Ongebruikelijk Vlakke Taille

Discussie in 'Viool' gestart door Japje, 24 dec 2018.

  1. Japje

    Japje

    Lid geworden:
    24 dec 2018
    Berichten:
    3
    Beste leden,

    Voor een vriend ben ik op zoek naar meer informatie over de (alt?)viool waarvan foto's in bijlage.
    We hebben geen etiket kunnen ontdekken. Het instrument komt fijn afgewerkt over, inleg ontbreekt.
    Ik ben op het web verschillende moderne violen tegengekomen met gelijkend silhouet, maar oudere varianten lijken zeldzaam.
    Is er hier iemand die ons a.d.h.v. foto's verder kan helpen?

    Vriendelijke groet,
    Jasper
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hallo.

    Ik kan niet uit je verhaal halen of je opzoek bent naar een (alt) viool of naar foto's ervan. Deze viool noemen ze ook wel een vso ( violin shaped object) teminste dat dacht ik. Gelukkig weten de vioolbouwers dat het dus geen VSO is.
    er lijken scheuren in het bovenblad te zitten. De meeste vioolspelers kopen niets via internet ivm verborgen gebreken in de viool en je hebt geen keus uit meerdere violen. Als je een kwalitatief goede viool zoekt of informatie erover, verwijs ik je naar een vioolbouwer. Deze viool zou ik zelf niet kopen. Je kunt googlen naar een vioolbouwer bij je in de buurt en die eens bellen voor een afspraak. Succes.

    Gr D
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2018
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Of dit een altviool is zou af te leiden moeten zijn aan de corpuslengte en daarmee de snaarlengte. Ik kan dat zo uit de foto's niet opmaken. De mening dat het een VSO zou zijn, klinkt mij wat te negatief in de oren. Het lijkt me eerder een experimenteel ontwerp in een niet al te beste conditie. Hoekloze (alt)violen komen wel meer voor (Bouwster: Helen Mitschetschläger):

    2corneredviola2001front Helen.jpg

    2corneredviola2001back Helen.jpg
    of deze van Guseto:
    Guseto violin #784.jpg

    N.a.v. de foto's:
    Het lijkt wel alsof er later een andere hals is ingezet, gezien de reparatie aan de hiel.
    Het staartstuk is van gebeitst hout en mist een rand, maar dat is wel te verhelpen.
     
    Japje vindt dit leuk.
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Dit is nu juist géén violin shaped object, daarom noemen "ze" dit model ook nooit zo. Hoekloze violen en alten zijn zelfs door de Italiaanse oude meesters wel gemaakt. uit de besnaring zou je kunnen opmaken dat het hier gaat om een viool, niet om een alt. (Een violin shaped object is een prutsinstrument uit de laagste prijsklasse, gemaakt in de vorm van een viool, in een kist van derderangskwaliteit piepschuim, vergezeld van een "strijkstok" van waaibomenhout met slachtafval, meestal gemerkt "Stagg" of iets dergelijks.)
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2018
    Japje, liuwe en Deanone vinden dit leuk.
  5. Japje

    Japje

    Lid geworden:
    24 dec 2018
    Berichten:
    3
    Dank heren, hier heb ik wat aan. Best interessant die experimentele ontwerpen, ook al is het geloof ik niet mijn smaak.
    Bert, wat betreft de hals heeft u volgens mij gelijk. Gezien de lijmnaad tussen toets en hals is het ook geen beste reparatie geweest.
    Fijn dat het toch een viool mag heten.

    Verder ben ik wel benieuwd wanneer/of scheuren in het bovenblad een probleem vormen. Mijn cello zit er ook behoorlijk vol mee, maar dat valt te verwachten na twee oorlogen.

    Mooi man, om zo te kunnen keuvelen met 'gelijkgestemden'!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heet Frits hoor! (Bert rept met geen woord over de hals).
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Mits goed gerepareerd zijn scheuren in een bovenblad buiten het stapelgebied doorgaans akoestisch gezien geen probleem. Het kan de waarde wel beïnvloeden.
    Goddank heet ik geen Frits: ik zou me geen raad weten met die naam ;)
     
  8. Japje

    Japje

    Lid geworden:
    24 dec 2018
    Berichten:
    3
    Sorry, foutje moet kunnen.
    Wederom bedankt. Ik hoop nog veel te mogen leren zo.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Kwestie van wennen, maar dat gaat heel snel.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Vraag aan Japje:
    als ik even weer terug ga naar de titel van dit onderwerp, namelijk de vermeende vlakke taille, waarop is dat gebaseerd? Ik zie het niet af aan de geleverde foto's. :(
     

Deel Deze Pagina