uit interesse als er iets leuk bij zit)

    Let wel op... Tarisio heeft ontzettend HOGE kosten! Heb hen gemaild hierover omdat het niet helemaal duidelijk is....

    Voor een boog betaal je de uiteindelijke prijs + 50euro verzendingskosten + 20% van de totaalprijs ! Dus dat kan aardig oplopen... een boog van 1000euro kost je dus minimum 1250euro! voor instrumenten moet je nog een duurdere verzending bijrekenen + een verzekering!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Och, in Nederland (Hilversum) zit een veilinghuis waar ook een aanzienlijk percentage veilingkosten op de aankoopprijs komt: 27% en dat is dus nog meer dan bij Tarisio. (Kijk maar eens onder Veilingen > Voorwaarden op hun site.) Ik denk dat je bij een bieding gewoon het extra bedrag erbij moet verdisconteren en moet stoppen als jouw limiet is bereikt. Je hebt het zélf in de hand.
     
  5. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ja tuurlijk maar bij tarisio moet je toch goed zoeken voordat je hun tarief vind... En ze schrijven gewoon + 'verzending' Maar bij een cello kan dit aardig oplopen hoor
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Prachtige site, die Tarisio-site! Je kunt de instrumenten tot in de kleinste details bekijken; zo zijn o.a. de restanten van het zwarte randje om de krul van de Guadagnini nog zichtbaar. Wat mij echter wel opvalt is dat de handwerkelijke perfectie bij deze oude instrumenten helemaal niet zo groot is, onregelmatige krullen, ongelijke f-gaten. Maar ja, de naam,hè? Ik denk dat veel "Chineesjes" perfecter zijn gemaakt... :p
     
  7. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Jah tarisio is inderdaad een hele goede site. Staan heel wat instrumenten op en vind het alleen al boeiend om er door te bladeren en ze allemaal te bekijken.

    Helaas is dit enkel tijdens de veiling.. als de veiling gedaan is moet je 'member' (betalen dus) zijn om de archieven te bekijken...
     

Deel Deze Pagina