Opknappertje

Discussie in 'Overig' gestart door veerlezwollexx, 30 mrt 2023.

  1. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Ben ik alweer…. Ik heb een gratis cellokoffer gekregen. Momenteel gebruik ik een hoes maar ga liever over op een koffer en hoop daarom dat hier nog iets van te maken valt.

    Wat denken jullie? Is het waardevol deze koffer op te knappen en hoe zou ik dit dan aan kunnen pakken?

    groet Veerle
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Hij is mogelijk 20-30 jaar oud, maar het is een glasvezelversterkte koffer van GEWA of GEWA-France/France Europe Lutherie. Zeer degelijke koffers. Ik zie niet zo direct wat er aan kapot is: misschien kun je dat omschrijven. Wanneer de sloten het nog doen en de rugzakriem-aansluitingen oo nog goed zijn, zou ik het zo laten.
     
  3. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Dank voor je snelle reactie. De sloten doen het nog, ik zet er andere banden op voor op de rug. Her en der is er een pootje af waar hij op de grond leunt maar die kan ik er zo opnieuw op maken.

    de binnenkant, hoort dit zo? Het lijkt alsof hij niet aansluit.

    momenteel gebruik ik een cello hoes van Boston. Ga ik er hiermee op vooruit?

    fijn om hier advies te krijgen!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    P.s. De sloten lijken goed te zijn maar wellicht kan ik die ook vervangen
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wanneer de sloten het nog doen, zou ik ze niet vervangen: niet eerder dan dat ze onverhoopt kapot zouden gaan. Het is de vraag of die sloten nog te krijgen zijn en je zou de oude moeten uitboren en de nieuwe opnieuw "blindklinken"
    De cello hoes van Boston is een uitstekend foedraal: bijzonder stevig en ook dik gevoerd,. Ze zijn wat lomper dan db.v. de hoezen van GEWA, maar geven ook meer bescherming. Een foedraal draagt in de praktijk gemakkelijker dan een koffer, zeker de -naar huidige maatstaven- niet bepaald lichtgewicht GEWA/FEL koffer. Ik zou in voor het dagelijkse werk het foedraal gebruiken en voor bus- en treinreizen (koffer achter het bagageluik van de bus die je naar de optreedlokatie van het orkest brengt etc.) de koffer.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2023
  6. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Super dankjewel! Ik loop regelmatig ermee de stad in en de supermarkt etc. Ik merk dat mensen er dan tegenaan stoten. Vandaar dat ik over wilde gaan op een koffer ipv foedraal. Ook klapt de onderkant van de cello heel soms op de bagagedrager met fietsen en met een koffer leek me dat net iets veiliger.

    past de cello er wel goed in of moet ik dan nog iets opvullen?
     
  7. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wat fijn dat je de gratis koffer tegen kwam.
    Als je het uiterlijk van de koffer niet mooi vind kun je altijd overwegen care wrap te gebruiken om hem een nieuw uiterlijk te geven.
    Dit is best makkelijk in gebruik en je kan het ook makkelijk weer verwijderen.
    Je kan ook overwegen je cello iets meer te beschermen in de koffer door met schuimrubber blokken opmaat te maken.
    ( en dan bedoel ik schuimrubber geen piepschuim!)
    Dit zou je kunnen overtrekken met zachte stof.
    Succes.
     
  9. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Wat een goed idee Marloes! Zo kan ik de koffer passend maken met schuimrubber!

    care wrap ga ik meteen even opzoeken. Hartelijk dank
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dit type koffer gaat na drie keer gebruiken kapot heb ik mij laten vertellen door cellisten die er eentje hadden geprobeerd!
     
  11. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29

    Dan is dit doorslaggevend dat ik die absoluut niet ga bestellen en van mijn opknappertje iets moois ga maken in principe is schuimrubber aan de binnenkant op maat voldoende. Dan maar minder mooi, het gaat immers om functionaliteit.
     
  12. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Sorry, nog één vraag de koffer zelf is nu prima. Zit alleen met de banden op de rug die kan ik door het driepunter systeem niet hoger op de rug krijgen waardoor fietsen onmogelijk is. Hebben jullie ideeën?

    ik zag van GEWA een ergonomisch rugzak achtig model maar zal dit passen en ervoor zorgen dat ik de koffer hoger kan dragen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    O dat is wel een heel oude variant! Wellicht loont het dan de moeite om de bevestigingen van de rugzakriemen lager te zetten. Het Comfortsysteem van GEWA maakt gebruik van de ogen die op de nieuwere koffers ergens anders (lager) zitten dan op jouw oude en zal daarom niet passen.
     
    veerlezwollexx vindt dit leuk.
  14. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Je kan ook altijd de riemen op een lager punt aan elkaar bevestigen dat kan ook helpen, ...
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Leuk gedachtenexperiment Satch, maar volgens de wet van de zwaartekracht zal de koffer volgens mij dan toch weer naar het lagere niveau zakken.
     
  16. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Op zich zitten je hals en schouders dan in de weg en zou de koffer wel wat hoger moeten blijven hangen, alleen zal afhankelijk van de gewichtsverdeling de koffer wel een stuk naar achteren hellen wat waarschijnlijk niet gewenst is, het hangt wat af van hoeveel afstand je zo wil overbruggen.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Afhankelijk van de lengte waarop de riemen zijn afgesteld gaat de koffer dan alsnog zakken ofwel "hangen" aan de onderste draagriem-ogen waardoor de koffer inderdaad naar achteren kan gaan hellen en de drager uit balans brengen. Ik moet zeggen dat ik dat ook maar beredeneer. Wat ik uit de praktijk weet, is dat een dik extra rugkussen van een klant met een cellokoffer een soort hefboomwerking had en de betreffende persoon enigszins uit balans bracht wanneer zij de koffer op de rug droeg, maar dat is een iets ander probleem. Wie regelmatig een cello op de rug en op de fiets moet transporteren en geen uitzonderlijk waardevol instrument heeft, is volgens mij beter af met een goed en degelijk foedraal.
     
  18. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    87
    Zo doet Gewa model "air" het:
    Screenshot_20230403-132203_Iodé Browser_1.png
    Screenshot_20230403-132153_Iodé Browser_1.png

    Niet dat ik ze verkoop...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Je zou je vioolbouwer kunnen vragen en nieuw oog lager op je koffer te monteren, dat zou niet al te moeilijk moeten zijn
    Het oude laat je gewoon zitten.
    Als je het oude gaat uit boren krijg je gaatjes in je koffer die je dan weer moet dichtmaken.
    Nieuw oog plaatsen zou voor een vioolbouwer denk ik niet al te moeilijk moeten zijn.
    Wel even samen goed uitmeten waar die dan moet komen.
    Succes.
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:

Deel Deze Pagina