Onderhands strijken

Discussie in 'Cello' gestart door Peb, 16 mei 2015.

  1. Peb

    Peb

    Lid geworden:
    14 mei 2015
    Berichten:
    2
    Hoi, ik ben pas lid geworden van dit forum, vooral omdat ik met een vraag zit, die in nergens beantwoord krijg. Maar ook omdat het een verdomd interessant forum is voor beginnelingen zoals ik. Ik speel wel al redelijk piano, heb jaren gedrumd, maar sinds 2 jaar speel ik contrabas, althans dat probeer ik. Daarbij strijk ik onderhands, Duits dus. Nu ben ik momenteel begonnen met spelen op een huurcello, omdat het bas spelen me zwaar valt (ik ben 62); een beginnende tennisarm rechts bij zittend spelen of een zere duim links in staande positie en algehele uitputting na een uur oefenen (en dat doe je dan voor de lol ;-)! ) Ik vind de bas een prachtig en fascinerend instrument, maar de cello is levendiger en veel lichter te bespelen en meer een melodie- instrument met met mogelijkheden voor solo - spel. Wat ik me nu echter steeds zit af te vragen : waarom wordt op een cello nooit onderhands gestreken? Naar mijn idee geeft dat een veel natuurlijker manier van bewegen ( hand-/armstand) . Bij de viola da gamba gebeurt dat strijken immers ook onderhands? Ja, ik weet, dat is een andere familie, maar toch. Graag jullie mening / ervaring etc. Groet, Pim
     
    MathiasB vindt dit leuk.
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Pim, welkom! Leuk dat je hier meedoet en ervaring deelt.
    Als ik goed geinformeerd ben: bij voorlopers van de cello, basviolen, werd eeuwen geleden wel eens onderhands gestreken. Ik weet niet waarom het er helemaal uit is bij cello spelen.
    Wat wel duidelijk is: op de barokmanier cello strijken geeft enorme mogelijkheden voor articulatie (bovenhands - iets verder van de slof). Met de franse stijl, tourte stokken van nu hebben we weer een andere balans en gewicht. Daardoor kunnen we zoveel klank maken op onze instrumenten (met hogere spanning dan vroeger).
     
  3. Jan Jouke van den Heuvel

    Jan Jouke van den Heuvel

    Lid geworden:
    8 jun 2015
    Berichten:
    1
    Hallo, het onderhands strijken is ontstaan omdat de strijkstokken (ooit) geen spanschroef hadden. Het haar werd mbv de vingers van de rechterhand op spanning gehouden.
    Wat betreft de problemen: ooit geprobeerd om bovenhands te strijken op de contrabas. Dat geeft een ander soort belasting op de arm. Ik doe het zelf ook, afhankelijk van de muzieksoort.
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Als ik het goed heb is het Rick Stotijn: toen hij eenmaal topbassist was, volledig bovenhands spelend, ging hij zich scholen in het onderhands strijken. In een tv interview legde hij eens de voordelen uit. In Vrije Geluiden (2013) zie ik hem onderhands spelen. In datzelfde programma, jaren eerder, kondigde Rick deze verandering aan.
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Mijn zoon heeft contrabasles en leert bovenhands strijken. Ik zal zijn docent eens vragen naar het verschil. Bij Philharmonie Zuid Nederland (professioneel orkest) zie ik ook beide...bovenhands en onderhands (bij de contrabassisten dan, nooit bij de celli).
     

Deel Deze Pagina