"Opfrissen" van een cello

Discussie in 'Cello' gestart door ie Bie, 14 sep 2022.

  1. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Aan de lieve kenners hier: wat kost ongeveer het "opfrissen" (plekjes, vernis, krassen) van een cello van + 100 jaar die jammergenoeg heeft afgezien? Inzoomen op de foto's. P1100009.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Dat is een bijna niet te beantwoorden vraag. De vraag is ook of je alle beschadigingen moet willen retoucheren: de slijtsporen kun je ook conserveren en verder zo laten, aangezien een ouder instrument ook wel een beetje mag tonen dat het iets heeft meegemaakt!
    In ieder geval moet de snarenhouder met die 4 blikken fijnstemmers er sowieso af en vergvangen worden door eentje met geïntegreerde fijnstemmers.
     
    ie Bie vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zou gebruikssporen laten voor wat ze zijn. De taille vertoont wel wat kale plekken op het bovenblad. Daar zou je wat aan kunnen laten doen. Het achterblad is aan de rand een stuk lak kwijt, kaal dus. Echter, het retoucheren is veel werk omdat je er voor moet zorgen dat het perfect matcht. Doet het dat niet dan is het middel erger dan de kwaal. Tijdrovend dus. Ik zou zeggen zeker €200,=
     
    ie Bie vindt dit leuk.
  4. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Dank jullie wel. Ik heb besloten om de trip van meer dan 1000km niet te doen om de cello irl te zien en uit te proberen. Er blijken toch teveel mankementen te zijn.
    Ik ging er van uit dat een professioneel muzikant zijn instrument met liefde behandelt maar deze cello heeft teveel afgezien en is niet echt betrouwbaar.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Al die beschadigingetjes zeggen helemaal niets over de akoestische kwaliteit van het instrument. In 100 jaar tijd loopt een stuk gereedschap (zo beschouwt een prof zijn instrument) wel een paar gebruikssporen op, ook wanneer hij/zij er zorgvuldig mee omgaat.

    Met 200€ kom je hier niet zo ver denk ik
     
  6. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Huub heeft een heel verslag uitgebracht over wat hij zag en dat was niet fraai. De krasjes, putjes edm storen mij niet. Wel de barsten en beschadigingen.
    Ik heb dus afgezegd en de fakkel doorgegeven aan de volgende kandidaat.
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Het zijn vooral de slechte retouches van reparaties van scheuren, die we doen vrezen dat de reparaties niet goed zijn uitgevoerd, bovendien lijken er zoveel scheuren te zijn dat het erg riskant wordt.
    Ik vermoed dat het bovenblad erg is ingezakt, als ik naar de foto van de zijkant kijk of is dat gezichtsbedrog?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat is gezichtsbedrog. Foto is genomen onder een hoek waarbij geen bovenblad is te zien. Zo kun je concluderen dat het bovenblad geheel vlak is. Dat is natuurlijk niet zo.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    De retouches kunnen dan niet zo mooi zijn, dat betekent nog niet dat de onderliggende reparaties van scheuren niet degelijk zijn uitgevoerd. Dat zou je pas kunnen vaststellen wanneer je een blik in het instrument kunt werpen, maar dat is mij hier niet gegund. Scheuren in het stapelgebied (die zijn natuurlijk veel erger) kan ik niet waarnemen.
     
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    klopt. Maar de kwaliteit van de retouche is lijkt me wel een indicatie van vakmanschap?
    Inderdaad. En de plek waar die meestal zichtbaar zijn, tussen de kamvoet en de plaats van de stapel is buiten beeld.
     
  11. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Even dringend. Is er iemand wakker?
    Deze morgen gespeeld in de orkestklas, alles in orde. Deze middag gestudeerd, alles in orde. Deze avond haal ik het dopje van mijn pin en studeer, alles in orde. Ik wil mijn cello opbergen... hele onderkant is los!!
    Dat gaat me weer flink wat geld kosten.
    Wat moet ik doen om te beletten dat het erger wordt, dat het blad scheurt, weet ik veel?
    De winkel is pas dinsdag open...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Meteen de spanning van de snaren halen, en de cello inpakken.

    het lijkt me een kwestie van uitgedroogde lijm.

    En gezien het gedoe dat je ermee gehad hebt inleveren en met enige spoed een ander instrument regelen tot je zelf een mooi instrument gekocht hebt. Wellicht is het het handigst als je een cello op proef gaat halen bij een courante vioolbouwer.... veel sterkte!
     
    ie Bie vindt dit leuk.
  13. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Dank je Huub <3
    Spanbanden om te beletten dat het verder scheurt? Niet om alles terug op z'n plaats te zetten maar om het zo te houden?
     
  14. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    volgens mij is het voldoende om de spanning eraf te halen, de hoes houdt dingen ook op hun plaats denk ik...
     
  15. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Het was inderdaad al helemaal anders toen ik de snaren losmaakte. Ik durfde niet, dacht dat er tegendruk moest zijn. De hoes houdt niet echt iets samen, denk ik. Maar het is in ieder geval minder schrikwekkend nu. Bedankt Huub.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Dit is typisch een geval van een falende lijmverbinding. Meer dan de spanning van de snaren halen kun je nu niet doen. De verhuurder mag voor de reparatie geen geld gaan vragen wanneer jij de cello goed hebt behandeld. Het is overigens geen erg ingewikkelde reparatie voor een vioolbouwer wanneer alleen de lijmnaad tussen blad en krans los is.
     
    ie Bie vindt dit leuk.
  17. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Dank je Bert. De verhuurder zal er niet zo licht overheen gaan, vrees ik.
    Er zit een strijkstok bij de cello. Omwonden met plastic. Dat liet los. Drupje lijm plaatsen: 60€. Kostprijs strijkstok: 50€.
    Do I need to say more?
    Uiteraard heb ik dat geweigerd en gezegd dat ik dan de strijkstok kocht een er zelf een druppel lijm zou op doen. Toen was het gratis.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een verhuurder met een verdienmodel waarvan mijn wenkbrauwen flink fronsen! Wanneer je geld vraagt voor het verhuren van een instrument, ben je naar mijn oordeel verplicht een bedrijfszeker instrument te leveren dat bij normaal gebruik doet waar het voor is gemaakt. Wanneer een huurinstrument dat niet doet en er is geen sprake van nalatigheid van de huurder of een ongelukje, dan moet de verhuurder m.i. er voor zorgen dat het weer in orde komt. Dat stukje ondernemersrisico moet worden ingecalculeerd in de huurprijs. Er zijn natuurlijk uitzonderingen als al dan niet spontane snaarbreuk (dat mag je de huurder eventueel in rekening brengen)
     

Deel Deze Pagina