Oefenen en noten leren lezen

Discussie in 'Viool' gestart door Guido P, 27 jun 2015.

  1. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Gisterenavond eens mijn eigen opgenomen, op youtube gezet en aan iemand laten horen die vroeger nog viool speelde en die zei: mooi, zuiver en toonvast :)

    Bon, het spelen met anderen: bleek dat alle stukjes in toonaarden met mol waren, ik moet nog beginnen aan de mollen :) Dus paniek maar na een kwartiertje was er rugdekking van mijn lerares en die legde me uit wat ik kon doen en hoe het zo een beetje marcheerde met meerdere instrumenten en het is al bij al nog goed afgelopen, gelukkig zijn we niet verder gegaan dan spelen in een parkje. Donderdag nog eens dus even tijd om de mollen te zoeken :)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dat is ook wat: :oops:mollen! Maar zo te horen heb je een leuk begin gemaakt in een parkje!
    Dat wordt dus lekker sleutelen aan mollen, ach ja, jij bent toch al aardig in een soort crashtempo bezig viool te leren spelen:). Een beetje meer mol erbij, met kruizen ben je natuurlijk al wat vertrouwd.

    Niet verkeerd om zulke complimenten te krijgen over je vioolspel! Dat is een flinke opsteker!
    (wij van SF zijn natuurlijk benieuwd....zouden wij het ook mogen horen????:cool:)
     
  3. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Tja, kan maar de grond ingeboord worden :), 't is gewoon wat strijken, 2 was na horen vd foutjes in 1: https://www.youtube.com/channel/UCFs2_epaiak70wTRBktOXZA
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoezo grond inboren? Doen we hier niet op het SF. Veel leuker om elkaar aan te moedigen!:)
    Het klinkt als een goede basis! En je hoort zelf waar het soms nog beter kan en dat doe je dan ook.
    En er is altijd wel weer wat bij te schaven, ook bij mij met cello al speel ik langer.
    Op jouw mooie, goede basis kun je mooi verder bouwen. Leuk dat we het hebben mogen horen!:)
     
  5. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Dankjewel!!! :) (zelfvertrouwen hé)
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, de één durft meer voor te spelen voor het forum dan de ander.

    Maar hoe heb je je er dan met die mollen vandaag uit gered (met rugdekking van je lerares)?
    Gewoon slectief wat noten gespeeld?
     
  7. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Meegaan op het ritme met B-mol te strijken en D op een ander stukje :) En ondertussen F-groot vanbuiten geleerd kwestie dak donderdag iets meer kan doen :) 't Was nogal veel in één keer, twaren vooral blazers. :) En drie aparte groepjes die dan samenspeelden. Maar men kan maar bijleren uit ervaringen. :)
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, en die blazers zorgen er ook voor dat jouw spel niet zo erg opvalt (misschien zacht uitgedrukt).
    Zo ben ik trouwens ook begonnen met samenspelen cello. Je leert er inderdaad duvelssnel de toonladders mee!
    Zo ben ik een keer als tamelijk beginneling (anderhalf jaar les) met het ensemble beland in het avondprogramma
    van het Cultureel Café in Wageningen. De acoustiek was daar schrikbarend goed (alles was te horen, dus ook fouten) en dat gaf bij het in-spelen nog een extra stressfactor. We hadden gelukkig veel goede blazers:D en bij bepaalde stukken speelde ik begeleiding alleen op de accoordtonen.
    Van het samenspelen in dit ensemble heb ik heel veel geleerd en ben nu de enige vaste bassist met mijn cello. Soms speelt er nog een basaccordeon nog lage partijen, maar meestal speelt ze de pianopartijen en dan ligt de accordeon stil.
     
  9. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Ik ga me vooral bezighouden met mijn leerboekjes en toonladders instuderen. En het wat serieuzer doen allemaal en meer ontspannend. Maar ben blij dat ik viool leer spelen, ik zie wel waar ze me nog allemaal brengt :)
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het wat meer serieuzer doen? Maar je bent toch serieus bezig, of vergis ik mij nou?
    (of ik kom misschien meer over als een losbol, dat kan ook:D)
     
  11. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Aandachtiger, (nog) meer discipline :)
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Heel herkenbare voornemens!:)
     
    Guido P vindt dit leuk.
  13. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    En kijk, deze namiddag ging het al vele beter bij dat groepje, in Fa-groot lukte het al aardig en voor de rest wat geïmproviseerd :) En nu wat gas terug nemen en alles trager en beter instuderen :)
     
  14. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Waaat? 'even' de toonladders en akkoorden geleerd, na wat uitleg de mollen gespeeld, en toen de keer daarop 'maar wat' geïmproviseerd?
    Klinkt als een natuurtalent. Krijg er bijna de neiging van om er maar mee op te houden want worstel daar nu na al die jaren nog mee ...
    (ofwel: ben stikjaloers ;))

    Klinkt goed allemaal: lol hebben, samen spelen, en vervolgens weer een hoop hebben om aan te werken. Dat is de lol van muziek maken! Leuk om te lezen :)
     
  15. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Goh ja, na zondag mijn notities met alle toonaarden erop bekeken, gevloekt op mezelf omdat ik Fa-groot eigenlijk wel moest kunnen en maandagavond mezelf ondergedompeld in notenleer en opeens het licht gezien. Improvisatie was gebaseerd op wat ik onthouden had van opmerkingen lerares zondag, toonaard Mi-mol ging niet dus tja. :)

    22 augustus is het nog een keer, misschien dat het iets met kruisen is dan want kan die al tot La-majeur en nu alles eens bekijken wat er vandaag is gepasserd en ook soort van studie-werkschema met lerares opgesteld vanmiddag waarmee ik een uur of 4 zoet ben per dag met uur pauze erin. Traag maar gestaag :)
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2015
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Traag maag gestaag, schrijf je. Laat dat Traag maar weg! En gestaag, jazeker! Ik begrijp dat jij vier uur bezig bent inclusief de pauze?
    Nee, bij mij gingen al die mollen er ook niet zomaar in en zeker niet in jouw tempo met gelijk toepassen in samenspel.

    En...was het eergisteren met de kruisen tot la-majeur?
    Zo te horen ben jij volgend jaar helemaal klaar voor het samenspelen op een (folk-)festival!:cool:
     
  17. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Vier uur, vijf uur, soms eens een uur. Neen, geen kruisen, mollen. Denk dak een uurtje per dag, 's avonds, notenleer ga studeren en moet echt nog veel beter en vlugger noten op viool vinden. Voel me gelijk een kabouter op stap in één of ander wonderbaarlijk universum waar elke dag wel iets te ontdekken valt. De beste les was gisteren dat ik op mijn houding moet letten, ik oefen veel en heb nog nooit iets gevoeld en gisteren deed mijn nek wat ambetant dus dat zeker een aandachtspuntje. :)
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2015
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Jaaaa, houding! Ik denk dat wij als volwassenen nog harder moeten uitkijken, omdat we zo ontzettend graag hard vooruit willen!!! Dan span je toch wat sneller ergens iets aan dat niet gespannen moet zijn. Een goede docent houdt dat precies in de gaten en wijst ons daarop. En als er iets is dat wij ter harte moeten nemen, zijn dat wel de adviezen en aanwijzingen op het gebied van houding. Eigenlijk zouden we de nonchalance van een jongere moeten hebben die ook nog eens wat fiedelt en verder nog zoveel andere dingen op een dag wil.

    En notenleer, dat is wel een gedoe voor als je dus als in jouw geval (begrijp ik) niet als kind hebt leren notenlezen.
    Met een beetje geduld leert iedereen het. Zelf moet ik dus tenorsleutel lezen en dan moet ik dus weer iets nieuws automatiseren. Ook het experiment met de altivoolsleutel is goed gelukt. Als je eenmaal notenschrift in je hoofd hebt zitten, gaat het volgende daarin steeds handiger!:) Maar ook dat had voor mij wel iets weg van de kabouter die op ontdekkingsreis ging. Krijg jij naast vioolles verder nog muziektheorie (toonladders e.d.)?
     
  19. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Neen, zelfstudie. Do-groot: do-re-mi-fa-sol-la-si, sol-groot: so-la-si-do-re-mi-fa#, Re-groot: re-mi-fa#-sol-la-si-do#, telkens een kwint bijtellen en mineur is kleine terts lager en Fa-groot is: fa-sol-la-sib-do-re-mi, Si-mol: sib, do-re-mib-fa-sol-la, Mi-mol= mib-fa-sol-lab-sib-re en de rest is voor later denk ik dan. Hele en halvfe noten snap ik ook, naar omhoog is meestal kruis, naar omlaag meestal mol behalve fa en do maar een si-kruis is dan weer een do. Sol-sol is een octaaf, kwint is 3.5 noten, kleine terts 1.5, grote terts 2. Gewoon even in ondergedompeld :)

    Deze is handig: users.skynet.be/thiran/muziek/avm3.pdf
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat is zeker een handige link! Zo kijk ik weleens in de door een muzieklerares afgedankte bundeltjes AMV per niveau muziekexamens NL systeem (A-B-C-D).
    Zelf wil ik mij altijd eerst wat afvragen, voordat ik het ga nazoeken. Als ik zomaar allerlei theorie lees, gaat het bij mij eerlijk gezegd het ene oor in en het andere uit. Die kwinten zijn voor mij pas echt gaan leven sinds ik cello speel.
    Door kwinten afstanden tussen de snaren, ben ik verder op ontdekkingstocht gegaan (dingen die ik eigenlijk geacht werd allang te weten:rolleyes:) en als ik dan wat nazoek, blijft het ook wel in mijn 'systeem' zitten.
    En als ik hoor wat grote terts, de kleine, de kwint eigenlijk inhouden (hoor=ik strijk het los en dan als accoord en ben mij tevens bewust waar ik die tonen dan pak ), dan ben ik op mijn manier aan het leren.

    Speel jij dan ook, als je bijvoorbeeld over een kwint leest, een kwint op je viool om het ook te horen? Of heb jij aan theorie genoeg?
     

Deel Deze Pagina