Online cellolessen

Discussie in 'Cello' gestart door Hubertus Bogaers, 28 mrt 2020.

  1. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    895
    Dank je, Karane. Het is qua beeld en geluid echt een streep beter dan Skype, is mijn ervaring. maar dat maakt het nog niet 'goed'. Vergeleken bij een "echte" les dan...

    Verder vind het ik supersimpel in gebruik, zeker vergeleken met Zoom. Als je een bladwijzer maakt ben je met 5 klikken binnen. Veel andere programma's hebben natuurlijk de optie om het aan een agenda te koppelen; of je kunt met grotere groepen aan de slag dan 4. Een mogelijk beperking/nadeel is dat je in de gratis versie de les niet kunt opnemen wat best handig kan zijn als een leerling een voorbeeld een paar keer wil horen, of als je als docent een begeleiding voor een duo wilt inspelen. Overigens kan dat wel als een niet-gratis extra in de betaalde versie.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Interessant die mogelijkheden! Ik hoor nu net ook dat je ook nog jitsi hebt als alternatief voor whereby en skype.
    https://jitsi.org/

    Bij Bits of Freedom geven ze aan welke vormen van videobellen veilig zijn. https://www.bitsoffreedom.nl/2020/04/07/wegwijs-in-de-tools-om-te-videobellen/

    Heeft er toevallig iemand ervaring opgedaan met jitsi, of is dat voor jullie allemaal net zo nieuw als voor mij?
    Ik had vandaag weer celloles via skype en wat betreft didactische aanwijzingen ben ik wel weer goed aan mijn trekken gekomen. Het geluid van skype is op zich te doen en ik ben blij dat mijn docent zulk soort online lessen is gaan geven. Ik zou hem niet blij maken met het voorstel om het verder te proberen met iets anders als whereby. Dat ga ik vast nog uittesten met iemand anders. Misschien komt er dan ook plezier met online samenspelen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Ja, wij hebben tegenwoordig kerkdiensten/vespers met behulp van Jitsi. Ik moet zeggen dat het geluid niet synchroon loopt met de beelden. Maar dat is met Youtube-filmpjes ook vaak zo. Verder ken ik wel Skype maar dat is een hele tijd geleden.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hm, dat is dus met lessen op afstand niet heel handig.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Kan te maken hebben met de snelheid van het internet: wij krijgen hier dit jaar glasvezel. ;)
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wie weet,,,
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    895
    Enige ervaring rijker... een recept om via zoom zang + begeleidingsinstrument of bv cello + begeleiding via Zoom te sturen.

    Wat ik gedaan heb:
    • een mengpaneel (Yamaha MW10) met USB op de laptop aangesloten
    • de piano via de aux uit aangesloten op een de L en R aansluitingen van een ongebalanceerd kanaal - Sarah hoorde de piano gewoon via de speakers van de piano
    • de zang (cello) via een concensatormicrofoon aangesloten op een gebalanceerd kanaal met fantoomvoeding
    • op de laptop als microfoon het usb apparaat ingesteld
    • in Zoom "enable original sound" ingesteld (bij mij linksboven op het computerscherm aan te klikken - dat maakt veel verschil. Een heleboel geluidsbewerking die voor spraak prima is, maar voor muziek + zang heel storend wordt, daardoor afgezet. Heb ik via de instellingen van de IBC zoom account ingesteld.
    • met een tweede laptop die ook op zoom aangesloten is, maar als "ontvanger" werkt gecontroleerd of het geluid in orde was
    • De laptop niet via Wifi, maar via een internetkabel op de router aangesloten.

    De verbetering zit in:
    • vermijden van de microfoon op de laptop of op de usb camera, die gewoon niet geschikt is
    • uitzetten van de geluidsbewerking van Zoom via "enable original sound"
    • De aansluiting via de internetkabel ipv de wifiverbinding laten lopen
    • het directe geluid van de piano via de aux uitgang is veel beter dan het pianogeluid via de luidspreker van de piano weer door een microfoon op te nemen
    Wellicht heeft iemand hier iets aan.
    Overigens vind ik het beeld via zoom nog niet optimaal, en is de tijdsbeperking van 40 minuten wat lastig. Maar langer dan dat les doen heeft weinig zin.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hartelijk dank voor het delen van je creatieve opzet en je ervaring daarmee. Zelf zit ik nog in een soort beginnersstadium. Heb les via skype gehad en met koptelefoon op werkt dan beter dan zonder qua communicatie met leraar, maar het is wel een rotgehoor als de stemsleutel tegen de koptelefoon komt. :eek: Daar had ik dus nog niet op geoefend, dus om dat te vermijden.
    Zodra ik wat meer gevorderd raak op divese manieren van spelen op afstand, zou dit voorbeeld van jou zeker kunnen worden uitgeprobeerd. We hebben hier een zelfgebouwd houten mengpaneel uit het tijdperk van de zendamateur-activiteiten (o.a. ivm campusomroep).
     
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    895
    ah, de koptelefoon, had ik ook kunnen vermelden; liefst een kleintje met een lang snoer...!
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, lang snoer heb ik er wel aan zitten, maar eigenlijk zou ik eerder oordoppen moeten hebben ipv gewoon koptelefoon dat dus wat uitsteekt.
     
  11. nassau

    nassau

    Lid geworden:
    17 feb 2020
    Berichten:
    69
    Die gewone ouderwetse oordopjes met een dun snoertje geven ook al een veel betere geluidskwaliteit en ze kosten bijna niets.
    Natuurlijk niet perfect, maar ze steken in ieder geval niet uit...dus gebruik ik ze nu tijdens mijn skypelessen.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik ben inderdaad even aan 't kijken wat ik nog heb liggen in huis op dat gebied. En anders wordt 't bestellen.
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee, je houdt een tijdsverschil, daar is niks aan te doen. Samenspelen via online verbinding is gewoon niet mogelijk. (Mijn man werkt met dit soort dingen en kon me uitleggen hoe dat kwam, je ontkomt er niet aan.)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Je ontkomt er wél aan als je niet on-line samen speelt. En dat is ook veel leuker om te doen!
    Misschien dat het nu even niet kan, maar het komt wel weer. ;)
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  15. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    895
    Inmiddels zijn we een aantal weken verder en wat ervaring rijker. Laat eens horen wat jullie bevindingen zijn!

    Wat mij tot nu toe opvalt is dat sommige lessen heel moeizaam verlopen, verbindingsproblemen en de stress er rond omheen maken de les bijna onwerkbaar, en met een leerling kan ik beter wachten tot we weer gewoon les kunnen doen.

    Maar bij een stel een leerlingen werkt de les beter dan gewoon: door het vooraf sturen van een filmpje en de beperkte tijd van een zoom meeting werken we wat efficiënter. Het gemak waarmee iemand met digitale middelen werkt en de kwaliteit van de verbinding zijn dan wel cruciaal.

    Met een les met een familie (3 zusjes tegelijk voor samenspel en na elkaar apart) geef ik op afstand les in de tuin. Best leuk en werkbaar dankzij het weer.

    Verder heb ik een tweedehands platte tv gekocht en via HDMI aangesloten op mijn Macbook: groot beeld en betere speakers zijn een verbetering. Het is nu mogelijk de camera op mijn laptop dichtbij, en het beeld waar ik naar kijk verderaf te zetten. Beeld voor de leerling blijft groot, en het is ontspannen om naar een groter beeld op afstand te kijken.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Maakt die ervaring dan ook dat je anders aankijkt tegen je lessen als de leerling lijfelijk aanwezig is?
    Ik doel met name op de efficiëntie. Zou mogelijk anders kunnen?
    Doet mij denken aan mijn vioollessen hel lang geleden. 's Winters (in die tijd had je nog échte winters) kwam ik wel eens aan bij de muziekschool en had ik dode vingers. (Fenomeen van Raynaud). Ik had een uur les, maar met gevoelloze witte vingers kun je niet spelen. Dat duurde minstens een kwartier voordat er weer wat bloed door de vingers stroomde. Voordat je dan een beetje lekker in je spel zat was de les voorbij. Dat is dan niet efficiënt, maar soms maken de omstandigheden dat het niet anders kan.
    Op latere leeftijd heb ik nooit meer last gehad van die 'dode vingers'. Is vanzelf weer over gegaan, zoals de huisarts mij eens voorspelde.
     
  17. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    895
    Zeker kijk er anders tegenaan;

    Het "erin" komen op een andere plaats dan waar je oefent valt weg voor de leerling; net als uitpakken, even inspelen, kop thee of koffie aanbieden...

    Ik ben online zelf minder "gezellig" en gebruik mijn tijd daardoor efficiënter, ook omdat ik met een tijdslimiet zit op Zoom. Overigens zit een enorm stuk winst in de efficiëntie en effectiviteit in het vooraf maken en opsturen van een filmpje, ik kan dat beoordelen en de lesinhoud vooraf plannen in plaats van bijvoorbeeld ter plekke te bedenken welke etude of vingeroefening op dat moment het meest leerzaam is voor de leerling.

    Omdat ik de gewoonte heb om bij een aantal leerlingen aan huis les te geven bespaart me dit een hoop reistijd. Voor leerlingen die bij mij komen zit de besparing in tijd en kosten aan hun kant.

    Tegelijk is de gezelligheid van les geven ook een stuk minder, en valt een deel van de motivatie waarom ik lesgeef weg. Net als de verbetering in de kwaliteit van de toonvorming waar ik erg op let, en mij heel veel plezier geeft nu veel minder hoorbaar is...

    Ik zit er wel aan te denken om in de toekomst live en online cellolessen af te gaan wisselen en bijvoorbeeld een pakket van 7 onlinelessen van 30 minuten en 3 livelessen van een uur aan te gaan bieden. (nu is dat 10 lessen van een uur)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Interessant, Hubertus!

    Ik heb nu een paar lessen via skype gehad. Het is mooi dat dat kon als alternatief voor géén les hebben! Ik heb nu wel aan etudes verder kunnen werken en kreeg zinvolle aanwijzingen tijdens les. Ook worden er tijdens les wat toonladders doorgenomen over 3 oktaven en aanwijzingen ter verbetering lukken ook goed via skype.

    Via mijn laptop en een koptelefoon heb ik goed contact met mijn leraar en die kan goed laten zien wat-ie op bepaalde plekken wil dat ik doe. Dat is dus best goed te doen. Omdat ik een uur les heb, kan ik op die les laten horen en zien hoe ik de etude speel en de moeilijke plekjes door kom. Er zijn dus best veel instructiemogelijkheden.
    We missen echter het samen doornemen van een stuk op cello: tegelijk één partij of duet. Dat gaat gewoon niet fijn, en dus ook niet goed.
    Gelukkig kan ik over tien dagen weer gewoon op les komen! Lesruimte is groot genoeg en verder leraar en leerling mondkapje om niets de lucht in te blazen/niezen.

    Ik realiseer mij wel dat online les als je beginner bent, wel lastiger is (zo niet onmogelijk). Een leraar moet dan extra toezien op goede houding, moet de leerling desnoods handmatig in de goede houding zien te krijgen. Op afstand zal het ook langer duren voordat een instructie over houding goed is opgevolgd alleen al op die les. En dan moet de leerling die instructies wel goed oppikken die verbaal op afstand worden gegeven.
    Ik neem aan dat je als leraar dan toch eerst live met nieuwe leerlingen begint, totdat de goede houding er een beetje hebbelijk in zit. 't Is alleen dan meer als een "contactberoep": functioneel contact op kortere afstand.
    Verder biedt online lesgeven inderdaad wel een hoop mogelijkheden in combinatie met live lessen.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Hoe krijg je jezelf goed in beeld, dat wil zeggen zodanig, dat hetgeen van belang is ook gezien kan worden door de docent?
    En dan mag je halverwege ook geen andere positie innemen anders loop je uit beeld. Maar misschien valt het allemaal wel mee?
     
  20. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    895
    dat is een kwestie van onderling afstemmen... Als je oogcontact houdt met je laptop, waarop (bij cello) de strijkstok onder in het beeld zit en afhankelijk van je voorkeur je schouders of je ogen boven in beeld zijn, zie je al best veel. De laptop moet dan niet te laag staan. Bijvoorbeeld boven de bladmuziek waarvan je speelt.

    een truc is dat je natuurlijk met meerdere apparaten (had ik bijna devices gezegd...) kunt deelnemen. Dus als je als leerling een telefoon met het geluid gedempt opzij zet, kan de docent je van twee kanten tegelijk bekijken. Dan zie je dat de leerling rechtop zit met schouders op dezelfde hoogte, en de rug niet gebogen.

    Als de docent hetzelfde doet, is het mogelijk bewegingen van heel dichtbij te laten zien. Door bijvoorbeeld met de camera op de telefoon te laten zien hoe je je linker wijsvinger moet buigen voor een gestrekte positie.
     

Deel Deze Pagina