Omzetten vioolstrijktechniek naar cellostrijktechniek

Discussie in 'Cello' gestart door jis77, 29 mrt 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik heb erg veel moeite om de strijktechniek die je voor viool gebruikt om te zetten in strijktechniek voor cello. Het lukt een beetje om mn pols wat minder te gebruiken maar het gebruik van mn schouder voelt nog niet natuurlijk :(Uiteraard moet ik het de tijd geven, maar zijn er overstappers of mensen die beide instrumenten bespelen die tips hebben om dit proces te versnellen? Ik rem mezelf nu continu af om de techniek er goed in te krijgen, maar speel beter als ik met de techniek speel die ik gewend ben:p Alleen dan krijg ik na een tijdje dus last van mn pols :mad: en dat is ook niet fijn...

    Dus eigenlijk momenteel voor mn gevoel rechts grotere uitdaging dan links..
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Hallo Jis,

    Tja, je moet ook de strijktechniek voor viool niet overzetten op cello.... :)

    Ik heb mogelijk twee bruikbare tips, hoewel die in een les wellicht beter te gebruiken zijn dan met een post op een forum.

    - Laatst heb ik een heel verkrampte rechterhand van een leerling gecorrigeerd door haar een tijd met de houding van de rechterhand die je bij een barokcello gebruikt te laten spelen. Toen die houding goed was bleek ze in staat de stok ook op de juiste manier recht vast te houden op de moderne manier.

    - Als de rechterhand de stok niet goed kan vasthouden door automatisme van het vioolspelen, leer dan de linkerhand de stok op de goede manier voor cello vast te houden. Als dat lukt kan de "rechterhand laten weten wat de linkerhand doet" eventueel in een spiegel. Als je linkshandig bent is dat relatief gemakkelijk. Het kan voor rechtshandigen ook een truc zijn om de juiste houding van de linkerhand te pakken te krijgen, heb er succes mee en er iemand die viool gespeeld had te corrigeren hierbij. Dit helpt volgens mij ook om links/rechts coördinatieproblemen op te lossen.

    Maar ik betwijfel of dit uitleggen in woorden helpt, soms moet je gewoon zien en het voorgedaan krijgen of voelen wat er bedoelt wordt... laat eens weten of het helpt... succes!
     
    jis77 vindt dit leuk.
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Thx ben nu onderweg naar mn 2e les. Reageer later ;)
     
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    OK, Benieuwd of je docent er wat mee kan ....
     
  5. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    :p:D nope...

    Heb het net op les aangegeven en vaak mijn rechterhand opnieuw op de stok gezet. Want die staat ook nog weleens op vioolstand. Thuis oefenen met jouw tips Huub ;)

    Mijn lerares zei dat het strijken er verder wel ok uitzag...
     
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Het gaat wel lekker met de cello, linkerhand is de viool bijna kwijt:) heb wel wat minder tijd heb dan ik zou willen. Nu ik wat serieuzere stukjes ga spelen merk ik dat ik erg veel moeite heb met recht strijken en daardoor de klank niet lekker wil :eek: wellicht is dat een restje viool?
    Ik heb de neiging om bij de afstreek met de punt van beneden naar boven te strijken en bij de opstreek met de punt van boven naar beneden:confused: soort c op zn kant :rolleyes:
    Iemand tips hoe ik dit kan aanpakken? Speel al voor de spiegel en neem mezelf op...laatste slowmotion, daardoor zag ik wat ik deed haha...
    Punten zoeken om heen te strijken en vanaf te vertrekken oefen ik ook al...maar misschien zijn er nog meer ideeen?

    Groetjes Jis
     
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wat mij goed geholpen heeft is een poosje losse snaren te strijken en dan met de linker hand je strijkstok begeleiden.
    Goed voelen waar je stok heengaat en waar je rechter hand zich bevind.
    En wat mij ook geholpen heeft is de strijkstok op de kam te zetten en over de gehele lengte van de kam op en neer te bewegen en dan focussen op welke beweging en "route " je rechter hand maakt.
    Succes ermee.
     
  8. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Evenwijdig strijken aan de onderkant van de toets.

    Er zijn ook nog een soort geleiders die je op de toets kunt zetten en waar je je stok dan tussen twee staafjes in moet strijken. Heel erg irritant vind ik dat spelen...
     
  9. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Argh....ik blijf in de vioolstreek hangen!!! Frustrerend:mad:. Ik dacht dat het vooral de linkerhand zou zijn waar ik iets moest afleren, maar links gaat goed...

    Moet m ff kwijt grmpf

    (Recht strijken gaat wel een heel klein btje vooruit gelukkig ;))
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
  11. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Gefrustreerd.....
     
    JanHut vindt dit leuk.
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Heb heb beetje geduld met jezelf.;)
    Ik ken iemand die op hoog nivo viool heeft gespeeld en nu ondertussen al weer ruin 15 jaar cello speeld.
    Ook zij blijft zo af en toe worstelen met het verschil tussen viool en cello strijktechniek.
    Dat zet je dus niet zomaar even om.:)
     
  13. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja is ook zo, het zit onwijs ingebakken, en ik moet geduld hebben :rolleyes: maar het vervelende is dat ik daardoor, en vanwege niet recht strijken nu nog niet 'verder' mag naar moeilijkere stukken. Ik wil heel graag de andere posities in enzo...:p gelukkig zit er wel al wat positiespel in breval :D
    Maja ik krijg nog steeds last van mn pols als ik te lang speel dus dat moet er wel uit ook...
     
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Zo iemand ken ik ook (#12), @jis77 . Op haar 19e cello erbij gaan doen en op hoog niveau viool blijven spelen is wat deze vriendin deed. Toen zij het accent nogal op de cello legde wilde zij de viool verkopen om een cello te betalen. Haar opa stak er een stokje voor en zorgde dat zij ook de viool kon houden.

    Grmpfff is goed voor te stellen. De cellostreek kun je wel, maar moet nog geautomatiseerd worden (in die zin dat je hersenen, emoties, spieren het allemaal helemaal gewoon gaan vinden). Zet 'em op! Je koos niet voor niks voor het kleine basje!
     
    jis77 vindt dit leuk.
  15. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Dank je Jan....klein traantje....en goed dat die opa er was, ik moet er niet aan denken om mn viool in te leveren voor de aankoop van een cello:eek:vioolspelen voelt veel te vrij om dat niet meer te kunnen doen;)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Rustig aan!
    Eerst de basis technieken goed in slijten, hoe verleidelijk het ook is om door te stomen.
    Als je de basis techniek niet goed inslijt en te snel gaat dan loop je daar later zeker tegen aan.
    Consentreer je op recht strijken en klankvorming en geniet van je klank verbetering.
    Positie spel is allemaal mooi en leuk maar als de techniek voor klankvorming achterblijft en je geen mooie kankvorming krijgt is positie spel eingenlijk nutteloos.
    En kleine verbetering nu uit zich uiteindelijk in een grote verbetering later.
    Alles draait uiteindelijk allemaal om een mooie klank, en je emoties die een mooie klank kunnen oproepen:rolleyes:
     
  17. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja t moet nog wat beter inslijten, dat is zeker waar! En TE snel is idd niet verstandig.
    In positie klinkt het alleen niet minder en je hebt wel meer bereik ;) en dat vind ik zo leuk :D
    Misschien op zoek naar mooie stukken die technisch niet te moeilijk zijn, en waar ik wel genoeg (klank-)uitdaging in heb?
     
  18. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik vraag me af of het echt nodig is om het strijken goed te hebben voordat je in positie gaat spelen. Volgens mij sluit het een het ander niet uit. Bij mijn lessen speelde ik vanaf de eerste les in de eerste en vierde positie. Voor de streektechniek is heel veel aandacht, zelfs het meest van alles wat we doen, maar wel vaak in combinatie met positiewisselingen. Als we van de zomer een keer samen komen, kan ik je wel laten zien wat voor (streek!-)oefeningen ik kreeg.

    Weet je al of je de 20ste wilt afspreken of dat je het liever uitstelt tot na de zomerfeesten? Hugo maakt na de zomerfeesten een aantal weken geen afspraken, maar speelt rond 20 augustus op Lowlands, dus daarna zal het wel weer gaan.
     
  19. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja, graag :) en stiekem speel ik al wel in positie hoor, vind het veel te leuk. Maar in de les mag het nog niet:p
     

Deel Deze Pagina