Op zoek naar een straatviool

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Deanone, 3 jul 2017.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik vraag me af.... hoe vonden jullie een vakantiechinees of straatviool? Nou ja, het hoeft niet persé een chinese viool te zijn.
    Waarom?
    Bij onze corsowagen (in September) wordt vioolmuziek gedraaid. Ik ben met velen anderen figurant. Nu vroegen ze of ik viool wilde spelen tijdens de optocht. Later hoorde ik dat ik mocht playbacken. Dat was fijn om te horen want het is een stuk wat lijkt op een etude en daarom behoorlijk lastig om uit het hoofd te leren. Daarbij ook nog eens met 5 mollen. :eek:
    Afijn, ik ga niet met mijn dure viool playbacken. Ik kan een viool waar geen behoorlijke klank uitkomt lenen. Maar... misschien kan ik ook ergens een "straatviool" vinden. Eentje die voor straatoptredens wel geschikt is. Maar hoe en waar vind ik die? En ook belangrijk... wat ben ik kwijt voor een zo goedkoop mogelijk viool die nog net aan te horen is?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Och een 'straatviool' is er al wel voor €69,90 inclusief koffer, strijkstok en het beroemde stukje hars.
    Zie daartoe eens deze advertentie. Mag het ook nog regenen, daar verpest je het viooltje toch niet mee.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Bij mij was het doel wél dat het instrument nog (enigszins) prettig klinkt. Ik ben dus niet voor de allergoedkoopste cello gegaan.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Zo'n dergelijke viool klinkt erg blikkerig Frits. Als ik iets niet graag hoor, dan is het een blikkerig geluid.
    Ik hoop wel op een echt vioolgeluid, al is het geluid niet mijn keuze, en een goed te stemmen instrument. Want dat kun je niet bij die look-a-like violen.
    Marcelita heeft wel gelijk. Een enigzins prettig klinkende viool. :)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, je wilt een straatviool. Natuurlijk is het geluid wat het ding produceert niet om aan te horen. Maar je schreef dat je ook kon playbacken en daar zou ik dan voor gaan. Hoeft er ook geen hars aan de nieuwe strijkstok. Dan lijkt het nét echt. En als het regent? Gewoon doorstrijken! Het is maar voor de show, toch?
     
    zapling en Deanone vinden dit leuk.
  6. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    En daarna....? Weggooien? :D:p
    Misschien heb ik ooit een straatviool nodig die geluid maakt?

    Zou dat "ding" een regenbui overleven?
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het lastige is inderdaad dat het moet klinken én tegen een regenbui moet kunnen. Twee lastig verenigbare eisen, want iets dat nog aardig klinkt, wil je niet aan de regen opofferen. Misschien dat zo'n instrument één keer een regenbuitje kan overleven...? Goed afdrogen en heel geleidelijk verder laten drogen en zeker niet bij de kachel.

    Het zou kunnen dat een vioolbouwer een viool heeft met euveltjes waardoor het instrument niet meer in de verhuur kan en de verkoopprijs een heel stuk lager ligt dan de oorspronkelijke. Mijn Oefenchinees/Vakantie'liefde' heeft ook 'een vlekje', maar de klank lijdt er niet onder.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Er zijn straathonden en dat zijn vaak heel lieve honden, ik heb veel zogenaamde straathonden als trouwe vrienden gehad. Maar straathonden houden niet van de regen, daarin zijn ze gelijk aan zogenaamde rashonden.
    Je hebt ook straattoneel en dat is vaak geweldig om te zien, maar die spelen ook niet in de regen.

    En nu komt Anouschka met een straatviool, die ook nog eens tegen de regen moet kunnen. Nou ik kan je wel vertellen dat niet één viool tegen de regen kan Anous. Daar moet je een regenviool voor hebben, en wat is een regenviool. Een regenviool is gemaakt van kunststof, maar een kunststof viool die goed klinkt is niet goedkoop. Maar Anous wil een heel goedkope viool die ook nog eens tegen de regen kan, dat is een witte raaf, ja eigenlijk ook niet eens want zo'n viool bestaat gewoonweg niet.

    Maar als je eens een straatviool nodig hebt, met een mooie krachtige klank, waarmee je niet in de regen gaat spelen, kom dan maar bij mij langs.

    Tobias.
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Eigenlijk dacht ik in de eerste instantie niet aan een buitje regen op mijn viool. Het kan wel gebeuren natuurlijk. Hoe gaan vluchtelingen om met een viool? Stoppen ze die in een plastic zak als het regent?
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Vluchtelingen nemen hun viool niet mee. Die nemen hun kinderen onder de arm, en als het gaat regenen worden die kinderen nog nat ook.
    Een nat vluchtelingenkind met tranen in de ogen is niet alleen het natste kind, maar ook het zieligste wat er is.

    Maar om op de viool terug te komen, ik heb dus nog wel een aardige straatviool voor je liggen Anous, zodat je de viool die je nu bespeelt en die heel mooi en duur is thuis kunt laten als je op straat gaat spelen.

    Ik heb het al vaker gezegd ik ben jaren straatmuzikant geweest en deze viool kan tegen een stootje.

    Groetjes van Tobias.
     
    zapling en Deanone vinden dit leuk.
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Oh, dat is heel aardig Tobias!
    We hebben het er nog over! ;)
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Misschien is een plastic speelgoed viool wel wat voor jou.
    Lijkt op hout, nog geen €30 op marktplaats te krijgen .

    Enanders eens bij Tobias koffie drinken :D
     
    Deanone vindt dit leuk.
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Marloes een speelgoed viool is iets voor een poes, maar niet voor Anous.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zet dan de koffiepot maar alvast aan!:p
     
    Deanone vindt dit leuk.
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Precies Tobias! :D

    We hebben het er nog over Tobias!
    Ik was even druk met een ander project. :cool:
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Voor die viool moet je trouwens mijn broer Jan hebben.
    Ik zeg altijd, Jan die kan er wat van, en dat is ook zo.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2017
    Deanone vindt dit leuk.
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hier horen we een Straatviool.

     
    zapling vindt dit leuk.
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ze speelt het vioolconcert van Oskar Rieding!
    In 0:47min vergeet ze dat er een kruis voor de noot staat!
    Hmm, 't kan slechter, maar ook beter.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Toch wel lef om op straat te spelen! Op Koningsdag nog wel als er zoveel mensen op de been zijn!
    Ze speelt lekker door, ook bij een fout. Doen artiesten ook, je strijkt daar gewoon mooi overheen en de foute noot is onderdeel van muziek geworden. Daar is niets fouts aan!

    Sorry dat ik een beetje fel reageer, maar dat komt vanuit mijn kijk op lekker muziek maken. Als we elkaar zo de maat nemen, heeft niemand meer zin iets te laten horen. Tergend is als iemand telkens na een fout weer opnieuw begint. Dat doe je thuis als je oefent en dat is dan ook niet voor publiek bedoeld.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Hoeveel luisteraars weten nou eigenlijk wát ze speelt en horen dat ze een kruis niet speelt? Heel weinig, denk ik zo. Maar hoe je ook reageert, het feit valt niet te ontkennen. Waarom zou dat niet genoemd mogen worden? Ik noemde het ook om anderen er op te attenderen. Gewoon een beetje kritisch luisteren. Moet je altijd doen bij jezelf! Anders kom je geen steek verder.
     

Deel Deze Pagina