Opkomende cellisten

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Marcelita, 5 dec 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    We hebben in NL een flinke groep jonge cellisten die hard aan de weg timmeren; als ik namen ga noemen vergeet ik er geheid een. Ik ben benieuwd naar hun concerten die we vast wel krijgen op het Dordts cellofestival mei 2015.
    Ik kwam jaren geleden ook op het spoor van een jonge Amerikaanse cellist: Oliver Aldort. Bovendien kan hij ook nog eens prachtig piano spelen, dus voor mij wel een reden om af en toe op YT te kijken hoe het verder gaat.
    Zijn manier van spelen, zijn expressie spreekt mij heel erg aan.

     
  2. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Mooi subtiel spel. Ik vind alleen de piano wat te dominant, vergeleken bij de klankkleur van de cello.

    Een van mijn favoriete jonge cellisten is de Armeen Narek Hakhnazaryan.

    In dit fragment vind ik het samenspel met de viool ook erg mooi, evenals de muziek zelf.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Ja, inderdaad héél fijne afstemming tussen cello-viool-piano! Het is heel rustige muziek, het lijkt erop dat hier een van de vele volksmelodieën van de Kaukasus of die omstreken wordt gespeeld in de vorm van een klassiek trio.
     
  4. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Dank je wel dat je mij op dit spoor hebt geholpen!:)
    Zie verder het topic "Exotische strijkinstrumenten"
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.440
    In Amsterdam (cello Biennale) zag en hoorde ik enkele jaren geleden celliste Harriet Krijgh. Zij is nederlandse en buiten nederland vooral bekend. Toen zij daar Boccherini speelde met een heel vrije, opvallend muzikale candenza spitsten mijn oren zich. Hier een stukje Brahms:
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Jaaa, zeker heel muzikaal, ook in deze sonate van Brahms!
    Vorige keer won ze het concours van de Cellobiënnale. En in 2013 kwam ze spelen in Dordrecht op het cellofestival aldaar. Goed dat ze in NL hoorbaar en zichtbaar is geworden na haar Weense studiejaren!
     
  8. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Dat is inderdaad een veelbelovende celliste; ik had al van haar gehoord in het kader van prijzen die ze gewonnen heeft. Mooi hoor, zoals ze Brahms speelt! Eentje om in de gaten te houden!
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Wie ook een plekje in mijn cellohart heeft is Dana de Vries, prachtig verfijnd spelend hier met Apres un Rêve van Gabriel Fauré.

     
    JanHut vindt dit leuk.
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Dana werd tweede en haalde dus niet de plek in de Europese wedstrijd. Eerlijk gezegd vond ik dat zíj die plek verdiend had! Ze stak haar nek uit, speelde een moeilijker stuk en ook nog eens op deze manier!
    We hebben in NL een flinke groep opkomende cellisten met een geweldig goed niveau; echt een plezier om naar te luisteren! En ja, wie ben ik om te oordelen wie een plek op de Europese musicus van het jaar verkiezing verdient?
    Maar ik weet wel hoe ik er over dacht destijds.
     
  11. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Succes, Elsie! Ik had het op de radio inderdaad gehoord. Ik ben niet zo ijverig op het gebied van quizzen bij radio4. Dus ga ik deze mooie CD nog eerder op een verlanglijstje zetten voor mocht iemand mij willen verrassen:).
    Dat filmpje over haar op de site waarnaar je linkt, is ook aardig om te zien/horen!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik weet niet of er een YT-fragment van is (heb nog niet gezocht) maar misschien dat Harriet Krijgh het celloconcert in E mineur van Edward Elgar ook wel net zo mooi speelt (of zelfs mooier?) dan (als) Jacqueline du Pré?
    Ik heb haar een paar elegieën horen spelen en dat doet ze echt vol overgave.
     
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.440
    Tijdens de finale in Amsterdam, toen zij de prijs won, speelde zij Elgar prachtig. Wat ik me herinner: nog niet zo intens als Jaqueline, maar Harriet heeft veel in haar mars, dus wie weet ... .
     
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.440
    gevonden (2 delen):
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Onlangs kwam ik op youtube het fenomeen 2Cellos tegen.

     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Dit zijn dus 'opkomende cellisten'? Hmmm, hoe heten ze dan? Dat is dan toch wel van belang om te weten.

    Ik vrees dat het begrip 'opkomend' nogal verwarrend is in de titel van dit onderwerp?
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Als celliste ben ik natuurlijk allang op de hoogte van dit geweldige duo! En dit filmpje ken ik ook.
    2Cellos hebben ook opgetreden op de cellobiënnale. Naast dat ze goed gevoel voor de 'funfactor' hebben, zijn het ook nog eens heel goede cellisten en kunnen ze ook individueel optreden in klassieke concerten.
    Maar Elman, als cellist ken ik ook niet alle violisten, dus doe ik op mijn beurt ontdekkingen waar violisten om glimlachen;).
    Tja, voor een violist die ze net heeft ontdekt, lijken ze wellicht 'opkomend'.
    Moeten we dan de topic veranderen in "cellisten op weg naar het concertpodium"?
    Dat vangt de mogelijkheid dat iemand niet eerder van een bepaalde musicus heeft gehoord overigens niet op.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Zo zie je maar eens weer hoe een woord verschillend kan worden geïnterpreteerd!
    Zo gauw er een podium in het geding is en er solisten optreden kun je spreken van 'opkomende solisten': ze komen op op het podium. Maar dat is -denk ik- iets anders dan wordt bedoeld?
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    ???
    Gaat het hier dan over opkomende cellisten zónder podiumpretenties?
    Dan hebben we hier op het forum héél wat opkomende cellisten:D.
    Of gaat het om cellisten die al zo aan de weg hebben getimmerd dat ze onder de aandacht komen van het publiek en de vaklieden? (ja natuurlijk!)
    (ik werd een beetje moe van het taalgedoe, maar natuurlijk moet het topic taalkundig wel goed gedefinieerd worden, want anders kríjg je er toch een bagger op.....en moet ook daar de bezem langs;))
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2015

Deel Deze Pagina