Olielak

Discussie in 'Viool' gestart door Hopf, 13 apr 2015.

  1. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ronald, ik heb dat ook wel gedaan met oude violen, ik kan je een paar tips geven.

    Toets verwijderen: verwarmen met de föhn en tegelijkertijd optillen aan het overstekende deel. Na een poosje springt ie los. Misschien meteen een mooie ebben toets er op zetten?

    Lak verwijderen: als het spirituslak is, een handdoek in brandspiritus drenken en de viool goed strak inpakken. Na een uurtje uitpakken en de lak is nagenoeg verdwenen. Andere soorten lak zoals olielak kan je met gewone afbijt doen. Voorzichtig afschrapen b.v. met een oud betaalpasje. Goed met water schoonmaken en licht schuren.
    (Risico is wel dat de gelijmde delen ook loslaten, dan heb je er ook een lijmklus bij.)

    Hammerl lak : van elke soort is 1 blikje van 100 ml. genoeg. Zoals ik al vertelde moet je wel voorbeitsen met waterbeits. je zou ook kunnen kiezen voor een z.g. assortiment. Hammerl verkoopt n.l. ook pakketjes waar alles inzit voor het lakken van 1 viool. Alleen zit er helaas geen waterbeits in. Moet je een klein zakje van bijbestellen.

    Succes ermee!
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Hammerl levert Grundlack, kleurlak en Ueberzuglack in busjes. 100 ml zal genoeg zijn. Vergeet kleefdoekjes uit de schilderswinkel niet, voor een mooi resultaat onontbeerlijk. Ze nemen na schuren alle stof weg.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Kleefdoekjes? :(
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Nooit van gehoord? Ontzettend handig: in plastic luchtdicht verpakte doekjes van een soort open weefsel die gedrenkt zijn in een licht plakkerige stof. Als je een viool hebt geschuurd maak je met een kleefdoekje het oppervlak perfect stofvrij! Je kunt ze meerdere keren gebruiken; ik stop je weer in hun verpakking en doe er dan een knijper op, zo blijven ze langer plakkerig.
     
    Geert vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik kende ze niet, maar het lijkt me meer voor een bouwmarktklusser dan een serieuze instrumentenbouwer.
    Wie een scherp schraapstaal gebruikt, heeft je geen kleefdoekjes nodig.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Met een scherp schraapstaal op een gelakt oppervlak lijkt mij normaal gesproken niet wenselijk tijdens het lakproces, ongeacht de serieusheid van de bouwer. Volgens mij heeft Liuwe het hier over het schuren tussen de lagen, waarbij hij de kleefdoekjes gebruikt.
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Nee, als je van een oude viool de lak wil verwijderen moet je zo weinig mogelijk schrapen. Dan krijg je krassen die je later in de lak terugziet. Je moet de lak zover oplossen met afbijt dat het er bijna afvalt. Met een oud betaalpasje kan je drap er afchuiven. Van Spirituslak kan je met een doekje met spiritus de laatste resten verwijderen. Niet te veel met metalen schrapers werken als het niet echt nodig is.

    Tussen de laklagen moet je schuren om een mooi strak effect te bereiken. Een kleefdoekje zou handig kunnen zijn. Ik heb ze nog niet gebruikt. Gewoon een zachte stofkwast en een droge doek gaat ook. Stof wat in de natte lak komt schuur je later wel weer weg.
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik verbaas me soms over de hardnekkigheid waarmee mensen vasthouden aan oude gebruiken! En met een bouwmarktklusser is niks mis, ik heb kleefdoekjes ook bij de bouwmarkt ontdekt. Ik dacht altijd dat een serieuze instrumentenbouwer blij zou zijn met een tip die het lakproces positief kan beïnvloeden.

    Een kleefdoekje is gewoon een uiterst handig middel om stof van een oppervlak weg te krijgen, je neemt het stof gewoon wég! Met een zachte stofkwast en een droge doek houd je het stof niet vast, je verplaatst het. Gebruik dan een vochtige doek. Stofdeeltjes blijven aan een kleefdoek vastzitten, je neemt al het stof mee. Zo hoef je later ook geen stofdeeltjes weg te schuren.. Mijn lakresultaten zijn na het gebruik van kleefdoekjes een stuk beter geworden. Empirisch vastgesteld. Maar jongens, je hoéft ze echt niet te gebruiken, hoor! Het was maar een tip. Op'e wyn fan juster kinst hjoed net sile, zullen we maar zeggen.
     
    Geert vindt dit leuk.
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, klopt helemaal!
    Ik was even kwijt dat het ging om een reeds gelakte viool van Ronald waarbij de 'oude' lak verwijderd moet worden. :(

    Ik heb even gegoogeld op het trefwoord 'kleefdoekjes' om er achter te komen wat de samenstelling van het 'kleefspul' is. Want ik kan ook wel ordinaire plakband nemen, daar kleven de stofdeeltjes ook wel aan, maar dan breng je toch (een heel klein beetje) kleefmateriaal (meestal een polymeer) aan op het residu. Vandaar dat ik even wat verder doordenk dan de doorsnee bouwmarktklusser. Maar, ik kon er (tot nu toe) geen informatie over vinden: ze zullen ook gek zijn om dat te verklappen! ;)

    Maar Liuwe, je mag ze wat mij betreft gewoon gebruiken hoor! [Anders krijgen we weer het verhaal van Antonio Stradivarius, die -als hij gebruik zou kunnen maken van kleefdoekjes en watergedragen Glitsa- dat heus wel gebruikt zou hebben. Kan toch niemand controleren.]
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    image.jpg

    Ja Frits, hang deze maar boven je werkbank
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Moet ik de ventilator ook nog aanzetten! :)
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Dan zou ik maar wat kleefdoekjes neerleggen om het stof op te vangen..
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Als Stradivari deze tegel (in Italiaanse versie) had kunnen aanschaffen, zou hij hem geheid boven zijn werkbank hebben gehangen!
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Stradivarius kon helemaal niet zeilen. Het is algemeen bekend dat hij watervrees had. Anders was hij wel boten gaan bouwen.
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Il vento di ieri, non si può navigare oggi, zegt Google translate. Stradivari had een eenvoudige boot, een barca, liggen in de rivier de Po, Le Quattro Corde, waarmee hij in 1690 zijn beroemde quintet naar Florence heeft gebracht.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ja, en dat was nog een hele toer, aangezien de Po uitmondt aan de andere kant van de laars van Italië, zodat hij helemaal heeft moeten rondvaren, maar onze Held was niet voor een gat te vangen ;)
     
  17. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Gut, Bert, moet je het sprookje weer bederven? Je bent ook zo'n nuchtere noorderling, hè?:(
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Hoezo sprookje verstoren: Ik probeer er juist een welhaast mythische draai aan te geven, aangezien van Cremona naar Florence over water met zo'n Barca een ware Odyssee moet zijn geweest!:D
     
  19. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Op dit forum zijn we meesters in het afdwalen van het onderwerp! Het ging dus over olielak, het opbrengen ervan en het gebruik van kleefdoekjes na een schuurbeurt. Persoonlijk vind ik stof namelijk de grootste boosdoener tijdens het lakken. Hoe lossen jullie het probleem van stofdeeltjes/haartjes in de lak op? Wegschuren? Wegpolijsten?
     
  20. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja schuren en als als laatste polijsten. Geen stofje meer te zien. Haartjes van de kwast in de lak is soms wel irritant. Ik probeer ze er op tijd met een pincet uit te halen en dan weer schuren en lakken.
     

Deel Deze Pagina