Opbouw vioolles

Discussie in 'Viool' gestart door Llara, 29 jan 2024.

  1. Llara

    Llara

    Lid geworden:
    29 jan 2024
    Berichten:
    2
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

    Zoon heeft nu een paar maanden vioolles , een kleine aderlating kan je wel zeggen.

    Het is 30 minuten per week en het begint me op te vallen dat er elke week een zelfde opbouw van de les is.

    Spelen wat je vorige week als huiswerk heb gehad, mooi, mooi.
    Speel dit eens , oh ja dat lukt wel.
    Huiswerk voor volgende week., ja dat kan je wel hé.

    En de les is weer voorbij.

    Vraag me nu af of dit normaal is en zo ja wat dan het nut is van een les , of heb ik nu te hoge verwachtingen
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Bij zo'n korte les is deze opzet bijna onontkoombaar. Zeker aan het begin. Binnen de 30 minuten moet natuurlijk ook uitgepakt worden, het instrument gestemd, de stok gespannen en geharst... Als een leerling wat verder is kan daar bijvoorbeeld nog het leukste deel van de les: duo spelen aan toegevoegd worden. Om rond te kunnen komen en de lessen betaalbaar te houden zijn docenten die ervan moeten leven haast veroordeeld tot dit soort lessen, die dan ook nog vaak in groepsles gegeven moeten worden... En voor die flitsles van een half uur ben je vaak nog een half uur heen en een half uur terug onderweg van huis.

    Om die reden geef ik eigenlijk alleen cellolessen van een vol uur, waardoor je nog toekomt aan techniek en houding goed bekijken en waar nodig corrigeren, foutjes wegpoetsen, de leerling uit dagen om het huiswerk muzikaal nog interessanter te maken, en dan ruim tijd te hebben om nog wat duo te spelen of te bespreken welke kant een leerling in wil (klassiek, filmmuziek, improvisatie...). En soms waar nodig checken of het instrument van de leerling in orde is, de kam goed staat, en even tijd hebben om aandacht te hebben voor dat soort zaken en gewoon menselijk contact te maken... Voor mij als docent ook nodig om te krijgen waar een leerling sterk in is en waar die naartoe zou willen.

    Natuurlijk kom je dan niet aan het uurloon als docent wat je eigenlijk zou moeten verdienen (omdat het anders echt een financiële aderlating wordt), maar het blijft gewoon leuk om te doen. En je wordt gedwongen om na te denken hoe je iets precies zelf doet, en waarom, en hoe je het over kunt brengen. Met andere woorden je blijft zelf ook leren...

    Om aan al die zaken toe te komen, is de opbouw van de rest bij mij ook vaak iedere keer hetzelfde. Verwelkomen, iets te drinken aanbieden, de leerling pakt uit, ik vraag om wat basis dingen te doen op snaren strijken te of een toonladder (ik check houding en of het instrument in orde klinkt), mogelijk een kort en simpel stuk om op te warmen en daarna een stuk waar echt aan gewerkt kan worden (dit doe je goed, dat is mooi, maar ook die vingerzetting daar kan anders, het kan eventueel ook zo klinken, pas op met wat je hier aan het aanleren bent...) en daarna gaan we wat leuks doen: duo spelen, samen improviseren, wat ideeën over muziek of cello spelen uitwisselen, en meestal is het uur dan al ruim voorbij.

    Dat de les opbouw een vast patroon volgt, maakt duidelijk hoe het doen, het spaart tijd uit je weet waar je aan toe bent. De meeste leerlingen nemen in zo'n les van een uur echt veel meer op dan in een flitsles van 30 minuten. En na 10 lessen (een maand of 3) is het vaak ook niet meer nodig om iedere week les te hebben. Hangt ook af van de leeftijd van kinderen, mogelijk is een uur les ook veel langer dan de aandachtspanne van een zevenjarige.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2024
  3. Llara

    Llara

    Lid geworden:
    29 jan 2024
    Berichten:
    2
    Goedemorgen Hubertus ,

    Allereerst ontzettend bedankt voor je uitgebreidde reactie.

    Zoon is 10 en heeft bewust voor viool gekozen.
    Hij heeft vorig jaar een cursus muziek oriëntatie gedaan en vanaf het eerste moment dat hij de viool in zijn handen heeft gehad wist hij dat dat het instrument was wat hij wilden bespelen.
    Hij is nu daarom gedreven om.te oefenen en pakt zijn viool elke dag een half uur tot een uur.

    We komen altijd een kwartier eerder bij de les en zorgen ervoor dat we de viool gestemd hebben , de strijkstok geharst en we buiten klaar zitten klaar om te kunnen spelen.

    We hebben bewust gekozen voor de duurdere les zodat de 30 minuten echt alleen voor hem zouden zijn, helaas kunnen we bij deze muziekschool niet voor een langere les kiezen anders hadden we hier zeker voor gekozen.

    Aankomende Zaterdag gaan we bij een jeugdorkest kijken om hier misschien nog wat ervaring om te doen

    Goed dat je "jullie kant" ook nog benoemd wij staan niet altijd stil over het werk achter de schermen.

    Eigenlijk is hetgene wat jij beschrijft over de opbouw van een les hetgene wat ik zoek maar begrijp nu dat je dit niet kan verwachten in een les 30 minuten.
    Dus ga ik nu op zoek naar een mogelijkheid met langere lessen.

    Fijne dag en nogmaals bedankt, groet Llara
     
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Graag gedaan Llara, orkestspel kan erg motiverend zijn. Helaas soms ook demotiverend, het ligt erg aan de sfeer in het orkest, en het niveau. Mocht je zoon namelijk een goed gehoor hebben, en het jeugdorkest niet al te zuiver spelen kan het erg demotiverend zijn. Dan kan kamermuziek een goed alternatief zijn, of een volksmuziekband. Vaak zijn die wel verbonden aan muziekscholen, en bedoeld voor de leerlingen van de muziekschool, of wordt er korting gegeven als je les hebt op die muziekschool.

    Je zou kunnen kijken of ernaast de wekelijkse lessen op de muziekschool af en toe een privéles met een andere docent te regelen is, waarschijnlijk heb je voor het hele jaar lessen betaald, en zou je daarnaast kunnen kijken naar een geschikte docent voor het komend jaar. Een lijst van docenten kun je bijvoorbeeld hier vinden, op de site van de Nederlandse afdeling van ESTA, de European String Teachers Association:
    https://estanederland.nl/onze-docenten/
     
  5. Delftblue

    Delftblue

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    53
    Afhankelijk van waar je woont zou je ook eens kunnen kijken of er een docent is via Vivaldi Music Lessons die beschikbaar is. Deze docenten geven soms ook aan huis les (hebben wij lange tijd gedaan, nu bij de docent thuis). Ze werken met een soort strippenkaart, maar wij betalen inmiddels gewoon per les. Kunnen wij of de docent een keer niet? Dan betaal je ook niet. Op deze manier heeft mijn dochter 45 minuten priveles per week. Ze zou zelf het liefst nog meer en langer lessen, maar dit is niet het enige wat ze doet en het moet ook een beetje betaalbaar blijven. Toen ze startte als nog net 5 jarige was dat een half uur. De opzet die jij aangeeft herken ik daaruit niet, maar dat is misschien ook omdat ze veel jonger was. Haar les bestond deels uit op een speelse manier ritme en noten leren en vooral ook veel werken aan strijktechniek etc. Daardoor wist je als ouder gelijk ook waar op te letten bij het oefenen.

    Ze speelt overigens sinds ze net 7 is ook bij een jeugdorkest, dat heeft ze altijd ontzettend leuk gevonden. Dus ik zou zeker gaan kijken. Vaak mag je eerst een paar keer meedoen voordat je besluit om lid te worden.
     

Deel Deze Pagina