Olielak

Discussie in 'Viool' gestart door Hopf, 13 apr 2015.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Nee Frits, Hammerl schrijft dit voor voor olielak en maakt daarbij geen onderscheid tussen olielak en spiritUSlak, het gaat om het verschil tussen slijpen van de olielak met water of polijstolie. Als je de olielak slijpt met Tripel (Rottenstone is een andere benaming blijkbaar, ik ken hem niet, bij mij stond op het zakje uit het Hammerl-pakket "Tripel") en water krijgt het oppervlak een wat dof uiterlijk, je schuurt blijkbaar wat meer. Als je de eindlaag na uitharding gaat polijsten met Tripel en olie krijg je een glanzend oppervlak. De eindlaag heeft, als hij is uitgehard, vaak een wat "goedkoop" glanzend oppervlak, hij glimt te erg; als je dan met Tripel en olie gaat polijsten, krijg je een zeer "beschaafde" glans. Misschien werkt olie op een olielaklaag minder schurend; een olielaklaag krijgt ook een beschaafde glans als je hem opwrijft met een klein druppeltje lijnolie. Deze laatste tip komt uit een dun boekje over de viool en de bouw van de viool van de Friese vioolbouwer Atze Sytsma, ergens van vlak na de oorlog. Sytsma was opgeleid als timmerman en hij heeft vanuit dat beroep vast en zeker dit soort trucjes geleerd, de oude opleiding aan de ambachtsschool leerde haar leerlingen wel wat meer dan tegenwoordig!
     
    Geert vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Liuwe, jij hebt Möckel toch ook? Nou, daar valt te lezen:

    Rottenstone/olie: gebruiken indien gelakt met spirituslak
    Rottenstone/water: indien gelakt met olielak

    (Het heeft alles te maken met de thermodynamica van het oppervlak, de DLVO-theorie, waar elders op dit forum al iets over werd gezegd. Maar het voert te ver om er hier dieper op in te gaan.)

    Anders gezegd: ik verzin het niet zélf (als dat al wat mocht uitmaken).

    Maar ja, als ik dit lees:
    wie ben ik dan om dat te ontkennen?

    Laat een ieder doen en toepassen wat hem/haar goed dunkt. Mij maakt het namelijk niets uit.
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat je na iedere laklaag moet behandelen met Rottenstone en water is voor mij nieuw. Ik schuur tussendoor even licht met waterproof schuurpapier. Mijn ervaring is dat je na de laatste laklaag beter wat langer kan laten uitharden, minimaal een week of 5.
    Ook olielak kan je tot slot polijsten met Rottenstone en olie. Na het polijsten kan je dan nog gebruikmaken van de z.g. high-gloss polish. Opbrengen, verdelen en meteen uitpoetsen met een zachte doek.
    De varnish cleaner kan je bewaren. Als de viool dan weer eens wat dof of vies is kan je dat gebruiken om te reinigen en weer glanzend op te poetsen.
     
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik lees in het boekje van Sytsma dat je de harsresten op de viool moet verwijderen met terpentijnolie, dat is volgens mij weer wat anders dan lijnolie.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Terpentijnolie? :(
    Gewoon Terpentijn zeker?
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik. Echte. In een blik. Het ruikt erg lekker.
     
    Geert vindt dit leuk.
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Geert,

    Bedankt voor de uitgebreide informatie. En heel misschien gebruik ik voor de laatste keer inderdaad wel schuurpapier (400 of hoger), want iedere keer die opgedroogde 'Rottenstone' uit de f-gaten te moeten peuteren begint ook te vervelen :cool:

    Ronald
     

Deel Deze Pagina