Op welke leeftijd starten met viool(cello)

Discussie in 'Cello' gestart door Karane, 2 feb 2019.

1. Karane

Karane

Lid geworden:
    2 feb 2019
    En toen lagen de lessen even stil. We blijven wel oefenen, het is even niet anders. Zoon mist de lessen wel, want les is natuurlijk leuker dan thuis studeren. Bréval vordert gestaag, al staat vorderen bij zoon gelijk aan "zo snel mogelijk spelen". Dat scharen we dan maar onder het jeugdig enthousiasme van een 6-jarige. Van mij moet het ook mooi, maar ik ben natuurlijk een zeurende ouder .

2. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Erg leuk te horen dat hij de lessen mist! En ook hoe hij er enthousiast de sokken in zet. "Zeurende ouder", dat daagt je misschien uit op een creatieve manier te zeuren (zodat hij dat als zodanig niet herkent). Maar ik weet hoe lastig dat is en helemaal al makkelijker geschreven dan gedaan.

3. Karane

Karane

Lid geworden:
    2 feb 2019
    We doen het al een tijdje met online lessen. Niet te vergelijken met fysieke lessen, maar het werkt best aardig. Zoon oefent gestaag aan zijn Concertino (waarbij afremmen de grootste uitdaging is). En ook regelmatig hoor ik de stukken, die zijn zus op viool speelt, op de cello terugkomen. Dat heeft hij van zijn vader geërfd, ik ben daar zelf heel slecht in. Net als wisselen in toonsoort: zoon doet dat moeiteloos.
    Ritme en streektechniek blijven wel een enorme uitdaging, maar omdat hij zo snel gaat, vergeten we ook weleens dat hij pas 6 jaar is.

4. Karane

Karane

Lid geworden:
    2 feb 2019
    Hier zijn de lessen (de echte dan, niet de online lessen) weer begonnen. Alhoewel het online best goed ging, is dit voor zoon (die ondertussen geen 6-jarige, maar een 7-jarige is) wel leuker, ook vanwege het samenspelen. Mijn eigen pianospel is gewoon niet solide genoeg om met weinig oefenen de pianopartijen te spelen).
    De klank begint soms ook ineens een stuk mooier te worden. Fijn om te zien dat er vooruitgang in zit. Zoon vindt het muziek maken nog steeds erg leuk en zit nu ook steeds meer (wat ons betreft iets te veel soms ) achter de piano.

5. Karane

Karane

Lid geworden:
    2 feb 2019
    En we hebben zomervakantie. Zoon blijft wel een beetje oefenen, maar veel minder dan normaal (normaal probeer ik hem dagelijks 20 min te laten studeren, al lukt dat niet altijd).
    Waarschijnlijk kan hij na de zomer over op een 1/2 cello: ik ben benieuwd en zoon ook. Verder de laatste maanden weer veel aan nieuwe dingen geproefd: grote greep, duimpositie, pos 2 en 3, toonladder en drieklank over 3 octaven, begin met vibrato (dat vindt hij echt leuk) en dubbelgrepen.
    Alleen de stokhouding en houding linkerarm, dat blijft hij heel lastig vinden, net als meetellen (maar in dat laatste zal hij niet uniek zijn).

6. Karane

Karane

Lid geworden:
    2 feb 2019
    En zoon is ondertussen een zevenjarige, die alweer 1.5 jaar les heeft. De lessen gaan zeker niet altijd even makkelijk: zoon is nogal eigenwijs en echt geconcentreerd deelnemen aan de les is nogal een probleem.

Hij gaat wel als een speer. Ik ben hem nu ook echt kwijt als het om positiewisselingen, hogere posities en tenorsleutel gaat (vingerzettingen in de eerste positie snap ik nog net, daarna wordt het allemaal wat wazig). Het is maar goed dat zoon niet teveel nadenkt en het allemaal wat speels benadert: hij was dolblij toen hij een stuk met 3 mollen en tenorsleutel kreeg.

Tellen blijft wel een probleempje, langzaam spelen/studeren ook. Genoeg om nog aan te werken dus. Maar ongelooflijk wat hij allemaal geleerd heeft in 1.5 jaar tijd. Ik zie hem zo nog zijn eerste deuntje met open snaren spelen.

Marcelita vindt dit leuk.
  7. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Dan zie je maar weer hoe voordelig het is cello al heel jong te leren spelen! Combinatie van jong zijn, (ruim) voldoende talent en een goede docent geeft resultaten waar wij als late beginners onze vingers bij aflikken.
    En ik denk ook: wees maar blij dat hij nog uitdagingen heeft, dus dingen waaraan nog echt gewerkt moet worden!! Door hieraan te werken, weerstanden overwinnen e.d., doet hij ook ervaringen op die hem op andere terreinen kunnen helpen.

Deel Deze Pagina