Opkomende populaire bassisten

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Fabian, 15 sep 2020.

  1. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    Van welke bassisten en bassistes gaan we hopelijk de komende tijd meer horen? Ik ken een Nederlandse bassiste waarvan ik hoop dat we in de toekomst nog veel kunnen horen: Sasha Witteveen.

    Wie kent er meer?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.559
    Homepage:
    Fabian, je plaats je bijdrage in het Forum "Beroemde solisten", maar uit de tekst haal ik dat het gaat om een veel belovend bassiste. Of is ze al beroemd? :(
     
  3. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    Ik zag dat het onderwerp "Opkomende populaire violisten" in dit zelfde Forum "Beroemde solisten" stond en daarom heb ik een vergelijkbaar onderwerp ook in dit Forum geplaatst.

    Ik heb getwijfeld of het niet beter in het Forum "Spel / Overig" thuis zou horen.

    Sasha Witteveen zou je wel al een beetje als beroemd kunnen beschouwen. In ieder geval is ze redelijk bekend en veelbelovend.
     
  4. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    525
    Ik ken haar van Podium Witteman en ze is een van de weinige bassisten die ik bij naam weet, dus toch op z'n minst wel een beetje beroemd. Zeker veelbelovend, dus wat mij betreft verdient ze zeker een plekje. Eigenlijk vind ik het vooral leuk dat je haar hier noemt en vind ik haar denk ik in elk topic even leuk.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.359
    Wellicht James Oesi:
     
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    690
    en dan een die de 6e suite speelt...
     
    JanHut vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.559
    Homepage:
    Maar of deze Canadese Joel Quarrington (want zo heet de bassist in #6) nou zo beroemd is of populair, is mij niet duidelijk. Maar hij kan wel goed spelen (vind ik). Het lijkt me trouwens wel een klein formaat contrabas, wat voor dit spel wel goed uitkomt.
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    690
    Over het eerste zijn we het helemaal eens, meestal wordt ik wat flauw van de zoveelste uitvoering van Bach suites op andere instrumenten( vooral de eerste - trouwens ook voor bijna alle uitvoeringen op cello dreigt verveling toe te slaan... Je hoort de eerste zo vaak dat het stuk zowat dood gespeeld is). Maar de frasering is gewoon erg goed hier.

    Of Joël een kleine bas heeft of zelf heel erg groot is is moeilijk uit te maken maar beide komen goed uit als je dergelijke muziek wilt spelen....

    Hij speelt trouwens op een bas die in kwinten gestemd is, ook wel handig voor dergelijke muziek...
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.559
    Homepage:
    Waar leid je dat uit af?
    Waarom is dat "ook wel handig voor dergelijke muziek"?
     
  10. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    991
    Dat sprake is van een stemming in kwinten wordt vermeld in de website van deze bassist
     
  11. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    690
    Muziek geschreven voor een instrument dat in kwinten gestemd is, is over het algemeen gemakkelijker uit te voeren op een ander snaarinstrument, dat ook in kwinten gestemd staat... Op een cello zijn bijvoorbeeld sexten heel gemakkelijk te pakken, maar tertsen best lastig, terwijl die op een gamba juist goed doenlijk zijn.
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.359
    'Maar de frasering is gewoon erg goed hier', @Hubertus Bogaers in #8, daar ben ik het mee eens.
    Ook het spelen van herhalende maten als echo (Prelude) vind ik prachtig.

    Bedoeld voor de 5-snarige cello is het op 4-snarige al heel pittig en op bas nog zwaarder.
    En idd, de grepen zijn soms eenvoudiger dan op cello door de kwintenstemming (denk ik te zien).
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.559
    Homepage:
    Het lijkt mij dat op instrumenten met een behoorlijke lengte van de aangestreken snaar, het interval tussen twee snaren mede bepalend is voor het aantal posities. Stel dat je tussen twee 'losse' snaren een terts hebt zitten, dan heb je minder posities dan wanneer daar een kwint tussen zit. [Ik ken overigens geen strijkinstrument wat in tertsen is gestemd, maar het gaat hier om het gedachte-experiment]. Dus ik weet niet wat ik moet met de uitspraak dat een stuk wat is gecomponeerd in kwinten (cello) dan ook voor de contrabas -met een veel langere snaarlengte- geschikt zou zijn in kwinten. Maar ik speel noch cello, noch contrabas. Dus.....
     

Deel Deze Pagina