Online lessen

Discussie in 'Cello' gestart door Studentje, 21 nov 2023.

  1. Studentje

    Studentje

    Lid geworden:
    30 nov 2017
    Berichten:
    29
    Hoi
    Ik ben dus nog steeds op zoek naar een alternatief om cello te leren zonder bijkomende vakken.
    Zijn er onder jullie die bvb online lessen volgen? Wat zijn jullie ervaringen?

    Ik zag ook online cursussen zoals Udemy waar er reeds opgenomen lessen zijn. Stap per stap leer je dan een stuk.

    Het dichtste is 45 min van mijn deur. Mezzos instituut of zo.

    Tips?
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Als de basis (houding, streek, toon, intonatie) goed is, en live lessen geen optie zijn kan online les een uitkomst zijn. Het verdient echter wel aanbeveling ook af en toe van je docent in persoon les te hebben.

    Mijn ervaring met online lessen heeft vooral te maken met de coronatijd toen het geen optie was om reguliere lessen te hebben. Het ging steeds beter, maar ik vind er nog steeds een groot nadeel aan zitten.

    Het naspelen van stukken via opgenomen lessen kan ondersteunend zijn - het probleem is echter dat je het zelf niet in de gaten hebt als je iets fout doet, dan heb je gewoon een docent nodig. Anders kom je opgegeven moment niet meer verder.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Bij het aanleren van een goede techniek vanaf het begin is het belangrijk dat je docent je goed kan zien. Die docent wil je dan ook vanaf verschillende plekken zien om goed te kunnen beoordelen of je goed zit. Die docent moet kunnen bijsturen. Online les voor beginners bijvoorbeeld via skype of zoom lijkt mij een slecht plan. Online les voor beginners via een leskanaal op youtube van een docent lijkt mij nog minder geslaagd.
    Uiteindelijk wil je natuurlijk geen blessures oplopen door een verkeerde houding en daardoor ongewenste spierspanningen. De lol van cellospelen gaat er dan heel gauw vanaf!

    Ik zou dan als beginneling of gevorderde beginner toch maar liever naar het Mezzo instituut in Gent gaan, waar ik begrijp dat ze je niet opschepen met allerlei ongevraagde extra ballast aan muziektheorielessen enzo. Het is een eind rijden, maar dan heb je ook wat: een docent die goed kan zien of je je schouders niet aanspant, hoe je je strijkstok vasthoudt en strijkt. Of je echt de hele strijkstok gebruikt en hoe je houding is bij de punt en de slof etc etc.

    Kortom: ik wens je een aandachtige en natuurlijk prettige docent toe die je goed 'op de rit' zet technisch en die inspirerend is!
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina