Ole Bull

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Elman, 16 sep 2013.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ole wie? Ja, Ole Bull. Een Indianen opperhoofd? Nee (hoewel hij er qua uiterlijk aardig voor door zou kunnen) maar Ole Bull is een legendarische Noorse violist die leefde van 1810 tot 1880.

    [​IMG]

    Hij werd in 1810 in Bergen geboren. Zijn vader had een grote carrière voor hem in gedachte maar niet in de muziek… Ondanks de voorkeur van zijn vader slaagde Ole Bull erin, als autodidact, het vioolspel onder de knie te krijgen. Zijn voornemen om de beste violist van zijn tijd te worden slaagde aardig. Robert Schumann schreef over hem dat hij tot de grootste van allemaal behoorde en dat hij op het niveau zat van Paganini voor zijn snelheid en helderheid van spel. Ole Bull was zeer populair in Noorwegen, Engeland en Italie. In Amerika staat zelfs een standbeeld van hem.

    Bull had contacten met Louis Spohr, Chopin en Heinrich Wilhelm Ernst. Hij was een vriend van Franz Liszt en heeft diverse malen met hem gespeeld. Daarnaast heeft hij de jonge Edvard Grieg gestimuleerd om verder te gaan in de muziek.
    Ole Bull was en is Noorwegens nationale trots. Hun eerste internationale ster. Zijn begrafenis was zeer waarschijnlijk de meest spectaculaire in Noorwegen.

    [​IMG]

    Op Youtube staan twee documentaires over hem.

    Eentje uit 1982:


    En eentje uit 2011, ‘The sound of Ole Bull’ over twee Noorse vioolspelende zussen die een reis maken om zich te verdiepen in Ole Bull. Aanrader!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik vind het meer gaan over de dames Ragnhild Hemsing and Eldbjørg Hemsing, die op zoek zijn naar het geluid van Ole Bull.
    Het schijnt dat Bull op een instrument speelde wat een vrij vlakke kam had. Een van de dames demonstreert daarna hoe gemakkelijk dat is wanneer je vierstemmig wilt spel, maar ik mis in de demonstratie hoe moeilijk het wordt om alleen op de A of op de D te spelen! Dat laat het filmpje nou net weer niet zien.
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Dat vroeg ik me inderdaad ook af, of je de A en de D nog afzonderlijk kan spelen. Ik vermoed van wel maar het zal best een uitdaging worden. Ole Bull speelde veel op 2 snaren totdat hij Paganini op 3 snaren hoorde spelen en dacht 'dan ga ik het op 4 doen'. Hij gebruikte daarvoor dus ook een langere strijkstok zodat het haar in het midden van de stok bij druk alle vier de snaren raakt.

    Overigens wordt Ole Bull hier genoemd in de top 10 van beste violisten ooit (wat natuurlijk heel subjectief is): http://listverse.com/2010/09/24/top-10-greatest-violinists-of-all-time/
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ole Bull heeft ook vioolconcerten geschreven. Hier info over de cd daarvan: http://www.gubemusic.com/album_14420 Daarop het concert in A major en Concerto Fantastico
    Op IMSLP/Petrucci staat alleen het Adagio als bladmuziek van een ander concert in E minor: http://imslp.org/wiki/Violin_Concerto_in_E_minor_(Bull,_Ole) (link werkt niet want laatste gedeelte krijg ik niet blauw, dus kopieeren en plakken in je browser))
    Naxos heeft dat Adagio op een cd staan, http://www.muziekweb.nl/Link/U00000652758/CLASSICAL . Ik zou graag de bladmuziek van het hele vioolconcert willen hebben + van dat concert in A major en Concerto Fantastico.
     
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Het eerste wat op JouwBuis staat van Ole Bull is
    Ole Bull - Violin Concerto in A major ("Grand Concerto"), Op. 4 (1834)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    @ post#6:

    Hoewel ik dit best wel interessante muziek vind, heb ik na 12 minuten moeten afhaken. Ik vond de opname dusdanig slecht dat de ergernis begon te overheersen. Het probleem is dat het orkest veel te luid is t.o.v. de solist. Pianissimo gedeelten zijn niet meer te horen of -wanneer je de versterking opvoert- schrik je je rot wanneer het orkest weer invalt.
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Inderdaad. Tijden terug Kavakos live gehoord. Dan is de balans viool - orkest opeens heel anders dan je gewend bent van cd-opnamen.
     

Deel Deze Pagina